L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Jo, men är det någon som redan är på gränsen? Är Falu koppargruva tömd?Det är väl nästan alla nerlagda gruvor?
Det finns material kvar men det är inte brytvärt med dagens priser, om någonting förändras kan man återuppta brytningen.
Sedan beror det ju till stor del hur djupt malmen finns, det kanske är brytvärt vid ytan även vid en låg koncentration, men inte väldigt djupt ner även vid en ganska hög koncentration
Slutligen, efterfrågan, Thorium har ju tidigare kastats på slagghögen när man har brutit annat, nu kanske Thorium blir det som håller dom gruvorna öppna i framtiden.
Kort sagt, det är väldigt många variabler som styr öppnandet/stängandet av gruvor
Ytterby har väl för många grannar oavsett vad man skulle hitta där.







