Bilrelaterade diskussioner

När jag har provkört andra storlekar av samma märke har hela vitsen med att åka MINI känts bortblåst. Bara steget upp till en med dubbla antalet dörrar på sidorna kommer med en klumpigare känsla och Countryman kändes som vilken kluns som helst
Testat Clubman? Passar alltid på vid längre resor att hyra bil och byta varje vecka.
Körde en Clubman på mallis på stora och små vägar i bergen, helt OK för att vara en familjebil. Låg, fast och platt i kurvorna. Snygg med.
Veckan efter den lyxigaste Jaggan de hade. Kul med motsatser...en bil liten o rapp, den andra lyxigt slagskepp. Gissa vilken som hade buggar i mjukvaran... :hihi

Vilken lite modernare bil är mest skruvarvänlig att arbeta på & underhålla?

Det betyder ju alltså inte nödvändigtvis enklast teknik, eller minst behov av underhåll, utan mer att det är genomtänkt paketerat och att man har använt sig av vettiga material, och absolut inte några engångs fästen och klämmor.

Jag tänker i eget fall, fyrhjulingen jag har (linhai) är väldigt enkel tekniskt, det är en 2011, men finns egentligen ingenting som inte kunnat produceras på 60-talet, eller åtminstone 70. Den relativt stor grej med pytteliten stånka. Ändå är det trångt och allt som skall göras är ett onödigt stort projekt. Skruvar är gjorda i ost och plastdetaljer har murknat för länge sedan. I jämförelse så är Aprilian väldigt mer avancerad (fan, till och med insprutning!), det är en relativt stor motor i ett kompakt chassi. Ändå är den mycket lättmekad, alla skruvskallar pekar dit man får plats med ett verktyg, och delarna kommer ut i logisk ordningsföljd, precis åt det håll det finns plats åt dem. Dessutom har Rotax använt sig av skruvar som håller formen, även efter 20 år och många servicar, och elkontakter etc i plast som fortfarande är mjuk.

Så, vilken bil är byggd för att skruvas på? :va
Då tänker jag typ efter 2010.
Bra fråga men vet inte svaret. För de som vill skruva minst möjligt och ta sig från A-B utan problem tror jag en Toyota Prius självladdande hybrid är vad man borde köpa.

Jäkla skit, hittade en bil som hade funkat bra för oss men då får den dra 1110kg på B-kort och vi har en husvagn som vi drar ibland som väger 1130kg.
Och hustrun vägrar höja behörigheten på sitt körkort.
Är det ok att byta fru till någon med BE?

Jäkla skit, hittade en bil som hade funkat bra för oss men då får den dra 1110kg på B-kort och vi har en husvagn som vi drar ibland som väger 1130kg.

Jag hade inte låtit det hindra mig, jag har tjuvdragit lite mer än så många gånger, och har du behörighet för det så behöver ju inte frun köra så ofta.

En FD jobbarkompis bröt benet i en skärmflygsolycka och frun tvingades köra hem ett liknande husvagnsekipage som krävde BE, han är dock en väldigt laglydig medborgare så han ringde först och frågade polisen och dom kunde ju inte säga att det var OK, men han förstod på den muntra tonen i samtalet att det var det han ville säga.

Det rör sig om 20kg "fel", och visst kan dom bötfälla för det OM hon blir stoppad, men dom kan ju också bara låtsas att dom aldrig har kollat vikterna....

För dom gick det bra igenom hela Sverige

Jag hade inte låtit det hindra mig, jag har tjuvdragit lite mer än så många gånger, och har du behörighet för det så behöver ju inte frun köra så ofta.

En FD jobbarkompis bröt benet i en skärmflygsolycka och frun tvingades köra hem ett liknande husvagnsekipage som krävde BE, han är dock en väldigt laglydig medborgare så han ringde först och frågade polisen och dom kunde ju inte säga att det var OK, men han förstod på den muntra tonen i samtalet att det var det han ville säga.

Det rör sig om 20kg "fel", och visst kan dom bötfälla för det OM hon blir stoppad, men dom kan ju också bara låtsas att dom aldrig har kollat vikterna....

För dom gick det bra igenom hela Sverige
Har en bekant som fick cykla och åka buss 3 månader till jobbet pga att hans husvagn vägde 30-40kg förmycket.

Så bara tro att polisen rycker på axlarna och låter folk köra vidare då är man inte med i verkligheten.

Bra fråga men vet inte svaret. För de som vill skruva minst möjligt och ta sig från A-B utan problem tror jag en Toyota Prius självladdande hybrid är vad man borde köpa.
Toyota har ju gott rykte, men jag har svårt att tro att hybridsystemet tillför tillförlitlighet över en 1.6l Auris eller så? (1200 turbomotorn är väl en psa med våt kamrem ??)
Dessutom så brukar ju vanliga bymekar inte vilja röra "elbilar".

För min del så faller de flesta el & hybrider på dragvikt. Behöver minst 1200kg.
Nå om ett par år så har Junior växt ur bilstolsåldern, så då kanske en 90-tals Land Cruiser är det bästa. Största utmaningen är att hitta en med fräsch inredning så att man slipper få Aids när man sätter sig i den.
G-wagen kanske, men de är ju inte billiga direkt.

Har en bekant som fick cykla och åka buss 3 månader till jobbet pga att hans husvagn vägde 30-40kg förmycket.

Så bara tro att polisen rycker på axlarna och låter folk köra vidare då är man inte med i verkligheten.

Då hade han förmodligen en bunt andra trafikförseelser innan, det är en olovlig körning, och dom KAN dra körkortet för det, men normalt gör dom inte det vid första förseelsen

Farsan blev stoppad med gräsklippartraktorn på ett 1200kg släp bakom en mercedesbuss som krävde BE för allt över 750kg och fick åka vidare när dom hade kollat spännbanden

Han skaffade senare BE, men blev aldrig mera stoppad.

Jag hade husvagn i 10 års tid och blev aldrig stoppad, just för den här trådens skull frågade jag en bekant som jag chattade med samtidigt om hur många gånger han blivit stoppad med husvagn (för dom är ivriga husvagnssläpare) och det var en gång när dom lämnade en camping dagen efter midsommar, men då var det bara allmän blåskontroll och dom kollade förmodligen ingenting om husvagnen.

Om gundj har en husvagn som dom IBLAND släpar på och han har behörighet att dra den men inte frun, då behöver förmodligen frun dra den mindre än hälften av ibland, vilket är i princip aldrig och då man blir stoppad en gång på 10 år med en husvagn (i samband med en storhelg) och dom inte ens kollar vikter och behörighet utan bara nykterhet.
Och dessutom felar det på mindre än vad reservhjulet väger och polisen KAN välja att blunda för det.

Du får räkna på oddsen och se hur troligt det är att hon får åka buss i ett par månader

Att många aldrig blir stoppade och vägda har en enkel förklaring.
I en period körde jag Landcruiser med släp på nära 3ton efter som båda ägdes av företaget.
Jag blev nog körkortskontrollerad 10 gånger med det ekipaget men aldrig med mitt egna BE-krävande ekipage.
Förklaringen från polisen var att i min egna bil med mitt släp så slog de på regnumret och såg BE utan behöva stanna mig.
Så i princip skulle frun nog inte bli stoppad i en bil registrerad på mig med husvagnen reggad på mig.

Inte ens B96? Jag tog utökat B för att det var snabbare, krävde bara en enkel uppkörning och var billigare. Allt för att ganska omgående kunna dra husvagn och mitt stora släp med X5:an. Betalade körskola för två lektioner och uppkörningslån och det var väl värt pengarna och räcker för de flesta ändamål om man inte ska börja köra trailers med bilar eller grävmaskiner...

Lösningen blir nog att hon övningskör med mig för BE.
Hon skulle inte klara att någon sa åt henne att hon gjort något fel i trafiken.

Lösningen blir nog att hon övningskör med mig för BE.
Hon skulle inte klara att någon sa åt henne att hon gjort något fel i trafiken.

"Övningskör" var förklaringen han med brutna benet hade tänkt använda OM dom blev stoppade, vilket dom inte blev, genom 100mil av Sverige.

Men det är väl inte tekniskt lagligt heller, eller har dom tagit bort skrivningen om att man inte får övningsköra från A till B som mål?

I vilket fall en ickefråga, köp bilfan

Det är ok med övningskörning mot ett mål.
Man behöver bara lite papper från transportstyrelsen.
Gjorde så med en annan person och tyngre släp utan problem

Toyota har ju gott rykte, men jag har svårt att tro att hybridsystemet tillför tillförlitlighet över en 1.6l Auris eller så? (1200 turbomotorn är väl en psa med våt kamrem ??)
Dessutom så brukar ju vanliga bymekar inte vilja röra "elbilar".

För min del så faller de flesta el & hybrider på dragvikt. Behöver minst 1200kg.
Nå om ett par år så har Junior växt ur bilstolsåldern, så då kanske en 90-tals Land Cruiser är det bästa. Största utmaningen är att hitta en med fräsch inredning så att man slipper få Aids när man sätter sig i den.
G-wagen kanske, men de är ju inte billiga direkt.
Läste om det för länge sedan och kommer ihåg att Toyota hade gjort en massa smarta lösningar med Prius som gjorde att den inte har kamrem eller andra remar som kan gå sönder och måste bytas. Just Prius hybrid ska vara väldigt beprövad och driftsäker i höga miltal. Felsökning av hybridlina kan troligen vara mer komplicerat när det börjar krångla.

Oavsett om det är elbil eller förbränning så är känslan att nästan alla nya bilar har så mycket elektronik och system som ska kommunicera att det kommer bli dyrt att hålla de i liv när de blir äldre.

Absolut, en Land Cruiser som är rostbehandlad och välservad genom åren är nog ett bra alternativ.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back