Ska man vara orolig för USA?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Det där var inte ens i närheten av vad frågan gällde.
Är hans värderingar de samma som många amerikaners? Tycker de att det är OK med 6 månaders fängelse för övergrepp på en tolvåring?
Tycker gemene amerikan att man kan strunta i konstitutionen när det passar ens egna syften?
Är det kanske de kristna värderingarna med att gifta om sig för andra gången och att säga saker som att "If she wasn't my daughter, I'd do her"?

Är hans värderingar de samma som många amerikaners? Tycker de att det är OK med 6 månaders fängelse för övergrepp på en tolvåring?
Tycker gemene amerikan att man kan strunta i konstitutionen när det passar ens egna syften?
Är det kanske de kristna värderingarna med att gifta om sig för andra gången och att säga saker som att "If she wasn't my daughter, I'd do her"?

Det där får stå för dig. GuW frågade varför någon överhuvudtaget stödjer Trump och det var det jag svarade på.

På ditt tema kan påpekas att någon kan representera ens värderingar utan att man håller med om alla frågor. Detta är vanligt inom politiken där man lägger sin röst på den kandidat som bäst representerar ens värderingar och intressen.

Troligen för att han är en demokratiskt vald ledare och representerar mångas värderingar. Det är väl ändå ganska självklart?
Beroende på löften och agerande så måste man ju omvärdera till bättre/sämre relation även till folkvalda ledare, annars så blir ju ledaren "allsmäktig".

DT har ju tyvärr lyckats med att förändra relationer med grannländer/allierade med härskarfasoner och det vore väl konstigt om omvärlden godtar detta?
Om det har blivit bättre i US så förstår jag om han uppskattas av invånarna men det berör ju inte omvärlden på samma sätt när han kräver andra staters territorium och ändrar sig ideligen om tullsatser/handelsavtal etc. Kräver uppmärksamhet och utnämningar.
Själv anser jag valet i US som att välja mellan pest eller kolera, inget alternativ var bra men det har bara blivit sämre.

Så efter att han kommit på plats får han inte kritiseras? Han kan strunta i konstitutionen och hitta på aldrig anade tolkningar av allt för att han är folkvald?
Så är det, om du kritiserar gubb-sur så har du "trump derangement syndrome". ;)

Tycker du inte om pedofili? TDS.
Tycker du inte om pedofilförsvarare? TDS.
Tycker du lagar och "due process" skall följas? TDS.
Tycker du konstitutionen spelar roll? TDS.
Tycker du folkrätten skall följas? TDS.
Vill du inte att ett NATO-land skal anfalla ett annat NATO-Land? TDS.
Tycker du inte om tull-tombolan? TDS.

Och det finns inget gubb-sur gör som inte kan bortförklaras eller rättfärdigas.
En 14-årings bekännelser över att ha blivit våldtagen? Det var andra tider då.
Epstein filerna? Det finns inga. Vi måste skydda offren. Min vänner kan bli skadade. Clinton.
Tull-tombolan? Öh, andra har också tullar.
Anfalla Grönland? Vi behöver det för nationell säkerhet.
Men ni får ju bygga baser? Man måste äga för att investera. (Har baser i 80 länder.)
150+ amerikaner har frihetsberövats av ICE? Man måste knäcka ägg för att göra omelett.
Osv osv.
Vad än galenskap som hittas på så kan den rättfärdigas.
Det som Mattias Karlsson så väl beskriver som "förbluffande".

Och Mattias beteckning "tuffhöger"-debattörer är ju klockren!😅

jag så det tv program igår om maga familjen.
hela detta maga, det närmaste jag kan likna det med är nazi rörelsen innan 2 världskriget
fy fan att hota skjuta sina barn o det visade ju oxå hur sprit språngades galen psyko är. fast det viste jag redan
har ju sett han långt innan han blev president, bla när han byggde sin golfbana i skotland.
det ett jävligt konstigt system att 1 kan bestämma hur allt ska fungera.
amerikanerna är så korkade att dom tror det demokrati
får han fortsätta så kommer det gå åt helvete, dom får nock börja se över sitt system

USA skulle kunna slakta varenda ren norr om Uppsala utan nämnvärt motstånd.
putin vill normalisera sitt förhållande med europa har han sagt.
så om usa blir rent för omöjliga. så finns ju möjligheten att samarbeta med putin, o med det kommer kina in i bilden.
o då är usa inte mycket att hänga i granen
bara en tanke

DT är väldigt insatt i hur fredspriset fungerar....
Det är inte Norska regeringen som väljer Fredpristagaren.
View attachment 524822
läste oxå detta o då babblar han om att han har stoppat 8 krig.
vilka är det ??
gasa kan väl knappast räknas in, där är ju ingen fred än

vilka är det ??
Israel - Hamas
Israel - Iran
Indien och Pakistan
Kambodja - Thailand
Armenien - Azerbajdzjan
Rwanda - Demokratiska republiken Kongo
Serbien - Kosovo
Egypten - Etiopien

Hör av dig om du undrar något mer, kunskapsnivån här är extremt låg nu så jag gör lite punktinsatser för att hjälpa er.

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

vilka är det ??
Han tar kred för alla konflikter som har upphört under hans tid, oavsett om det faktiskt var han som löste det. Så alla konflikter som tar slut är "hans" förtjänst. Sen är USA ofta inblandade någonstans i samtliga konflikter så med den logiken hade alla presidenter någonsin kunnat göra anspråk på fredspriset. Bortsett från Obama som fick det innan han ens hade hunnit göra något.

Har du under senaste året haft något bråk med frugan och ni blivit sams efteråt? Trumps förtjänst i sådana fall.

Det är helt ok att han känner att han har gjort massa. Det pinsamma är att han skränar om det och inte ens förstår vilken organisation det är som delar ut priset.

Det är mer förbluffande att vänstern fortfarande inte kan se skillnaden mellan Republikaner och Trump-supportrar.
Fast ännu färre kan skilja på bra o dåliga saker som Trump gjort!
Det är det verkligt tragiska.

Han har faktiskt gjort båda - men ena sidan höjjer allt han gör till skyarna, andra sidan sågar allt.
Precis som tidigare presidenter, oavsett Dem eller Rep.

Vore bättre om dessa grupper hade liiiiite analysförmåga, tack. :hej

USA har tydligen satt 11'te flygburna divisionen på "alert".
Officiellt för att "hjälpa till" i Minnesota.
Detta är ett fallskärmsjägarförband från Alaska som är utbildade för arktiska förhållanden.
Så alla order och information till soldaterna kommer vara att flyga till Minnesota men spekulationer finns att dom, väl lastade på planet, flyger norrut snarare än till Minnesota.

Hoppas inte. :(

USA har tydligen satt 11'te flygburna divisionen på "alert".
Officiellt för att "hjälpa till" i Minnesota.
Detta är ett fallskärmsjägarförband från Alaska som är utbildade för arktiska förhållanden.
Så alla order och information till soldaterna kommer vara att flyga till Minnesota men spekulationer finns att dom, väl lastade på planet, flyger norrut snarare än till Minnesota.

Hoppas inte. :(
det ju kul, skjuta fallskärms soldater är ju som att skjuta ankor i en tunna.
inte en enda kommer ner levande

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back