Frågor man vågar ställa

Ibland skulle jag vilja spola av motorcyklar när jag kommer hem, men jag har inte rinnande vatten i garaget. En campingdusch känns lite klen för det. Finns det något bra sätt att trycksätta en 20-litersdunk eller liknande?
Alternativet är att dra fram vattenslangen varje gång och det blir inte av.
Köpte en sån här till hästbussen för att tvätta av stövlar och andra grejer som blir leriga, nöjd hittills och den funkar även att blaska av bilen när det är svårt med rinnande vatten och 220.
1766764277770.png

Ja, en högtryckstvätt funkar utmärkt, och har man inte ström finns det bensindrivna.

När jag körde cross flitigare hade jag alltid en sån i bilen och visste jag att jag skulle behöva tvätta så fyllde jag två 20 liters dunkar med vatten.

Men till slut frös den sönder.

Bensintvättarna brukar väl också värma vattnet, eller kallas det ångtvätt då?

Vi hade en (dieseldriven) på en tidigare arbetsplats, och det drog ner behovet av kem något oerhört.

Jag har ju el i garaget så batteridrift eller bensin känns lite onödigt. Sen tidigare har jag både högtryckstvätt (för vattenslang) och en sån som man kan pumpa tryck i för hand, men den handpumpade är bara larvig.

Jag har ju el i garaget så batteridrift eller bensin känns lite onödigt. Sen tidigare har jag både högtryckstvätt (för vattenslang) och en sån som man kan pumpa tryck i för hand, men den handpumpade är bara larvig.

Billig 230V borrmaskin och en punp monterat på en träbit blir ju då ett billigt och bra alternativ.

Jag hade en borrmaskinspump, men tyvärr slet den sig ur handen när jag övervarvade den och slet sönder slanganslutningarna, det går tungt att pumpa vatten....

Alteernativt söker du på självsugande högtryckstvätt

Bensintvättarna brukar väl också värma vattnet, eller kallas det ångtvätt då?

Vi hade en (dieseldriven) på en tidigare arbetsplats, och det drog ner behovet av kem något oerhört.

Inte min, det är nog större apparater som man kanske inte vill släpa runt i bilen året runt. Och lasta in och ut ur bilen när den ska användas.

• Gilla
Reaktioner: GuW
:huvetOm man läser instruktionsboken till tvätten jag har inser man att den är självsugande och bara behöver en slang till en dunk...

:huvetOm man läser instruktionsboken till tvätten jag har inser man att den är självsugande och bara behöver en slang till en dunk...

Ja, det är ju rätt bra, men om du kan, ställ dunken högt så du får lite självfall mot tvätten så slipper du luftbubblor i slangen så fort du pausar tvätten

Efter en av mina många sömnlösa nätter kan jag konstatera att den förflöt fullkomligt vindstilla här i Blekinge, ca 1 mil från södra östersjökusten.

Min fråga är alltså om och hur ni drabbats?
Är stormen förbi eller kommer den hit?

Och idag är det strålande, mcväder rentav. Det är om man vill blästra hojen med de sylvassa projektiler de ”sandar” med här. Är som fotanglar för mc.

Här var det några kortare strömavbrott.

Jag Trodde att all kabel var nergrävd nu så jag förstår inte varför? Vinden ger strömavbrott idag?
Möjligen det stora kraftledningarna men där brukar ju skogen röjas.

Din kabel kanske är nergrävd, men inte alla, då blir det lite korta avbrott när dom skarvar ihop för dom andra

Efter en av mina många sömnlösa nätter kan jag konstatera att den förflöt fullkomligt vindstilla här i Blekinge, ca 1 mil från södra östersjökusten.

Min fråga är alltså om och hur ni drabbats?
Är stormen förbi eller kommer den hit?
18 timmar strömlöst här. Fick igång för en halvtimma sedan.
Har ryckt igång elverket för att få oljepannan och kylskåpet att gå under natten/förmiddagen.

Fick såga väg imorse så att sambon kom på jobb. Tur att farsans äckliga Husqvarna fortfarande stod i garaget.

Men såå jävla illa är det inte, skulle grannjävlarna ha lite ordning och städat i sin skog så hade ingenting hänt. Här är det ingenting hemma hos mig.

Lätt bris idag.
Lite vassare vind igår för att blåsa ner detta träd! 😳
Dessutom blåste några plexiglasskivor på altanen sönder. 😟
3633.jpg
Ligger dessutom fyra till av-, eller ner-blåsta träd runt min tomt.

Lätt bris idag.
Lite vassare vind igår för att blåsa ner detta träd! 😳
Dessutom blåste några plexiglasskivor på altanen sönder. 😟
View attachment 524199
Ligger dessutom fyra till av-, eller ner-blåsta träd runt min tomt.
Siddu, lite tyngre att ta vara på det där.
Tur ändå att det ligger platt på marken, vid mig var det och hängde över elledningarna. :/

Siddu, lite tyngre att ta vara på det där.
Tur ändå att det ligger platt på marken, vid mig var det och hängde över elledningarna. :/
Grannen ringde sin skogshuggarkompis som hade vägen fri vid 14 idag.
Eloge till granne och hans kompis! 🏆

Grannen ringde sin skogshuggarkompis som hade vägen fri vid 14 idag.
Eloge till granne och hans kompis! 🏆
:tummenupp

Går ju ganska bra att reda upp när det ligger sådär.
Men man får ju såga en stund med kort svärd innan man har bitar man mäktar med.
Det går som med allting fortare och enklare för den som har vana och rätt grejer. :)

:tummenupp

Går ju ganska bra att reda upp när det ligger sådär.
Men man får ju såga en stund med kort svärd innan man har bitar man mäktar med.
Det går som med allting fortare och enklare för den som har vana och rätt grejer. :)
Yup, kort klinga för grenarna först sedan lång klinga för stammen.
Sen en traktor för att knuffa bitarna åt sidan.
Han hade gjort det förut. 😁👍

*/ ?>
Back