Bilrelaterade diskussioner

En bekant har en V60 som tjänstebil och säger varje gång vi pratar om bilar hur mycket bättre han tyckte sin V90 var som han hade innan den han kör nu. Den var förvisso en diesel kommer inte ihåg vilken det var.
Efter att ha stått länge och väl hos volvohandlare för att jämföra 60 och 90 så är den större att föredra, tycker jag.

Har nu v70 men är på inga sätt märkestrogen, bara för att. Subaru Outback bockade i rutorna och litet till. Men föll på att inte kunna avaktivera airbag på passagerarsätet fram.

Till och med silverado eller ram var på tapeten en sväng. Men de föll på mer känsla än förnuft. (Får inte plats i garaget, stökigt att lasta på flaket för frugan som är 155cm lång mm)

Hursomhelst behövs en redig kombi som går in i garaget med fri höjd på typ 180 cm.

Står i fasen att samla intryck för ny kärra.

Förnuftigt verkar v90 b4 bensinare 2020 och framåt vara i mitt fall. Känsla kan vi lämna där hän, ska funka hela tiden med familjen... 🙃

Nån som har haft en och vill avråda eller applådera ett köp?
Vi köpte en V90 2023 T6 Recharge nyligen.
Jag måste nog säga att jag är förvånad över hur bra jag tycker om den.
GoogleAutomobil fungerar bra och efter uppdateringen nyligen är det ett modernt gränssnitt (relativt, det är ju Volvo)
Så mitt tips är att välja en med Google om finanserna tillåter.

Vi köpte en V90 2023 T6 Recharge nyligen.
Jag måste nog säga att jag är förvånad över hur bra jag tycker om den.
GoogleAutomobil fungerar bra och efter uppdateringen nyligen är det ett modernt gränssnitt (relativt, det är ju Volvo)
Så mitt tips är att välja en med Google om finanserna tillåter.
V90 är en fin bil helt klart. För mig är det enkelt att motivera ökat pris över V60.
Ja Google är kanon!

Mycket krokprat här nu.
Passar på att fråga; vad är poängen med löstagbar dragkrok? Hur jävla fåfäng är man om man väljer den av rent estetiska skäl? Folk kommer ju ändå fnissa åt er vita passat.

Mycket krokprat här nu.
Passar på att fråga; vad är poängen med löstagbar dragkrok? Hur jävla fåfäng är man om man väljer den av rent estetiska skäl? Folk kommer ju ändå fnissa åt er vita passat.
Man slipper slå sig på smalbenen och irritera sig på utsticket.....
Speciellt när man har kombi och hundar.
Men kör man mycket med tunga släp så brukar kroken glappa i infästningarna.

Mycket krokprat här nu.
Har för mig att vid påkörning bakifrån är det en fördel att inte ha kroken som skickar in kraft längre in i bilen än nödvändigt. Den är ju liksom ingen deformationszon.

Happ.

Kom ut från jobbet - bilen helt död.
Verkar nästan som att batteriet är torsk, orkar inte riktigt låsa upp, tar inte emot nyckeln (volvo har ju en såndär makapär som suger in nyckeln med en liten motor när man petar dit den).
Aldrig haft problem med batteriet innan, och ingenting "påglömt" som förklarar varför det skulle dragit ur på en arbetsdag. :va

Som tur var kunde jag stjäla sambons bil och hämta ut ungen från dagis sådär inom tid, men.

Hade bilen i kallgaraget under helgen, och är halvt rädd att det är möss i elen efter det, men underligt att de snålåkt till jobbet innan.

Sablar ...

Man slipper slå sig på smalbenen och irritera sig på utsticket.....
Speciellt när man har kombi och hundar.
Men kör man mycket med tunga släp så brukar kroken glappa i infästningarna.

Jag har Kombi och hund, jag har aldrig haft problem med att slå smalbenen i kulan

Har för mig att vid påkörning bakifrån är det en fördel att inte ha kroken som skickar in kraft längre in i bilen än nödvändigt. Den är ju liksom ingen deformationszon.
Om du tar av kroken så sitter fortfarande fästet/balken till kroken kvar några centimeter längre in. Kroken lär också deformeras så snart den möter på en balk eller motor. Har svårt att tro att det kan vara någon reel skillnad på om själva kroken är monterad eller inte. En bil som inte har någon form av dragkrok får kanske en längre deformationszon, men ofta är nya bilar ganska styva i karossen. De flesta (edit: kraftiga) olyckorna sker dessutom i fronten på bilen.

Last edited:
De flesta olyckorna sker dessutom i fronten på bilen.
...på bilen bakom. 🤪

Av de gånger jag varit inblandad i bilolyckor har 100% varit att jag blivit påkörd bakifrån. Kört i Stockholmstrafiken sedan 1995. Både med och utan krok. Mest ont utan krok faktiskt, men det kan ha att göra med att jag stod still vid rödljus och en Audi A6 dammade in i mig i över 50 knyck.

...på bilen bakom. 🤪

Av de gånger jag varit inblandad i bilolyckor har 100% varit att jag blivit påkörd bakifrån. Kört i Stockholmstrafiken sedan 1995. Både med och utan krok. Mest ont utan krok faktiskt, men det kan ha att göra med att jag stod still vid rödljus och en Audi A6 dammade in i mig i över 50 knyck.
Säkert vanligt att Stockholmare kör in i bilen framför när de står i kö och ser på telefonen. Men då kanske monterad dragkrok är en fördel :) . Låter otrevligt att bli påkörd i 50 knyck stillastående.

Säkert vanligt att Stockholmare kör in i bilen framför när de står i kö och ser på telefonen. Men då kanske monterad dragkrok är en fördel :) . Låter otrevligt att bli påkörd i 50 knyck stillastående.
Inte angenämt alls faktiskt. Lyckligtvis inga men efter som märks utöver det, på mig, trasiga grundutförandet. 🤪

Såg bilen i backspegeln straxt innan smällen så jag lyckades sitta rakt och med bakhuvudet mot nackskyddet. Visade sig att Volvo v70 var en bra bil för såna övningar.

Hade varit sämre om jag blivit utknuffad i korsande trafik som hade grönt.

Rattsurfare är usla varelser.

Misstänker att Steffe dricker whisky mycket och ofta så det kan ju vara därför han slår smalbenen i kulan :fyllisar
Det var väl taskigt. Även jag har inte drag på våra bilar av exakt det skälet. Väljer bort beggade bilar med drag. De är dessutom billigare, praktiskt.

Det var väl taskigt. Även jag har inte drag på våra bilar av exakt det skälet. Väljer bort beggade bilar med drag. De är dessutom billigare, praktiskt.
Nja, tror Steffe har lagt upp lite själv till det skämtet :hihi Fint att höra att du också slår i kroken när du druckit whisky 🤓

Man går inte så nära bilen att man kan slå i kroken, då är man ju så nära så man skitar ner sig från allt mög som är bak på bilen. Man håller avstånd.

Mycket krokprat här nu.
Är det trångt där man parkerar så är det jäkligt praktiskt att få bort kroken, prova exempelvis på att åka finlandsbåt en sommardag och se hur många som hoppar över krokar.
Men används kroken ofta så är det ju definitivt ingen ide med löstagbar. Själv så använder jag pickup för transporter av grejer, men några gånger per år så behövs en vagn efter personbilen och då e det okej att offra en minut av ens liv och trycka fast den.

Nyheter
H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich