Ska man vara orolig för USA?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Slutet av Nato följs nog av ett samordnat EU-försvar.
Ja, det får man väl räkna med att blir nödvändigt
.
Men att tro att det är riskfritt, framförallt i övergången känns optimistiskt. EU lär aldrig (nåja) vara lika starkt som (EU+USA+Kanada+UK).
Dessutom så finns utrymme för konflikter när detta ska skissas upp. (Vem fan vill strida FÖR Tysken tex?)

Skall vi dessutom rusta oss, inte bara för att möta Ryssen, utan också ett aggressivt USA så blir det ganska mycket stora fyrverkerier som ska ut i världen.

Ja, det får man väl räkna med att blir nödvändigt
.
Men att tro att det är riskfritt, framförallt i övergången känns optimistiskt. EU lär aldrig (nåja) vara lika starkt som (EU+USA+Kanada+UK).
Dessutom så finns utrymme för konflikter när detta ska skissas upp. (Vem fan vill strida FÖR Tysken tex?)

Skall vi dessutom rusta oss, inte bara för att möta Ryssen, utan också ett aggressivt USA så blir det ganska mycket stora fyrverkerier som ska ut i världen.
Ska EU möta USA behöver vi nog en federal arme som kan bygga hangarskepp med mera för att kunna ta striden till USAs hemland.

Bra svar med rätt grad av mognad, tack för bra nivå, något forumet tyvärr tappat till hög grad. Keep it up.

Men, slutklämmen ,vad är det du menar gjort USA rika?

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
Det korta svaret - ett gemensamt "väst" med goda affärsrelationer.

Det lite längre svaret;

*Uppbyggnaden av Europa efter världskrigen. Vi pratar stora stödpaket etc men faktum är att det skapade goda avtal för amerikanska bolag och industrier att producera detta.
*NATO i sig har absolut gynnat Amerikansk försvarsindustri.
*Att vara en de facto världspolis har gynnat både försvarsindustrin och export.
*Att projicera mjuk makt har både gynnat bolagen de pengarna i verkligheten går till samt skapat både export & importmarknader.

Ska EU möta USA behöver vi nog en federal arme som kan bygga hangarskepp med mera för att kunna ta striden till USAs hemland.
Kärnvapenubåtar up the wazoo troligen.

Att bygga en konventionell styrka som kan möta den Amerikanska krigsmakten, och troligen även ett tvåfrontskrig mot Ryssland samtidigt (jag kan inte tänka mig ett scenario där Putin inte tar tillfället i akt att nalla lite gamla östblocksstater i fall av en transatlantisk konflikt) är extremt dyrt och tar väldigt lång tid.
MEN att jämna sträckan NY - Charlston med vätebomber vid första hetsiga uttalande från Donald är ju hyfsat görbart.

VAD skulle både USA och Ryssen säga om en uppbyggnad av något sådant?
Vilken sida faller Britterna på?
Igen, vem fan vill slåss FÖR Tyskarna?

Näe, det är lite farligt det där.

Tillika, om Trumpen tycker att det är ok att invadera oss sådär på en nyck, så har vi ju inte jättemycket till val va?
Vi vet ju redan vilken typ av moralisk kompass Putin besitter....

Kärnvapenubåtar up the wazoo troligen.

Att bygga en konventionell styrka som kan möta den Amerikanska krigsmakten, och troligen även ett tvåfrontskrig mot Ryssland samtidigt (jag kan inte tänka mig ett scenario där Putin inte tar tillfället i akt att nalla lite gamla östblocksstater i fall av en transatlantisk konflikt) är extremt dyrt och tar väldigt lång tid.
MEN att jämna sträckan NY - Charlston med vätebomber vid första hetsiga uttalande från Donald är ju hyfsat görbart.

VAD skulle både USA och Ryssen säga om en uppbyggnad av något sådant?
Vilken sida faller Britterna på?
Igen, vem fan vill slåss FÖR Tyskarna?

Näe, det är lite farligt det där.

Tillika, om Trumpen tycker att det är ok att invadera oss sådär på en nyck, så har vi ju inte jättemycket till val va?
Vi vet ju redan vilken typ av moralisk kompass Putin besitter....
Det bästa är väl att infiltrera USA i allmänhet och secret service i synnerhet med mullvadar som kan aktiveras och ha ihjäl ledarskapet istället för att ställa till med kärnvapenkrig.

Det bästa är väl att infiltrera USA i allmänhet och secret service i synnerhet med mullvadar som kan aktiveras och ha ihjäl ledarskapet istället för att ställa till med kärnvapenkrig.
Ja.
Men känns finkänsligt mog för att behöva em plan B.

Dessutom så känns det ju som att de borde sköta den biten själva.

US, Adios är kanske på G pga Grönland.
Går det rent konkret tro?
Klarar vi oss utan varandra,

1768758426700.png

det tislas raslas mer o mer i usa om att stoppa psyko o hans rövslickare.
nu det bara hoppas dom verkligen gör något av o får fanskapet ur vita huset o rakt ner i nåt mörkt hål långt ute i skogen.
för 3 år till av detta vansinne blir inte kul.
dom måste väl ha nån klok sansat person som kan styra skit landet.
psyko hade tydligen diskuterat detta med att invadera grönland med ett gäng generaler. dom hade försökt få han till att låta bli. en av dom sa sen att det var som att prata med en 5 åring
PS ikväll kommer ett program på tv om maga`s förfall

Ja, det krävs väl en 5-årings mognad för att med stolthet och glädje ta emot någon annan människas prispokal.

Det är väl en indikation på hans demens.

US, Adios är kanske på G pga Grönland.
Går det rent konkret tro?
Klarar vi oss utan varandra,

View attachment 524811

Öka stödet till Ukraina ordentligt och snarast möjligt, tryck ut ryska trupper ur Ukraina snarast möjligt så har Trump inte kvar det kortet att spela.

Titta på vad Kanada har gjort efter att USA gett dem fingret. De har hittat andra handelspartners eftersom avtal med USA inte är värda något.
Om USA skickar trupper för att överta Grönland är det på en helt annan nivå av konfrontation och det kommer få följder. Tror man inte det är man mer än lovligt naiv.

EUs svaga respons på invasionen i Ukraina beror till stor del på att amerikaner håller dem tillbaka och förbjuder överföring av produkter de köpt. Nu vet vi att i ett skarpt läge är USA inte att lita på som allierad.

Precis. Det blir bara mer tomma floskler, vässade pennor, och resoluta uttalanden framför reportrar. Finns ingen som oroar sig för att svensken skulle ta den knutna näven ur fickan…

USA skulle kunna slakta varenda ren norr om Uppsala utan nämnvärt motstånd.

Det är mer förbluffande att vänstern fortfarande inte kan se skillnaden mellan Republikaner och Trump-supportrar.
Däremot är det inte förvånande att samma personer så resolut undvikit att ställa sig själv ett antal frågor, och framförallt resonera om svaren.

Hur hamnade vi här?
Vad var alternativen?
Vad är mitt ansvar?

Det är bara det vanliga skränet från ensamma arga män med BDT.

Troligen för att han är en demokratiskt vald ledare och representerar mångas värderingar. Det är väl ändå ganska självklart?
Så efter att han kommit på plats får han inte kritiseras? Han kan strunta i konstitutionen och hitta på aldrig anade tolkningar av allt för att han är folkvald?

Men, det är ett bra exempel på hur tråkigt forumet blivit på grund av att det är skränig och icke läskunnig pöbel som breder ut sig.

Tomma tunnor skramlar mest.

När du skriver dina inlägg kommer jag att tänka på de få gånger jag träffar gamla skolkamrater. Speciellt dem som började sniffa lim och thinner i mellanstadiet och gick över på cannabis i högstadiet. Någonstans där slutade de att ta in kunskap och det de får ur sig är bara fraser för att försöka ge skenet av att de minsann "vet sanningen", men någon form av substans finns aldrig för då riskerar man att fakta kan granskas. Det brukar vara från dem man hör att invandrarna är lata och lever på bidrag för att i samma andetag få veta att de tar alla jobb.
Hur vore det att någon gång visa någon form av siffror, fakta eller liknande och inte bara svammel om att andra är dumma?

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back