Honda NSR 125 R 1989/90

NSR:en är ökänt törstig, så inget konstigt. Det kan vara så att det är 10 liter inklusive 2 liter reserv också, jag minns fan inte nu. 😂 Den går att köra snålare, men det är både självplågeri och motorplågeri känns det som, den gillar INTE att vistas under 8000 varv.

Jag tror man får dom att dra minst om man ligger på pipans varvtal för då får du minst blowby och oförbränt ut i avgasröret och har effektivast förbränning. Men att man gör det utan att ligga på fullgas för då dricker den ju mycket soppa.
Bara spekulation men det kanske drar mindre om man ligger en växel lägre mitt i powerbandet på lätt gas än att ligga på en högre växel och fullgasa på låga varv.


Mina hojar ligger också runt 0,6l/m.
Suzuki K50 som är 86cc.
Suzuki GP125.
GasGas 280.
 
Jag tror man får dom att dra minst om man ligger på pipans varvtal för då får du minst blowby och oförbränt ut i avgasröret och har effektivast förbränning. Men att man gör det utan att ligga på fullgas för då dricker den ju mycket soppa.
Bara spekulation men det kanske drar mindre om man ligger en växel lägre mitt i powerbandet på lätt gas än att ligga på en högre växel och fullgasa på låga varv.


Mina hojar ligger också runt 0,6l/m.
Suzuki K50 som är 86cc.
Suzuki GP125.
GasGas 280.
Precis. Men en NSR125 blir inte så mycket mindre törstig. Det är rätt väl dokumenterat att man kommer cirka 10 mil innan man får slå om till reserven, om man kör som en tvåtaktare ska köras. 😊
 
Tror det är dags för en video så vi får höra skönheten!
 
Tror det är dags för en video så vi får höra skönheten!
Det kommer! 😊

Körde till Knutstorp i morse, hojen gick så bra. Tyvärr var inte frambromsen helt hundra så fick nyp ute på banan. Löste sig ok men något är inte helt rätt så jag får gå igenom grejerna igen för att se var det knasar. Körde några pass och så länge jag inte bromsade så mycket gick det bra. 🤣 Annars sjukt nöjd med allt! Körde hem och allt funkade bra.

Om en vecka kör jag Knix på Lockarp i Malmö, hoppas få löst bromsen tills dess.
 
Precis. Men en NSR125 blir inte så mycket mindre törstig. Det är rätt väl dokumenterat att man kommer cirka 10 mil innan man får slå om till reserven, om man kör som en tvåtaktare ska köras. 😊
Tankade nyss, hade kört 8,5 mil och fick i knappt 6 liter. Det är ok tycker jag!
 
Foliateclacken är skit! Konstig konsistens, skiktar sig. Pissfärg.

View attachment 519735 View attachment 519738

Men nu ser oken tidstypiskt tonårsfixade ut.

Ompackade med nya tätningar, beläggen bak återanvände jag då de är i princip nya. Fram nya belägg till nya skivan såklart.

View attachment 519737 View attachment 519736

Fått montera på oken, bromsslang och huvudcylinder bak, tom fått i vätska och första luftningen!

Påbörjat att försöka gjuta plast med superlim och bikarbonat enligt YouTube, få se hur det blir, har inte så mycket att förlora om det skiter sig.

View attachment 519739 View attachment 519740 View attachment 519741
Har gjort det själv på fruns bil. Höll hela tiden vi hade bilen.
 
Tankade nyss, hade kört 8,5 mil och fick i knappt 6 liter. Det är ok tycker jag!
Det låter mycket om det inte var 8,5 mil mestadels fullgas... Jag hade en rejält vässad TZR 125 när det begav sig och kan inte minnas att jag någonsin fick den att dra i närheten av så mycket trots att man var Eddie Lawson och jagade sekunder på den 2,5 mil långa skogsvägen till skolan varje morgon och sedan hem på kvällen.
 
Det låter mycket om det inte var 8,5 mil mestadels fullgas... Jag hade en rejält vässad TZR 125 när det begav sig och kan inte minnas att jag någonsin fick den att dra i närheten av så mycket trots att man var Eddie Lawson och jagade sekunder på den 2,5 mil långa skogsvägen till skolan varje morgon och sedan hem på kvällen.
Det var bana, lite landsväg och sen motorväg, så rätt välpiskade mil.
 
Det får inte vara för enkelt. Drog skruven till gaffelkronan med momentnyckel, ”klick” sa det och så sprack den.

IMG_9570.jpeg

Håller på att leta upp en ny.

Vidare har jag plockat av bromscylle och ok för att se över allt på arbetsbänken.

När jag nu ändå var tvungen att plocka av gaffelkronan så passade jag på att dra kopplingsvajern rätt.
 
Det får inte vara för enkelt. Drog skruven till gaffelkronan med momentnyckel, ”klick” sa det och så sprack den.

View attachment 521351

Håller på att leta upp en ny.

Vidare har jag plockat av bromscylle och ok för att se över allt på arbetsbänken.

När jag nu ändå var tvungen att plocka av gaffelkronan så passade jag på att dra kopplingsvajern rätt.
Bättre att den pajar i garaget än på vägen, antar jag. Men surt oavsett.
 
Hittat bromsfelet och kommit på hur jag lyckats med detta konststycket. Jag hade tre olika huvudcylindrar att välja på, valde den bästa och renoverade den.

Tyvärr lyckades jag ta en annan cylinder när jag skulle sätta ihop bromsarna, och den hade igensatt returhål och var dålig längst in i cylinderloppet. Eftersom det sitter ett stänkskydd över returhålet såg jag inte att jag tog fel huvudcylinder.

Här är skillnaden:

IMG_9580.jpeg IMG_9579.jpeg

Så bytte till rätt del, och bannar mig själv för att jag inte tittade noggrannare och märkte upp.

Fått hem tvåtaktsolja som känns som bland det bästa man kan ge en sådan här hoj:

IMG_9578.jpeg

Och @Grandell hade en styrkrona hemma som dök upp idag, tack Thomas för snabb service och leverans:

IMG_9581.jpeg

Till sist så fick jag blindtarmsinflammation i förrgår och opererades natten till igår. Så tyvärr blir det ingen sista körning på Lockarp för mig på söndag, utan nu får hojen vänta till nästa säsong för att visa sig på banan. Men jag ska sätta ihop den så fort jag kan och köra någon sväng såklart!
 
Fixat till toppkronan, passade på att ta bort fästöronen som är till för nakenvarianten. Liten estetisk detalj 😊 Monterade dit mitt gamla styrlås som jag har nyckel till.

Före:
IMG_9583.jpeg
Efter:
IMG_9584.jpeg IMG_9585.jpeg

Fortsatte med att återmontera gaffeln, passat på att dra alla kablar så som jag vill ha dem, samt bytt ut glödlamporna i instrumentpanelen. Rengjort och reparerat lite kabelstrumpa och isolering.

Fått på rätt huvudcylinder och rengjort bromsoket. Det var ju egentligen redan i ordning, men blev misstänksam mot allt arbete jag gjort och då gör jag hellre om.

Fyllt med bromsvätska och gjort första luftningen, och ja, nu känns det rätt, stor skillnad med fin känsla i bromsen. Fan att jag inte övertygade mig själv från början när jag tyckte att något kändes fel.

Nåja, ingen mening att tänka på det nå mer, jag lär mig och går vidare. Det blir fel ibland.

Nu återstår det inte så mycket, en luftning till, står med ansatt broms över natten nu, och sen på med framstänka och kåpor!
 
Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Back
Top