Frågor man vågar ställa

När vi ändå håller på med en oljefråga (igen).
Jag snubblade över den här hojoljan på Bezos basaar, Mannol semisyntet för 37 spänn/litern, såvida man inte väljer 4-litersdunk, då kostar det 150/litern… hur i h-e tänkte de där?

View attachment 527888

Nåväl, bara på skoj så beställer jag 10 flaskor för att testa, är ju redan primemedlem hos Jeff, så det kostar inget extra.
Efter några dagar hämta jag ut ett paket på Ica med just 10 literflaskor av denna olja… för 369 spänn, bra mycket billigare än biltema.

Den stora frågan är: Törs jag hälla i det här i någon av mina hojar?
Kommer motorn skära direCkT när man trycker på startknappen?
Beställde 5 liter på en gång! Sjukt lågt pris och säkerligen bättre olja än vad som fanns tillgängligt 97 då Freewinden föddes :)
 
View attachment 527786Påtal om olja , är det nån här som provat Motonets Motox olja i sin mc ?
Jag blev fundersam när det står syntetisk på framsidan dunken , men bak på beskrivningen står det delsyntetisk , ingen i butiken kunde svara på om den är helsyntetisk eller delsyntetisk

Den har en högre klassning än Biltemas helsyntet mc-olja , API SN vs SL och så är det 5L mot Biltemas 4L , så låter ju underligt om dom kan sälja en helsyntetolja med lägre literpris än Biltema

View attachment 527785
Den har en senare klassning (SN) är som jag ser det en bättre formulering.
Det betyder tex att den kan vara anpassad till nyare miljölagar.
Vilket jag inte kallar högre klassning. Men det är jag det. :)
 
Den har en senare klassning (SN) är som jag ser det en bättre formulering.
Det betyder tex att den kan vara anpassad till nyare miljölagar.
Vilket jag inte kallar högre klassning. Men det är jag det. :)
Ja så kan det kanske vara , eller så killgissar du bara nu 😄
 
Ja så kan det kanske vara , eller så killgissar du bara nu 😄
Här killgissas inte.
Det här dokumentet släppte BMW i USA 1998 när SJ oljorna hade kommit av miljöskäl.
Läs och begrunda.
1776670557072.png
Lite nyare
1776687746272.png
I klar text SN är lämpligare för fordon med turbo och katalysator ( ljuddämpare ? )
Men fordon med rekommendationen SL passar bättre för äldre motorer (utan turbo, utan katalysator (ljuddämpare ?).

1776688482863.png
Det här är recommendation till Suzuki GSX1300R 2008 i Service Manual.
API SL kom 2001 men Suzuki rekommenderar äldre oilspecifikationer
1776688685431.jpeg
Gissningsvis pga de högre halterna av ZDDP för skydd av tex kamaxlar och andra svårsmorda delar i äldre oljeklasser.
 
Last edited:
Jag kommer för första gången någonsin(?) behöva böja en fotpedal i vad jag misstänker är av gjutgods. Eller är det aluminium på en Z900 -24 tro? Tänkte höra med IQ-gänget här innan jag slutat jobbet och kan kolla själv.
 
Jag kommer för första gången någonsin(?) behöva böja en fotpedal i vad jag misstänker är av gjutgods. Eller är det aluminium på en Z900 -24 tro? Tänkte höra med IQ-gänget här innan jag slutat jobbet och kan kolla själv.
Går det inte att justera eller flytta till andra splines ?
(Ta av och skjuta på "förflyttad en eller flera splines")
Är det växelpedalen eller fotbromspedalen ?
Har du något foto ?
 
Går det inte att justera eller flytta till andra splines ?
(Ta av och skjuta på "förflyttad en eller flera splines")
Är det växelpedalen eller fotbromspedalen ?
Har du något foto ?
- Efter montering av sänkta/bakåtflyttade fotpinnar, hamnar foten längre ut från hojen. Det är lite bökigare att nå växelpedlen eftersom jag måste vinkla in foten en smula då. Därav tänkte jag att böja/bocka ut pedalen någon cm så den nås smidigt. Gäller samma på högersidan, alltså bromspedalen.
 
- Efter montering av sänkta/bakåtflyttade fotpinnar, hamnar foten längre ut från hojen. Det är lite bökigare att nå växelpedlen eftersom jag måste vinkla in foten en smula då. Därav tänkte jag att böja/bocka ut pedalen någon cm så den nås smidigt. Gäller samma på högersidan, alltså bromspedalen.
Jag sökte på
och hittade en massa länkar om hur man rätar ut vid tex vurpor böjda reglage.
Antagligen går samma teknik att använda för böja reglagen.

Hittade det här, låter ganska vettigt tycker jag
First buy a new one, no trick is fool proof. If you are successful you have a spare. If not, you can still ride and wait for the next bender. 2) Rub the area of the bend with a wet piece of soap. 3) Heat the lever on a gas burner until the soap is shiny dark brown/ black. This is to soften the duraluminium. (or duralumin if you say so) 4) Throw it in a bucket of cold water. 5) Use a plastic, or hard rubber hammer on a trunk of wood or a block of lead to straighten it back in shape. Or bend it back in a vice. Or both. 6) The hardness will return after some days but the soft lever is strong enough to use.
 
Last edited:
Efter att ha suttit på en restaurang i Malmö med fönsterplats undrar jag om det finns någon motorcykel som låter tröttare än en MT07 med odämpat avgassystem.
 
Varför måste man släppa stången från midjehöjd när man kör marklyft?
Är det så jävla tungt så du inte orkar ställa ner den så har du lagt på för mycket !!
Samma sak på gymmet där jag tränar. Där står själva ställningen och några meter bakom på en upphöjd mjukare del som är tänkt att man ska kunna släppa skivstången.
Men givetvis så händer det ganska ofta att man ser något pucko som helt enkelt backar och står utanför och släpper och smäller skivstången upprepade gånger i golvet & gärna stöna riktigt högt
 
Varför måste man släppa stången från midjehöjd när man kör marklyft?
Är det så jävla tungt så du inte orkar ställa ner den så har du lagt på för mycket !!
- Anledningen är oftast att man lyfter så mycket lumbalen orkar med en gång upp, och för att man inte orkar hålla samma tonus i ryggen en gång till på väg ner, släpper man stången för att slippa ryggskott. Ett jäkla otyg med sånt folk som inte kan anpassa vikt efter förmåga o göra några extra rep istället. Lika jäv*a störande med de som kör hantelpressar o kastar ner vikterna efter setet. Sätt dig upp o lägg ner hantlarna din flåbuse.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top