Ducati 996 RS ex Fogarty genomgång

Pierobon stödet var medföljande, det är EXTREMT lätt, väger fan ingenting.

Vad jag lyckats få reda på ang detta så är det pga att man helt enkelt inte behöver det. Man servar gaffelbenen mellan varje race, så det är bara en onödig detalj att hålla reda på.
Jag vill ha den så original som möjligt, så jag kommer inte ha dammskyddet heller.
Den kommer köras men inte i regn eller tveksamma väderlekar, bara i solsken. 😎

Tack för peppen! Det kommer mer uppdatering här snart när jag kan fortsätta.

Tack för peppen!
Hojen är ifrån 1998 säsongen, så den ska stripas efter det året, så det såg lite annorlunda ut.
Den bilden du refererar till är 1997.
Min ska se ut så här när den är klar, jag lyckades få tag i original dekaler som var ”över” ifrån Ducati Corse 98.
View attachment 527382
Så här ser 1998 års hojen ut.
View attachment 527384
Att skippa dammskyddet handlade om att minska friktion. Allt för att få så bra fjädring som möjligt. I racing på den nivån bryr man sig inte så mycket om att livslängden minskade på radisltätningarna. Det servades ju och byttes innan det blir aktuellt med råge. Om det inte redan var böjt och kraschat....
Sen vi dödliga lär väl inte märka så mycket i vårt tempo. Men drt är ju en helt rätt detalj att ha. Eller intte hakanske man ska säga :)
 
Har Ducati eller deras ÅF något intresse i att såna här hojar lever och sköts om på det här sättet? Om inte annat för kultens skull borde dom väl uppskatta det? :va
Nä det har jag inte fått, man hade kunnat hoppas på nån ”sponsor” på lite småsaker 😅
Ta kontakt med nån dekalfirma så kan de göra nya dekaler, limmet på dekaler som legat 30 år är gammalt......
Fotografera/kopiera alla dekaler och måtta dem innan du gör något med dem. De "enfärgade" är enkelt att skära ut.
Dom ser faktiskt jäkligt fräscha ut, men jag får se om dom är bra eller inte. Och om inte så har jag en plotter maskin som kan skära ut dekaler.
 
Ta kontakt med nån dekalfirma så kan de göra nya dekaler, limmet på dekaler som legat 30 år är gammalt......
Fotografera/kopiera alla dekaler och måtta dem innan du gör något med dem. De "enfärgade" är enkelt att skära ut.
Bra råd! Har köpt en del äldre klibbor som sett 100% bra ut, mjuka och fina. Sen när jag dragit av pappret så finns det inget klister, eller väldigt svagt.
 
Då jag fick hem lite databoxar i veckan så har jag hunnit få rätt mycket på plats.
Bakhubben är också klar med nya pins för fälgen.

IMG_5878.jpeg

Cockpiten är nu komplett till 95%, nytt är en Brembo frambroms justerare, alla boxar på plats och inkopplade.
IR öga ifrån Marelli (det blåa) som gjordes speciellt för Ducati corse.
Även all el är dragen, några sensorer som hastighet bak och olje tryck sensor bla.
IMG_5924.jpegIMG_5925.jpegIMG_5926.jpegIMG_5930.jpeg

Luftburken är på plats och preppad för alla vajrar som ska gå in där, gasvajer och sen en justerings vajer för gasen.
Har bara hålen kvar för två kontakter för insprutet.
IMG_5908.jpeg
IMG_5907.jpeg

Veckan som kommer så är det finjusteringar på luftburken med tätningslist och insprutet med trattarna ska sättas på plats samt kopplas in.

Sen är det bara lite sensorer kvar.
Passning av lite saker.

SEN ska han startas!!! 😎
 
Då jag fick hem lite databoxar i veckan så har jag hunnit få rätt mycket på plats.
Bakhubben är också klar med nya pins för fälgen.

View attachment 527592

Cockpiten är nu komplett till 95%, nytt är en Brembo frambroms justerare, alla boxar på plats och inkopplade.
IR öga ifrån Marelli (det blåa) som gjordes speciellt för Ducati corse.
Även all el är dragen, några sensorer som hastighet bak och olje tryck sensor bla.
View attachment 527593View attachment 527594View attachment 527595View attachment 527596

Luftburken är på plats och preppad för alla vajrar som ska gå in där, gasvajer och sen en justerings vajer för gasen.
Har bara hålen kvar för två kontakter för insprutet.
View attachment 527598
View attachment 527600

Veckan som kommer så är det finjusteringar på luftburken med tätningslist och insprutet med trattarna ska sättas på plats samt kopplas in.

Sen är det bara lite sensorer kvar.
Passning av lite saker.

SEN ska han startas!!! 😎
Vackert!!!!! Den uppstarten skulle man vilja vara med på!
 
Helvete vad ballt! Jag är generellt inget fan av tvåcylindrigt, men detta (tillsammans med Honda RC51) verkligen ett undantag.
 
hittade denna tråd idag o har läst allt.
fan vilken häftig hoj.
den skulle jag ville se på årsracet, blev sugen att dra fram wes cooly kopian o åka ditt o köra lite
Tanken är att åka dit bland annat, men sen ska den färdigställas och startas innan.
Men planen är det.
IMG_5954.jpeg

En snabb bild, all el är dragen och nästan alla sensorer är inkopplade.
Batteriet kopplades in och jag vågade slå på displayen, inget brann upp! 😎
 
Jag bytte remmar på min 916 igår, lite mer att plocka bort än på racern :)
Och när jag ändå hade tanken av så tog jag en bild på trattarna jämfört med varandra.
IMG_5965.jpeg
Luftboxen är så extremt mycket större på RSn, och trattarna är nästan dubbelt så stora.
 
Jag bytte remmar på min 916 igår, lite mer att plocka bort än på racern :)
Och när jag ändå hade tanken av så tog jag en bild på trattarna jämfört med varandra.
View attachment 528121
Luftboxen är så extremt mycket större på RSn, och trattarna är nästan dubbelt så stora.
Vad mäter orginal och vad har foggy moppen för håldiameter på insuget?

Twin på varv suger rejält med luft, en halvliter ska fyllas i ett sjujävla tempo, det kräver VOLYM och hål det kan glida in genom.

Ducce slayer ägare som jag är vill jag minnas att hondorna hade 60mm insug (eller??) på race cyklarna och nära eller mer än dubbelt så stor luftburks volym, allt för att undvika astmatiska fenomen.
 
Vad mäter orginal och vad har foggy moppen för håldiameter på insuget?

Twin på varv suger rejält med luft, en halvliter ska fyllas i ett sjujävla tempo, det kräver VOLYM och hål det kan glida in genom.

Ducce slayer ägare som jag är vill jag minnas att hondorna hade 60mm insug (eller??) på race cyklarna och nära eller mer än dubbelt så stor luftburks volym, allt för att undvika astmatiska fenomen.

Jag har inte mätt original insugen, men jag har för mig att dom är 33mm.
Och insugen på RSn är strax under 60mm, skillnaden är rätt stor om man jämför.
IMG_5964.jpeg

Men den mer extrema skillnaden är i luftburken kens storlek. Original så är den som man ser på bilden plus lite som är konkavt under tanken.
Men på RS så är hela insprutet med trattar och allt inne i luftburken, vilket betyder att luftburken går ända ner till motorn. Man har sen vidgat den i sidled också OCH fram in under ramen vid styrkronan.
IMG_5401.jpeg
Insugen är också ungefär dubbelt så stora så att det kommer in mer luft.
Sen är det 6 insprut totalt på hela uppsättningen. Det sitter 2 insprut i varje insug under spjället, och 1 dusch insprut över varje tratt.
Det ska funka så här, på gas pådrag upp till 90% går på dom fyra inspruten inne i insugen.
Och från 90-100% gaspådrag så öppnas dusch inspruten också.
Detta gör att när man har fullt pådrag så blandas syre och bensin inne i luftburken, och då kyls allt ner, vilket leder till att man kan få in mer ”gas” att komprimera.

Dusch inspruten har en egen kontakt som man kan dra ut om man inte vill ha dom, för effekten blev för stor på mindre banor och hojen blev lite svår.

Det händer många framsteg men hinner inte uppdatera så mycket, det kommer sen.
 
Tadao.

Typ samma lösning på spettan, istället för att luftburken sitter ovan insugen så går burken in under och tätar mot insugsporten/ halsen på cylindern.
Blir många sköna liter som varje cylle kan svälja i sej.
Ju fler cylindrar ju mer "linjärt" luftflöde- twin blir enorma pulser var gång.
Dusch, "tror" spettan hade externa munstycken med i race version.
Fan....nu blir man sugen på att pilla dit den stora luftburken på spettan....😁

Måste va en fröjd i jobba med en så simplifierad och bortskalad på bröte cykel....där enbart det som behövs sitter där, och gärna med dubbla/ trippla funktioner.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top