Frågor man vågar ställa

Den anger syntetiskt på fram sidan, inte "hel"syntetisk.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
Jo precis , men andra märken som anger syntetisk på framsidan är helsyntetiska , annars står det semi-synthetic
Annars blir det ju väldigt missvisande

Vad väger motorolja egentligen per liter? Är det lättare än vatten 🤔
Motonet anger vikten för 5 liter till 4,565kg... Jag är villig att testa den i Freewinden i alla fall, svårt att tro att den skulle vara kinkig :)

Vad väger motorolja egentligen per liter? Är det lättare än vatten 🤔
Motonet anger vikten för 5 liter till 4,565kg... Jag är villig att testa den i Freewinden i alla fall, svårt att tro att den skulle vara kinkig :)
Ja olja brukar flyta på vatten , så lite lägre densitet har den nog

Last edited:
Från andra oljetrådar har vi lärt oss att även mineraloljor kan marknadsföras som helsyntet och delsyntet. De är bara aningens bättre raffinerade.
Vi har också lärt oss att i princip alla oljor från 90-talet och framåt är jävligt bra över hela spektrat, från budget till dyrt, så länge de uppfyller klassningen.
Nuförtiden är det sällan oljan som leder till motorhaverier.

Jo precis , men andra märken som anger syntetisk på framsidan är helsyntetiska , annars står det semi-synthetic
Annars blir det ju väldigt missvisande

Det står även Synthetic i den engelska texten på baksidan av dunken, jag tror att det är översättningsfel på ettiketten.

Det står även Synthetic i den engelska texten på baksidan av dunken, jag tror att det är översättningsfel på ettiketten.
Ja om det så är den ju riktigt prisvärd, lägre literpris än Biltemas helsyntet och högre klassning

När vi ändå håller på med en oljefråga (igen).
Jag snubblade över den här hojoljan på Bezos basaar, Mannol semisyntet för 37 spänn/litern, såvida man inte väljer 4-litersdunk, då kostar det 150/litern… hur i h-e tänkte de där?

IMG_1656.png

Nåväl, bara på skoj så beställer jag 10 flaskor för att testa, är ju redan primemedlem hos Jeff, så det kostar inget extra.
Efter några dagar hämta jag ut ett paket på Ica med just 10 literflaskor av denna olja… för 369 spänn, bra mycket billigare än biltema.

Den stora frågan är: Törs jag hälla i det här i någon av mina hojar?
Kommer motorn skära direCkT när man trycker på startknappen?

Jag snubblade över den här hojoljan på Bezos basaar, Mannol semisyntet för 37 spänn/litern, såvida man inte väljer 4-litersdunk, då kostar det 150/litern… hur i h-e tänkte de där?

View attachment 527888

Nåväl, bara på skoj så beställer jag 10 flaskor för att testa, är ju redan primemedlem hos Jeff, så det kostar inget extra.
Efter några dagar hämta jag ut ett paket på Ica med just 10 literflaskor av denna olja… för 369 spänn, bra mycket billigare än biltema.

Oljan verkar vara till för STORA MOTORCYKLAR

1776608676156.png

View attachment 527888

Beställde 5 liter på en gång! Sjukt lågt pris och säkerligen bättre olja än vad som fanns tillgängligt 97 då Freewinden föddes :)

View attachment 527786Påtal om olja , är det nån här som provat Motonets Motox olja i sin mc ?
Jag blev fundersam när det står syntetisk på framsidan dunken , men bak på beskrivningen står det delsyntetisk , ingen i butiken kunde svara på om den är helsyntetisk eller delsyntetisk

Den har en högre klassning än Biltemas helsyntet mc-olja , API SN vs SL och så är det 5L mot Biltemas 4L , så låter ju underligt om dom kan sälja en helsyntetolja med lägre literpris än Biltema

View attachment 527785
Den har en senare klassning (SN) är som jag ser det en bättre formulering.
Det betyder tex att den kan vara anpassad till nyare miljölagar.
Vilket jag inte kallar högre klassning. Men det är jag det. :)

Den har en senare klassning (SN) är som jag ser det en bättre formulering.
Det betyder tex att den kan vara anpassad till nyare miljölagar.
Vilket jag inte kallar högre klassning. Men det är jag det. :)
Ja så kan det kanske vara , eller så killgissar du bara nu 😄

*/ ?>
Nyheter
Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Back