Ducati 996 RS ex Fogarty genomgång

Jag bytte remmar på min 916 igår, lite mer att plocka bort än på racern :)
Och när jag ändå hade tanken av så tog jag en bild på trattarna jämfört med varandra.
IMG_5965.jpeg
Luftboxen är så extremt mycket större på RSn, och trattarna är nästan dubbelt så stora.

Jag bytte remmar på min 916 igår, lite mer att plocka bort än på racern :)
Och när jag ändå hade tanken av så tog jag en bild på trattarna jämfört med varandra.
View attachment 528121
Luftboxen är så extremt mycket större på RSn, och trattarna är nästan dubbelt så stora.
Vad mäter orginal och vad har foggy moppen för håldiameter på insuget?

Twin på varv suger rejält med luft, en halvliter ska fyllas i ett sjujävla tempo, det kräver VOLYM och hål det kan glida in genom.

Ducce slayer ägare som jag är vill jag minnas att hondorna hade 60mm insug (eller??) på race cyklarna och nära eller mer än dubbelt så stor luftburks volym, allt för att undvika astmatiska fenomen.

Vad mäter orginal och vad har foggy moppen för håldiameter på insuget?

Twin på varv suger rejält med luft, en halvliter ska fyllas i ett sjujävla tempo, det kräver VOLYM och hål det kan glida in genom.

Ducce slayer ägare som jag är vill jag minnas att hondorna hade 60mm insug (eller??) på race cyklarna och nära eller mer än dubbelt så stor luftburks volym, allt för att undvika astmatiska fenomen.

Jag har inte mätt original insugen, men jag har för mig att dom är 33mm.
Och insugen på RSn är strax under 60mm, skillnaden är rätt stor om man jämför.
IMG_5964.jpeg

Men den mer extrema skillnaden är i luftburken kens storlek. Original så är den som man ser på bilden plus lite som är konkavt under tanken.
Men på RS så är hela insprutet med trattar och allt inne i luftburken, vilket betyder att luftburken går ända ner till motorn. Man har sen vidgat den i sidled också OCH fram in under ramen vid styrkronan.
IMG_5401.jpeg
Insugen är också ungefär dubbelt så stora så att det kommer in mer luft.
Sen är det 6 insprut totalt på hela uppsättningen. Det sitter 2 insprut i varje insug under spjället, och 1 dusch insprut över varje tratt.
Det ska funka så här, på gas pådrag upp till 90% går på dom fyra inspruten inne i insugen.
Och från 90-100% gaspådrag så öppnas dusch inspruten också.
Detta gör att när man har fullt pådrag så blandas syre och bensin inne i luftburken, och då kyls allt ner, vilket leder till att man kan få in mer ”gas” att komprimera.

Dusch inspruten har en egen kontakt som man kan dra ut om man inte vill ha dom, för effekten blev för stor på mindre banor och hojen blev lite svår.

Det händer många framsteg men hinner inte uppdatera så mycket, det kommer sen.

Tadao.

Typ samma lösning på spettan, istället för att luftburken sitter ovan insugen så går burken in under och tätar mot insugsporten/ halsen på cylindern.
Blir många sköna liter som varje cylle kan svälja i sej.
Ju fler cylindrar ju mer "linjärt" luftflöde- twin blir enorma pulser var gång.
Dusch, "tror" spettan hade externa munstycken med i race version.
Fan....nu blir man sugen på att pilla dit den stora luftburken på spettan....😁

Måste va en fröjd i jobba med en så simplifierad och bortskalad på bröte cykel....där enbart det som behövs sitter där, och gärna med dubbla/ trippla funktioner.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard