Honda WN-7

18 kW, 24 pållar (kan det stämma :va), 219 kg, 13000£.

Nä, hoppar nog den här också...

Edit: dom sa nog fel i videon. Det ska nog vara 18kWh storlek. Runt 90 kusar, 100Nm.
Med 90hk motor (ca60kw) och en snitthastighet på 50 (hyfsat normalt vid vardagsbruk), så behöver du ju 156kwh batteri för att uppnå 130km räckvidd, förutsatt förluster likställbara med noll.

130 km..... 🤔
En Zero 14,2 klarar 162 km i hög motorvägsfart och 182 km i lägre motorvägsfart, samt 248 km i stadstrafik.

Hoppas Honda angivit minsta möjliga räckvidd eller nått.
Gör de verkligen det? Iofs ett par år sen nu men de siffror från verkligheten jag sett visar inte den räckvidden. Snarare 100-120 km i normal motorvägsfart.

Om man jämför priser med andra Hondor i UK så innebär 13000 pund att den kommer att kosta 210000 sek.
Ganska ointressant om man bara får 8 mil i daglig range och sen 30 minuters laddning för att toppa upp till 80% igen.

Normalt laddar man ett elfordon när batteriet dippat till 20% och inte mer än 80%.
Alltså, de allra flesta elfordon har en tillgänglig kapacitet vilket är det som syns i spec och en total kapacitet, som är 10-20 % större, just för att man inte ska behöva hålla på så. Oklart om det även gäller elmotorcyklar dock?

Alltså, de allra flesta elfordon har en tillgänglig kapacitet vilket är det som syns i spec och en total kapacitet, som är 10-20 % större, just för att man inte ska behöva hålla på så. Oklart om det även gäller elmotorcyklar dock?

Nej, det finns oftast en liten buffer när mätaren har gått ner på noll och dom har strypt ner farten till limp-mode, men det är inte användbar kapacitet.

Och anledningen till att man bara ska köra 20-80 är att det tar sån jävla tid att ladda om man hamnar under 10-15% och sedan när man kommer över 80% så går det långsamt igen.
Det är konstigt nog i det intervallet tillverkarna mäter laddtid också.

Laddar man ur för lågt (under 10%) så kan man vara ganska säker på att cellerna hamnar i obalans, och då tar balanseringen längre tid.

Eftersom Honda anger laddtid 30 minuter för att toppa upp från 20 till 80 procent antog jag att det är där dom rekommenderar att man skall hålla sig om man inte vill döda batteriet i förtid.
Detsamma gäller ju även de flesta elbilar, även om det finns en dold överkapacitet som inte visas. Det är därför elbilsbatterier håller så mycket längre än tex en mobiltelefon, som man oftast laddar till 100%.

Eftersom Honda anger laddtid 30 minuter för att toppa upp från 20 till 80 procent antog jag att det är där dom rekommenderar att man skall hålla sig om man inte vill döda batteriet i förtid.

Det är det, egentligen är det nog värst att ladda till 100% och sedan lämna den så, det tycker inte Li-batterier om nämligen

Det var väl någon bil som förvärmde kupen för att bränna ner batteriet till 80% om den stod mer än ett par timmar med 100%

Jag brukar försöka hålla mellan 20% och 80% när jag är ute å kör.
Men jag har inget emot om det kryper ner mot 10, det blir ungefär samma laddhastighet som vid 20.
Jag laddar dock sällan till över 80% publikt för då ser man kurvan vika neråt ganska snabbt.

Detsamma gäller ju även de flesta elbilar, även om det finns en dold överkapacitet som inte visas. Det är därför elbilsbatterier håller så mycket längre än tex en mobiltelefon, som man oftast laddar till 100%.
Jag tänker att 20-80 siffran snarare handlar om att laddtiden ska se någorlunda rimlig ut, jämfört med den mycket långsammare laddningen de sista 20%?

Jag tänker att 20-80 siffran snarare handlar om att laddtiden ska se någorlunda rimlig ut, jämfört med den mycket långsammare laddningen de sista 20%?
Precis så. Min nuvarande elbil är nere runt 30-40 kW när man passerar 80% och då är det ofta mer rimligt att stanna en gång till när man är nere runt 10% igen.

Det också. Jag orkar sällan ladda bilen mer än 60-70% om jag inte skall äta.
Men även om den står på laddning över natten rekommenderar tex Tesla inte mer än 80% för att spara batteriet.
Om man inte skall ut på långresa och behöver full range.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär