Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag har slang idag men för att slippa punka vill jag beställa mousse men har svårt att veta vad jag ska lägga i inkorgen.

Jag kör mest enduro på stenig och lite bergiga banor och där vill jag verkligen ha grepp. Jag kör även en hel del på crossbanan också (superkul) och gissar att mjuk mousse kanske inte är till en fördel där?

Det finns mjuka och fina enduro mousse och jag gissar att de ligger på 0.5 bar?
Är 0.8 tillräckligt mjuka för enduro eller blir de inte tillräckligt förlåtande?
Finns även 1.2 men de är kanske alldeles för hårda för skogen men förmodligen perfekta för crossbanan?

Hur ska jag tänka?

Jag har slang idag men för att slippa punka vill jag beställa mousse men har svårt att veta vad jag ska lägga i inkorgen.

Jag kör mest enduro på stenig och lite bergiga banor och där vill jag verkligen ha grepp. Jag kör även en hel del på crossbanan också (superkul) och gissar att mjuk mousse kanske inte är till en fördel där?

Är 0.8 tillräckligt mjuka för enduro eller blir de inte tillräckligt förlåtande?
Finns även 1.2 men de är kanske alldeles för hårda för skogen men förmodligen perfekta för crossbanan?

Hur ska jag tänka?

1.2 är bara om du kör på jävligt stenig bana så att du inte slår sönder fälgen. Cross eller enduro spelar ingen roll, det är risken för genomslag som bestämmer hur hårt du vill ha däcket.
För min egen del tycker jag det är lättare att ha koll på crossbanan så där vågar jag gå på lägre tryck än om jag kör enduro.

Hur ska jag tänka?
Tubliss

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Hur jag styvade... nej, jag bara förspännde, typ skruvade på pre-load muttern och höjde hojen. Fjädern blev ju inte direkt hårdare av det, som du sa tidigare hamnade jag bara högre upp från marken.
Bara så att vi är tydliga här: Förspänning ändrar två saker, det ena är att du höjer eller sänker hojen för att kompensera för en större last för att du vill bibehålla geometrin som konstruktören tänkt ut. Det andra är att mer förspänning innebär att det krävs mer kraft innan fjädern börjar röra sig, den blir med andra ord mer och mer okänslig och tar inte de små ändringarna i underlaget som man vill för att bibehålla fästet. Drar du på förspänning med t ex 10kg så innebär det att det krävs 10kg innan fjädern börjar röra sig.

Det finns en tredje grej också och det är när du förspänt så mycket att hojen inte sjunker av sin egen vikt (Statiskt häng) så har du byggt dig en förnämlig katapult som innebär att när fjädern når sitt utdragna maxläge så skickar hojen dig i en liten omloppsbana, väldigt roligt att titta på, mindre kul att råka ut för :)

Det bästa är rätt fjäder för rätt vikt och förspänning precis bara så att fjädern inte skallrar... :)

1.2 är bara om du kör på jävligt stenig bana så att du inte slår sönder fälgen. Cross eller enduro spelar ingen roll, det är risken för genomslag som bestämmer hur hårt du vill ha däcket.
För min egen del tycker jag det är lättare att ha koll på crossbanan så där vågar jag gå på lägre tryck än om jag kör enduro.
Jag har nog inte tänk på det viset tidigare men det låter förnuftigt.

Nu har jag hittat ett set AirMousse som har rätt dimensioner för mina däck. Ska bara klicka hem dem också (inte så billigt jämfört mot slang).

Än så länge kör jag inga tävlingar så det blir ingen panik om det skulle bli punka på en träningsdag. Så länge däcket sitter på fälgen så kan man troligtvis ta sig till bilen igen. Sedan får man väl göra valet att byta slang på klubben eller hemma (med bandit-radio och välsmakad dryck). Och även om jag skulle tävla så handlar det inte om några mästerskapstitlar eller ett måste att komma på pall, så inte ens för den sakens skull behöver jag egentligen mousse.

men det kan vara skönt att ha eftersom alla andra har det... :fyllisar

Nu har jag hittat ett set AirMousse som har rätt dimensioner för mina däck. Ska bara klicka hem dem också (inte så billigt jämfört mot slang).

Än så länge kör jag inga tävlingar så det blir ingen panik om det skulle bli punka på en träningsdag. Så länge däcket sitter på fälgen så kan man troligtvis ta sig till bilen igen. Sedan får man väl göra valet att byta slang på klubben eller hemma (med bandit-radio och välsmakad dryck). Och även om jag skulle tävla så handlar det inte om några mästerskapstitlar eller ett måste att komma på pall, så inte ens för den sakens skull behöver jag egentligen mousse.

Jag brukade ha med mig ett reservhjul istället.

Hur st

Hur stora problem har du med punkteringar nu då?
Jag kör bara med 4mm slang numer och aldrig mer än 0,8bar oavsett var jag åker och ändå punkteringar snudd på ickeproblem.
Skulle jag åka GGN igen eller någon annan dyr tävling så skulle jag såklart safea med mousse.

Hur st

Hur stora problem har du med punkteringar nu då?
Jag kör bara med 4mm slang numer och aldrig mer än 0,8bar oavsett var jag åker och ändå punkteringar snudd på ickeproblem.
Skulle jag åka GGN igen eller någon annan dyr tävling så skulle jag såklart safea med mousse.
Precis, jag har aldrig haft punka (jinx) men när jag nämner att jag kör med slag på klubben så blir de andra väldigt förvånade. "Jaha, är du en sån?" :arsele

...och det har fått mig att tänka om.. (helt i onödan?)

Precis, jag har aldrig haft punka (jinx) men när jag nämner att jag kör med slag på klubben så blir de andra väldigt förvånade. "Jaha, är du en sån?" :arsele

...och det har fått mig att tänka om.. (helt i onödan?)

:rofl Jag är också en sån.Jag har ju alltid kört med slang och det är inte lätt att lära gamla hundar.

:glömdet
Jag orkar inte mer
Jaja, jag förstår. Mina funderingar är spretiga och ibland inte så verklighetsförankrade. Men det är också vad som gör hela sporten så intressant, att experimentera lite själv istället för att direkt bara haka på vedertagen fysik och följa formlerna. Jag får bjussa på en dyr lunch och några koppar starkt kaffe nån gång sen när vi får oturen att träffas ;)

Bara så att vi är tydliga här: Förspänning ändrar två saker, det ena är att du höjer eller sänker hojen för att kompensera för en större last för att du vill bibehålla geometrin som konstruktören tänkt ut. Det andra är att mer förspänning innebär att det krävs mer kraft innan fjädern börjar röra sig, den blir med andra ord mer och mer okänslig och tar inte de små ändringarna i underlaget som man vill för att bibehålla fästet. Drar du på förspänning med t ex 10kg så innebär det att det krävs 10kg innan fjädern börjar röra sig.

Det finns en tredje grej också och det är när du förspänt så mycket att hojen inte sjunker av sin egen vikt (Statiskt häng) så har du byggt dig en förnämlig katapult som innebär att när fjädern når sitt utdragna maxläge så skickar hojen dig i en liten omloppsbana, väldigt roligt att titta på, mindre kul att råka ut för :)

Det bästa är rätt fjäder för rätt vikt och förspänning precis bara så att fjädern inte skallrar... :)
Jodå, tackar Niklas. Jag förstår allt det där. Det är grundläggande fysik.

Jag låter ideerna mogna lite, det där med höga och långa hopp känns lockande med samtidigt skrämmande. Emellertid har jag köpt ett par inlines från XXL som jag tänkte utmana mig själv med här i vårsolen på cykelvägarna.

All time high på banan i helgen. Jisses va folk det var...

För min egen del blev väldigt lugn körning och jag såg en del kraschar. Speciellt en, som var precis efter plattån och den var lite otäck. Hoppas det gick bra för honom. Kan tänka mig att många laddat med youtube över vintern och sedan ville köra som proffsen.

Jag upptäckte att jag behövde öronproppar och ett bättre ansiktsskydd. Antingen det eller så behöver jag bli snabbare. För, när jag blir omkörd så sparar de inte på krutet. Följden blir att det kommer däcksprut och en j-a ljudvägg. Iofs, så hittade jag två av dem liggandes i nästa sväng så man kan ju undra hur nödvändigt det var att köra om?

Att lasta och lossa börjar jag bli ganska bra på nu. Det som tar tid är att tvätta hojen efteråt och det behöver jag effektivisera. Tror jag ska ställa fram allt innan jag åker eller iaf flytta fram grejerna så de finns mer lättillgängliga när jag kommer hem. Högtrycken är nog ett måste i alla fall. Hur gör ni anda?

Det var obligatorisk ljudmätning innan körning och jag ligger på gränsen. Behöver jag stoppa i mer dämpningsmaterial eller hur löser man det?

Bästa tvätt-tipset är iaf After Shine, det dofta jättegott i garaget nu.

Nu ska dom kunniga boysen få klia sig i huvet.

Klickade hem ett par underbara grejer från 24MX häromveckan, bl a en billig och skitskön hjälm, och så detta däck som kostade strax över 600 kr.

IMG_7960.JPG

Däcket är av typ för enduro, från Proworks och "medium-hård".

IMG_7953.JPG

IMG_7954.JPG

IMG_7955.JPG

IMG_7957a.jpg

Enduro all terrain.

IMG_7959.JPG

Hur fasen kan däcket kosta 600 spänn, när andra i samma kategori kostar i alla fall det dubbla !?

Vad har man tummat på? Och är det nåt jag missat? Jag tänker prova det efter mitt nuvarande bakdäck på min KTM 350 slitits lite till.

Min amatörmässiga gissning är att en del av intäkterna på de mer kända märkena går ju till sponsring.

Annars kan du snabbt jämföra mot det här däcket (som har lite fler dobbar). Sedan kan det kanske ha att göra med vart de tillverkas och ev skatter?

Lite som ica basic, Eldorado eller Coop extra. De tillverkar produkter som fungerar men de är ofta med bland de sämsta i ”bäst i test”.

Last edited:
En relaterad fråga kring däck och fälg.

Kan man köra med ett 140 däck bak på vilken fälg som helst eller behöver fälgen ha en viss bredd för att däcket inte ska hänga ut för mycket på sidorna och kännas sladdrigt ?

Efter Caballerons kylvätskebyte och bromsvätske byte tänkte jag göra samma på min KTM 350. Det var mindre komplicerat att byta kylvätska på min 350, närmast en barnlek i förhållande mot Caballeron där jag måste skruva bort flera detaljer.

01 hojen.JPG

Grejen är att min 350 är ritad för enkelt handhavande med främsta designprio att vara praktisk för sitt ändamål.

Samma vätska (36-0601) från Biltema och 50/50 spädning, med en sköljning emellan.

03 tömning.JPG

Gamla vätskan ut. Tömningshålet är det där skruven har en kopparbricka.

Så här såg vätskan som kom ut första gången ut. En genomskinlig typ som luktade lagom intressant och kändes som stark flädersaft.

04 gamla kylvätskan.JPG

Fyllde strax på med demineraliserat vatten för sköljning. Kannan rymmer 1L, vid ca 800ml var radiatorn fylld. Jag stängde locket, startade hojen och körde tomgång i ca 10 sekunder. Kollade nivån och den var fortfarande uppe vid bredden.

06 påfyllning.JPG

Tömde igen, och då såg vattnet fortfarande lite grumligt ut men luktade inte.
Grejen med att skölja systemet så här är att det dessutom ger uppfattning om mängden / volymen vätska som motorn med radiator rymmer, ganska så exakt. Jag tror man kan skölja med vanligt kranvatten flera gånger om man vill, och sist sen skölja med demineraliserat vatten.

05 sköljvattnet 1 sköljning.JPG

Jag blandade till 0,4L biltema-glykol och 0,4L biltema-vatten, totalt 0,8L vätska och fyllde på, körde lite tomgång för att kolla att nivån låg kvar. Jag fyllde alltså inte upp radiatorn till bredden nu då jag är medveten om att vätskan kommer expandera, och min 350 har inget expansionskärl som Caballeron. Så jag lämnade nån cm som marginal för expansion, hoppas det duger.

02 glykolen.JPG

Jag vill tillägga att jag inte bytte bromsvätska, varken fram eller bak nu i min 350. Tänkte vänta till nästa år.

På min Caballero var gamla bromsvätskan som kom ut klar och fin, både i fram och bak broms. Var det onödigt att cykla vätskorna då? Ska man inte vänta tills den blir åtminstonne lite grumlig? Jag menar hur vet jag när gamla vätskan är ute och den nya är inne, bara genom att kolla mängden vätska i tömnningsflaskan?

Hittade en lite detalj i min körning igår.

Först, använd INTE after shine på de ytor du vill ha grepp på. Vill man träna på en bra position och ett starkt knäslut så se för fn till att inte göra det svårare än vad det är. Alltså, hojen doftar supergott "juicy fruit" och ser jättefin ut (nåja) men om man sprayar after shine på de ställen man vill ha ett bra grepp på så blir det svårare.

Efter en timmes körning så hade jag tillslut gnuggat bort all "juicy fruit" och hittade ett knänyp som jag inte tidigare haft. För att lyckas, är det (för mig) otroligt viktigt att stå rätt på pinnarna, bak med röven, lätt på styret och nypa åt hela hojen. Viktigt för mig att inte hamna för långt fram och istället stå lite längre bak än man tror. Då blir det även lite lättsammare att stå. Står man lite för långt fram så blir det genast jobbigt för benen och lite oroligt/instabilare. Det är iaf min känsla (som är olika för alla).

När man får till den här stabila positionen på hojen kan man också styra den genom att trycka på fotpinnarna (som någon beskrivit tidigare i tråden). För mig blev det otroligt viktigt att hela tiden ha bra kontakt med hojen med hela benet från knät och nedåt och inte stå med röven för långt fram. In i spår i svängar så håller man lite gas och trycker till med foten och sedan låter man kroppen styra hojen (bröstet pekar) och eftersom man hela tiden har bra kontakt så känns det aldrig riktigt vingligt. Jag upplever det som att när man tappar kontakten med hojen så fegar man ur och vågar inte hålla lite gas genom svängen. På samma sätt skiter det sig om man inte håller liiite gas (driv som ger styrning) genom hela svängen.

Det viktigaste är inte att det går snabbt, utan att det känns bra och man gör rätt. Låt en erfaren förare titta på dig och ge feedback. Det ser inte alltid ut som det känns. :3freak

Last edited:
Det här gör underverk, du behöver inte nypa lika hårt men får ändå ett väldigt bra fäste för byxorna. Universal som man själv klipper till rätt storlek efter var man vill placera dem.
Det finns ännu bättre grejer som t ex Stompgrips men på en enduro blir de väldigt skitiga eftersom de sticker ut mer.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back