Vad fick dig att le idag?

Det finns tydligen ingen statistik efter 2010, och det är efter det det blev vansinnigt i Umeå, men då låg vi nära Borlänge i rondelltäthet.

Det finns en chans att vi har gått om.

Vi hade ju redan då den fantastiska rondellen som var en fyrvägskorsning som dom satte en stolpe i mitten av, med en rund skylt med pilar så att man skulle köra runt den
Det var dock för trångt för bussar så att skylten "rullade" längst sidorna på bussarna när dom skulle rakt igenom.
Vi hade länge också en rondell mitt på en väg med bara 2 in/utfarter, dvs det fanns inget att svänga av till, man kunde bara forsätta på den väg man redan körde på, men det underlättade ju U-svängar
Du menar typ en sån här? Jag har sett typ det du beskriver, men den här är något större, den enda jag kommer ihåg på rak arm var den finns.

1776319908483.png

Eller den här, den är så "fin".

1776319970009.png

Detalj som inte syns så bra på förra bilden. Rondellen i cirkulationsplatsen. Med tanke på hur nednött den är så åker nog inte alla runt den...

1776320022505.png
 
Den roligaste rondellen jag sett var en vanlig trevägskorsning som de ställt en trafikkon i mitten och skyltat med cirkulationsplats. I ett villaområde med smala vägar.
Tror trafikverket tyckte det var lite väl extremt för de tog bort det.
Var fanns detta bevis för kommunpolitikers tankeförmåga? Västervik.
 
Tycker det är lurigt när skribordsryttarna på kommunen hittar på saker och inte tänker hela vägen. Har en cirkulationsplats som inte är skyltad som en sådan i mitt villaområde. Vad händer när någon kolliderar där???
 
Jag fick en skärmdump på skolans instruktioner, men jag är inte säker på hur man gör den sista delen.
Screenshot_20260416_111338_Gallery.jpg
 
Enligt trafikverkets föreskrift för konstruktion av cirkulationsplats bör rondellen i mitten av cirkulationsplatsen inte understiga 11 meter.
 
Enligt trafikverkets föreskrift för konstruktion av cirkulationsplats bör rondellen i mitten av cirkulationsplatsen inte understiga 11 meter.

Jag skulle vilja dubbla det, det måste finnas urrymme nog att göra meningsfulla filbyten inne i cirkulationsplatsen, annars slutar det med att alla kör yttervarv hela tiden

Jag gör själv så i en av cirkulationsplatserna jag dagligen kör igenom (för övrigt den som länge bara hade en väg rakt igenom), jag kör ytter trots att jag ska köra 2/3 av cirkulationsplatsen, det är dock bara andra avfarten
 
Jag gissar att man gjort så många rondeller här i Borlänge eftersom ingen j@vel vet hur höger-regeln fungerar... :3freak
 
Bil helvetet som är 23 år körde jag till skroten idag. Köpte en glass för att fira. Att vara befriad från oro för kostnader och ett evigt kånkande med sommar o vinterdäck upp o ner i källaren.

Felsökningen på verkstaden gav så dyster prognos så jag tog beslut på avlivning. Gullan är fri från avgaser och slit, jag kan lägga mer pengar på hojen istället. Skrotpengen täckte felsökning kostnaden. Jag hade kanske fått några tusen om jag sålt på blocket men fy f för den siten och privat försäljning. Jag hatar att sälja saker. Så det är värt några tusen att slippa ha med människor att göra.

Sen vet jag ju hur skönt det är med bil ibland så det kanske blir en, men inte nu.
 
Bil helvetet som är 23 år körde jag till skroten idag. Köpte en glass för att fira. Att vara befriad från oro för kostnader och ett evigt kånkande med sommar o vinterdäck upp o ner i källaren.

Felsökningen på verkstaden gav så dyster prognos så jag tog beslut på avlivning. Gullan är fri från avgaser och slit, jag kan lägga mer pengar på hojen istället. Skrotpengen täckte felsökning kostnaden. Jag hade kanske fått några tusen om jag sålt på blocket men fy f för den siten och privat försäljning. Jag hatar att sälja saker. Så det är värt några tusen att slippa ha med människor att göra.

Sen vet jag ju hur skönt det är med bil ibland så det kanske blir en, men inte nu.
Men du skriver ju inte vad det var för bil?!
 
Men du skriver ju inte vad det var för bil?!
Oj. En Nissan micra från 2003.
Den har tjänat väl och varit billig. Sen reparerade jag en hel del på verkstad i somras/höstas och ja jag borde tagit beslutet redan då om att skrota el sälja men hon (Gullan) gick en vinter till som tack och min dotter som kört 95% av milen är glad för det. Skroten fick därmed lite halvnya delar som kan gå i återbruk.
 
Är i Stockholm på fest hos en god vän.
Bara trevliga människor, god mat och gott vin.
Precis tillbaka på hotellet lite lagom lullig och glad i livet.
Livskvalitet behöver inte alltid vara så svårt! 🤷
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top