Frågor man vågar ställa

:huvetOm man läser instruktionsboken till tvätten jag har inser man att den är självsugande och bara behöver en slang till en dunk...

Ja, det är ju rätt bra, men om du kan, ställ dunken högt så du får lite självfall mot tvätten så slipper du luftbubblor i slangen så fort du pausar tvätten

Efter en av mina många sömnlösa nätter kan jag konstatera att den förflöt fullkomligt vindstilla här i Blekinge, ca 1 mil från södra östersjökusten.

Min fråga är alltså om och hur ni drabbats?
Är stormen förbi eller kommer den hit?

Här var det några kortare strömavbrott.

Jag Trodde att all kabel var nergrävd nu så jag förstår inte varför? Vinden ger strömavbrott idag?
Möjligen det stora kraftledningarna men där brukar ju skogen röjas.

Och idag är det strålande, mcväder rentav. Det är om man vill blästra hojen med de sylvassa projektiler de ”sandar” med här. Är som fotanglar för mc.

Här var det några kortare strömavbrott.

Jag Trodde att all kabel var nergrävd nu så jag förstår inte varför? Vinden ger strömavbrott idag?
Möjligen det stora kraftledningarna men där brukar ju skogen röjas.

Din kabel kanske är nergrävd, men inte alla, då blir det lite korta avbrott när dom skarvar ihop för dom andra

Efter en av mina många sömnlösa nätter kan jag konstatera att den förflöt fullkomligt vindstilla här i Blekinge, ca 1 mil från södra östersjökusten.

Min fråga är alltså om och hur ni drabbats?
Är stormen förbi eller kommer den hit?
18 timmar strömlöst här. Fick igång för en halvtimma sedan.
Har ryckt igång elverket för att få oljepannan och kylskåpet att gå under natten/förmiddagen.

Fick såga väg imorse så att sambon kom på jobb. Tur att farsans äckliga Husqvarna fortfarande stod i garaget.

Men såå jävla illa är det inte, skulle grannjävlarna ha lite ordning och städat i sin skog så hade ingenting hänt. Här är det ingenting hemma hos mig.

Lätt bris idag.
Lite vassare vind igår för att blåsa ner detta träd! 😳
Dessutom blåste några plexiglasskivor på altanen sönder. 😟
3633.jpg
Ligger dessutom fyra till av-, eller ner-blåsta träd runt min tomt.

Lätt bris idag.
Lite vassare vind igår för att blåsa ner detta träd! 😳
Dessutom blåste några plexiglasskivor på altanen sönder. 😟
View attachment 524199
Ligger dessutom fyra till av-, eller ner-blåsta träd runt min tomt.
Siddu, lite tyngre att ta vara på det där.
Tur ändå att det ligger platt på marken, vid mig var det och hängde över elledningarna. :/

Siddu, lite tyngre att ta vara på det där.
Tur ändå att det ligger platt på marken, vid mig var det och hängde över elledningarna. :/
Grannen ringde sin skogshuggarkompis som hade vägen fri vid 14 idag.
Eloge till granne och hans kompis! 🏆

Grannen ringde sin skogshuggarkompis som hade vägen fri vid 14 idag.
Eloge till granne och hans kompis! 🏆
:tummenupp

Går ju ganska bra att reda upp när det ligger sådär.
Men man får ju såga en stund med kort svärd innan man har bitar man mäktar med.
Det går som med allting fortare och enklare för den som har vana och rätt grejer. :)

:tummenupp

Går ju ganska bra att reda upp när det ligger sådär.
Men man får ju såga en stund med kort svärd innan man har bitar man mäktar med.
Det går som med allting fortare och enklare för den som har vana och rätt grejer. :)
Yup, kort klinga för grenarna först sedan lång klinga för stammen.
Sen en traktor för att knuffa bitarna åt sidan.
Han hade gjort det förut. 😁👍

Nej, vi pratar om sekundrar upp till max 1 minut. Inte så att någon hunnit skarva utan i så fall har dom bara skiftat över till andra ledningar automatiskt.

Så har jag också ibland, strömmen försvinner, sedan kopplas den på igen men försvinner nästan omedelbart

Dom provar med att fjärr återställa för att se var felet ligger, ligger det inte på din slinga så får du igen strömmen, ligger det på din slinga försvinner den igen

Det är skönt att jag inte fastnade i elnätsbranschen. Jag fick prova att stå i en hjullastarskopa och byta transformator och att skarva ledningar med griniga abonnenter som åskådare. Nu har jag nedgrävda ledningar trots att jag bor ocentralt.

Det är skönt att jag inte fastnade i elnätsbranschen. Jag fick prova att stå i en hjullastarskopa och byta transformator och att skarva ledningar med griniga abonnenter som åskådare. Nu har jag nedgrävda ledningar trots att jag bor ocentralt.

För 3-4 julaftnar sedan försvann elen för oss, mitt i grötkoket, så det blev att ta fram gasolköket, vi letade även fram elverket och förberedde det inför Kalle Anka, men precis innan det började kom strömmen tillbaka.

Det var någon stackars kraftnätare som fick bylsa på sig och åka ut och jobba, förhoppningsvis var det bra betalt i alla fall

Det kostar att vara grabbig, köra på o ta i här o där. Sliter på maskin och kostar inventarier. Det är kanske inget som märks direkt, men för ett företag så märker man skillnad på längre sikt om personalen är nonchalant mot materielen.

Ett - i mitt tycke - bra exempel är kollegans dotter som flyttade till Australien för många år sedan. Hon började som chaufför i gruvindustrin och körde dumpers (liknande denna) View attachment 523988
Det slutade med att hon blev förarinstruktör eftersom "hennes" dumper sällan fick skador och hade längst livslängd på däcken.
Där betydde kostnaden för att köra "grabbigt" ganska mycket mer än att tjäna någon minut här o där.....
1767036013056.png

Så har jag också ibland, strömmen försvinner, sedan kopplas den på igen men försvinner nästan omedelbart

Dom provar med att fjärr återställa för att se var felet ligger, ligger det inte på din slinga så får du igen strömmen, ligger det på din slinga försvinner den igen
Det går på automatik med ca 30 sekunder efter avbrottet.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D