Gasturbinhoj = JETeskoj!

Som du säger så har jag bara en växel, och kommer se till så jag aldrig når maxvarv under körningen. Varvräknaren är till för att kunna dreva hojen successivt närmare maxvarvet, och för att se om jag har hjulspinn i starten.
Jag tänkte mest på att imponera på ungarna när du stannar utanför korvkiosken och alla kommer fram och tittar på det de tror är hastighetsmätaren. :)
 
Varvtal på gasturbiner I normalfallet mäts/ visas i %. Inte ett dugg kul.
 
Sticksågade ut en instrumentbräda i aluminium idag när jag lessnade på att meka med dotterns epa, det blev rätt smutt.

JU-02 384.JPG

Nu har jag all info jag behöver när jag kör, och allt filmas så jag kan kolla värdena efteråt i lugn och ro med en kopp kokkaffe i depån.

JU-02 383.JPG
 
?
så varför inte 'logga' det elektroniskt?
Då behöver jag dubbla uppsättningar givare överallt, en datalogger och tid att sätta mig med en dator och gå igenom loggarna. Plus att det skulle göra elhärvan ännu mer oöverskådlig.

Inte omöjligt att det blir nåt sånt i framtiden men just nu är det smidigt att bara filma mätarna och glutta lite snabbt på filmen efter körningen.
 
Idag fick jag en hel del gjort. Hojen åkte upp på pallbockar för en översyn av hjullagren och omdrevning.

JU-02 390.JPG

Det var då en jävla tur att jag kollade hjullagren, ett av bakhjulslagren hade i princip skurit trots att det sattes in nya när jag byggde hojen. Dvs endast några mil kört totalt på dom. Jag byter samtliga då det måste ha varit några riktiga skitlager.

JU-02 388.JPG

Sen till dagens stora projekt, att modda bakramen så kåporna kan fästas med DZUS istället för en näve blandad småskruv och ståltråd som det är idag. Ska jag hålla på experimentera med drevningen nästa år på One Mile måste det går fort och snärtigt att riva av kåporna.

JU-02 391.JPG

Jäklar så bra det blev, nu plockar jag bort hela röven på hojen på en minut istället för en dryg kvart som det tog innan. Kåporna sitter minst lika bra som innan också, stor succe.

JU-02 385.JPG

Nästa projekt blev att koppla in nya bränsletrycksmätaren, jag bankade ihop en stålspunnen slang som går från instrumentpanelen till hållaren för bränslefiltret.

JU-02 386.JPG

Det satt en liten tryckmätare på hållaren tidigare men den satt så dumt till att jag inte kunde se den när jag körde, nu blir det betydligt bättre när jag har tryckmätaren precis bredvid oljetrycket och får med den på film när jag kör.

JU-02 387.JPG

Trevlig söndag kväll på er!
/Anders
 
Last edited:
I afton bröt jag till ett fäste för Hallgivaren till växellådan, stadigt nog för att inte börja vibrera under körning och fucka upp mätningen.

JU-02 393.JPG

Den varvräknare jag köpt mäter varvet från minuspolerna på tändspolarna, men jag testade att koppla in dessa tåtar direkt mot Hallgivaren och tamejfan funkade det inte! Klockren varvmätning när jag testade med en liten magnet fasttejpad på skruvdragaren.

Väldigt skönt att det var så enkelt, jag oroade mig lite att det skulle behövas tillverkas nån slags omvandlingsbox för signalen.

Nu väntar jag bara på hjullagren innan jag kan skruva ihop hojen igen och ställa bort den för vintern, sen ska jag ta tag i min JU-03 gasturbin som jag hållit på med några år i det tysta. Fick "typ" igång den i våras men nu ska jag bygga ett nytt turbinhjul bland annat som bör underlätta startandet.


Då jag inte har något vettigare att skriva om här tänkte jag hålla er uppdaterade om det motorbygget också, även om den snurran knappast kommer leta sig in i en hojram...:hihi

Tjo!
 
Jag bankade i nya hjullager idag så nu står hojen på golvet igen.

En oljekylare är på väg hit som ska kopplas in på trycksidan före motorn så jag får bort lite värme ur oljan, efter tre repor på One Mile så började oljan bli lite väl varm så om jag ska kunna köra fler svängar nästa år behöver jag en kylare.

Trevlig helg på er!
 
Idag dök oljekylaren upp så kvällen bestod i att hitta någonstans att montera den på hojen.

JU-02 394.JPG

Jag bröt ihop ett fäste till kylaren och lyckades hitta ett bra ställe där den både får kylluft och inte är överjävligt i vägen.

JU-02 395.JPG

En timmes slangdraging senare så satt den på plats och var trycktestad, jag fick på köpet till en bättre placering på tryckfiltret som tidigare låg och skavde mot motorhöljet.

JU-02 396.JPG

Nu jävlar är det fullt hus i ramen, det ska bli intressant att se hur pass mycket kylaren påverkar oljetempen nästa år.

JU-02 397.JPG

Nu åker hojen ut i kallgaraget över vintern så jag kan börja bygga vidare på min stora JU-03 gasturbin!

Trevlig kväll på er!
 
Ny dag, lite mer gjort. Jag passade på att montera större spridare i bränsleplenumet i eftermiddags.

JU-03 367.JPG

Här sitter alla 8 stycken på plats, dom flödar tillräckligt vid 150 bar för att hålla en normalstor vattenruschbana på Skara Sommarland igång...

JU-03 369.JPG

Med det avklarat kunde jag plocka ihop motordelarna som stod runt halva verkstaden, motorhöljet åkte på och turbinaxeln med lager monterades. Sen lyfte jag upp motorn på stativet med ett kedjeblock.

JU-03 371.JPG

Vinterns stora projekt kommer sitta i de bakre regionerna, jag ska nämligen tillverka ett helt nytt turbinhjul till motorn då det gamla, som numera är en väggbonad, var både för klent byggt och hade för liten genomsläppsarea mellan turbinbladen.

JU-03 372.JPG

Trevlig arbetsvecka på er!
/Anders
 
Jag hade inget bättre för mig så det blev nån timme ikväll också. Kompressorhöljet monterades först av allt.

JU-03 373.JPG

Sen linjerade jag upp remskivorna för rotoraxel och startmotor, och svetsade sen fast motorfästet i ramen.

JU-03 374.JPG

Sist ut för kvällen tillverkade jag ett täcklock för det bakre rullagret, det saknar dammtätningar så jag ville ha något som håller sot och annat elände borta. Ett litet hål är borrat för att kunna efterfylla fett i det.

JU-03 375.JPG

/Anders
 
Lika bra att ta tag i vinterns stora projekt, nämligen att tillverka ett nytt turbinhjul. Jag har fått ett par 30mm tjocka skivor av SSAB STRENX 700 utskurna som är ett finfint höghållfaststål, och en av dom ska nu förädlas till ett turbinhjulsnav.

JU-03 376.JPG

Vis av erfarenhet köpte jag två, kukar jag inte till den första så kan jag tillverka kompressornavet av den andra senare nån gång när jag känner för att tillverka mer svarvspån.

JU-03 377.JPG

Så långt hann jag ikväll, nu måste jag diskutera centrifugalpåfrestningar och navprofiler med bekanta som begriper sig på sånt. Såna där typer som inte gick ut tre års tekniskt gymnasium med fina betyg bara för att börja handskotta kabeldiken i Örnsköldsvik, som en filur som jag *host* känner väl gjorde...:gnissla

Gokväll!
 
Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back
Top