Frågor man vågar ställa

Det är väl nästan alla nerlagda gruvor?

Det finns material kvar men det är inte brytvärt med dagens priser, om någonting förändras kan man återuppta brytningen.

Sedan beror det ju till stor del hur djupt malmen finns, det kanske är brytvärt vid ytan även vid en låg koncentration, men inte väldigt djupt ner även vid en ganska hög koncentration

Slutligen, efterfrågan, Thorium har ju tidigare kastats på slagghögen när man har brutit annat, nu kanske Thorium blir det som håller dom gruvorna öppna i framtiden.

Kort sagt, det är väldigt många variabler som styr öppnandet/stängandet av gruvor
Jo, men är det någon som redan är på gränsen? Är Falu koppargruva tömd?
Ytterby har väl för många grannar oavsett vad man skulle hitta där.
 
Kan man flytta Kiruna en bit så kan man väl flytta på några småhus i Ytterby :7peta:hihi

Absolut, och skulle det visa sig att vi sitter på ämnen som helt plötsligt blir bristvara i hela världen under husen i Ytterby så skulle nog det politiska motståndet mot att flytta dom bli minimalt.

Och man kan ju tänka sig att IOM utvecklingen av laservapen mot drönare och missiler kommer efterfrågan på många av mineralerna i Ytterby bli väldigt attraktiva
Till exempel Yttrium Terbium Erbium Ytterbium Holmium och Thulium, medans övrig industri behöver Scandium och Tantal till olika metall-legeringar och elektronik.

Men det är fortfarande billigare att plundra Afrika och Asien på sina tillgångar, tills nästa krig stoppar det flödet.
 
IMG_7903.jpegPåtal om olja , är det nån här som provat Motonets Motox olja i sin mc ?
Jag blev fundersam när det står syntetisk på framsidan dunken , men bak på beskrivningen står det delsyntetisk , ingen i butiken kunde svara på om den är helsyntetisk eller delsyntetisk

Den har en högre klassning än Biltemas helsyntet mc-olja , API SN vs SL och så är det 5L mot Biltemas 4L , så låter ju underligt om dom kan sälja en helsyntetolja med lägre literpris än Biltema

IMG_7902.jpeg
 
Last edited:
View attachment 527786Påtal om olja , är det nån här som provat Motonets Motox olja i sin mc ?
Jag blev fundersam när det står syntetisk på framsidan dunken , men bak på beskrivningen står det delsyntetisk , ingen i butiken kunde svara på om den är helsyntetisk eller delsyntetisk

View attachment 527785

1776430163821.png
 
Som vanligt , har ni inget vettigt att tillföra så kan ni trycka munnen full med popcorn och va tysta istället 👍🏻

Köp en dunk och prova, den uppfyller väl dom krav som ställs av din motorcykels tillverkare?

Jag körde på Biltema olja i min motorcykel, den funkade bra och växlade bra, tidigare ägare av samma motorcykel hade kört på någon dyr märkesolja som fövisso säkert smorde bra, men växlingarna blev avsevärt klunkigare, så han bytte till en annan (billigare) märkesolja som han var nöjd med innan jag tog över den

Jag tror inte man kan veta utan att prova ett oljebyte, funkar det dåligt får man byta igen.

Jag har inte provat Motox än, men kommer säkert att göra det
 
Köp en dunk och prova, den uppfyller väl dom krav som ställs av din motorcykels tillverkare?

Jag körde på Biltema olja i min motorcykel, den funkade bra och växlade bra, tidigare ägare av samma motorcykel hade kört på någon dyr märkesolja som fövisso säkert smorde bra, men växlingarna blev avsevärt klunkigare, så han bytte till en annan (billigare) märkesolja som han var nöjd med innan jag tog över den

Jag tror inte man kan veta utan att prova ett oljebyte, funkar det dåligt får man byta igen.

Jag har inte provat Motox än, men kommer säkert att göra det
Jo jag gör nog det , eller Biltemas helsyntet som jag brukar köra på , tror säkert den funkar för min gubbkörning , men funderingen var främst om klassningen som var lite underlig och då dom inte kunde svara själva på om det är en helsyntet eller delsyntet , då köper jag ju hellre Biltemas
 
View attachment 527786Påtal om olja , är det nån här som provat Motonets Motox olja i sin mc ?
Jag blev fundersam när det står syntetisk på framsidan dunken , men bak på beskrivningen står det delsyntetisk , ingen i butiken kunde svara på om den är helsyntetisk eller delsyntetisk

Den har en högre klassning än Biltemas helsyntet mc-olja , API SN vs SL och så är det 5L mot Biltemas 4L , så låter ju underligt om dom kan sälja en helsyntetolja med lägre literpris än Biltema

View attachment 527785
Den anger syntetiskt på fram sidan, inte "hel"syntetisk.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Den anger syntetiskt på fram sidan, inte "hel"syntetisk.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
Jo precis , men andra märken som anger syntetisk på framsidan är helsyntetiska , annars står det semi-synthetic
Annars blir det ju väldigt missvisande
 
Vad väger motorolja egentligen per liter? Är det lättare än vatten 🤔
Motonet anger vikten för 5 liter till 4,565kg... Jag är villig att testa den i Freewinden i alla fall, svårt att tro att den skulle vara kinkig :)
 
Vad väger motorolja egentligen per liter? Är det lättare än vatten 🤔
Motonet anger vikten för 5 liter till 4,565kg... Jag är villig att testa den i Freewinden i alla fall, svårt att tro att den skulle vara kinkig :)
Ja olja brukar flyta på vatten , så lite lägre densitet har den nog
 
Last edited:
Från andra oljetrådar har vi lärt oss att även mineraloljor kan marknadsföras som helsyntet och delsyntet. De är bara aningens bättre raffinerade.
Vi har också lärt oss att i princip alla oljor från 90-talet och framåt är jävligt bra över hela spektrat, från budget till dyrt, så länge de uppfyller klassningen.
Nuförtiden är det sällan oljan som leder till motorhaverier.
 
Jo precis , men andra märken som anger syntetisk på framsidan är helsyntetiska , annars står det semi-synthetic
Annars blir det ju väldigt missvisande

Det står även Synthetic i den engelska texten på baksidan av dunken, jag tror att det är översättningsfel på ettiketten.
 
Det står även Synthetic i den engelska texten på baksidan av dunken, jag tror att det är översättningsfel på ettiketten.
Ja om det så är den ju riktigt prisvärd, lägre literpris än Biltemas helsyntet och högre klassning
 
När vi ändå håller på med en oljefråga (igen).
Jag snubblade över den här hojoljan på Bezos basaar, Mannol semisyntet för 37 spänn/litern, såvida man inte väljer 4-litersdunk, då kostar det 150/litern… hur i h-e tänkte de där?

IMG_1656.png

Nåväl, bara på skoj så beställer jag 10 flaskor för att testa, är ju redan primemedlem hos Jeff, så det kostar inget extra.
Efter några dagar hämta jag ut ett paket på Ica med just 10 literflaskor av denna olja… för 369 spänn, bra mycket billigare än biltema.

Den stora frågan är: Törs jag hälla i det här i någon av mina hojar?
Kommer motorn skära direCkT när man trycker på startknappen?
 
När vi ändå håller på med en oljefråga (igen).
Jag snubblade över den här hojoljan på Bezos basaar, Mannol semisyntet för 37 spänn/litern, såvida man inte väljer 4-litersdunk, då kostar det 150/litern… hur i h-e tänkte de där?

View attachment 527888

Nåväl, bara på skoj så beställer jag 10 flaskor för att testa, är ju redan primemedlem hos Jeff, så det kostar inget extra.
Efter några dagar hämta jag ut ett paket på Ica med just 10 literflaskor av denna olja… för 369 spänn, bra mycket billigare än biltema.

Den stora frågan är: Törs jag hälla i det här i någon av mina hojar?
Kommer motorn skära direCkT när man trycker på startknappen?
Oljan verkar vara till för STORA MOTORCYKLAR

1776608676156.png
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top