Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jodå - jag vet att det är mellanvägg i garagelänga (det skrev jag). Garagelängor är sällan (aldrig) isolerade o håller oftast mycket låg temp. numera med tanke på elkostnad :)
Varmgarage för mig är inte mindre än 10 - helst 16

Hojen tål minusgrader.
Det räcker att det är varmare än ute så att fuktig luft inte kondenseras inne och det blir hög fuktighet då bevaras hojens skick ganska väl.

Sen är min erfarenhet av garagelängor att temperaturen där är förvånansvärt hög med tanke på den dåliga isoleringen och ibland låg temperatur utomhus.

Inte så att man vill meka där när det är -30 utomhus men varma bilmotorer som kommer in och motorvärmare som står på höjer nog temperaturen en del.

Förvisso tycker jag ju att ett varmgarage betyder att man kan meka där året runt men för hojens bevarande tycker jag inte det behöver vara plusgrader året runt.
 
"Martin är det inte dags att vi skaffar en ordentlig bil så vi kommer säkert till dagis och jobbet nu när familjen är så stor..?"
"Jo...."
"Du har ju den där hojen du inte använder. Du kan väl sälja den..?
"Jo...jo, men visst.."
"Vad kostar en bra familjebil, En kombi...Volvo...?
"En 80 stora.."
"Lägg ut motorcykeln för 80 så köper vi en bil nästa vecka"
 
4538fd2347fa4eafa420f615dd21e980.webp
BLOCKET.webp

FFS!
 
Last edited:
"Martin är det inte dags att vi skaffar en ordentlig bil så vi kommer säkert till dagis och jobbet nu när familjen är så stor..?"
"Jo...."
"Du har ju den där hojen du inte använder. Du kan väl sälja den..?
"Jo...jo, men visst.."
"Vad kostar en bra familjebil, En kombi...Volvo...?
"En 80 stora.."
"Lägg ut motorcykeln för 80 så köper vi en bil nästa vecka"

1000017387.jpg
 

Bifogat

  • IMG_5815.jpeg
    IMG_5815.jpeg
    276 KB · Visningar: 7
Last edited:
Hojen tål minusgrader.
Det räcker att det är varmare än ute så att fuktig luft inte kondenseras inne och det blir hög fuktighet då bevaras hojens skick ganska väl.

Sen är min erfarenhet av garagelängor att temperaturen där är förvånansvärt hög med tanke på den dåliga isoleringen och ibland låg temperatur utomhus.

Inte så att man vill meka där när det är -30 utomhus men varma bilmotorer som kommer in och motorvärmare som står på höjer nog temperaturen en del.

Förvisso tycker jag ju att ett varmgarage betyder att man kan meka där året runt men för hojens bevarande tycker jag inte det behöver vara plusgrader året runt.
Visst är det så, hojen tål minusgrader. Men den stora nackdelen med längorna är att tempen är ojämn. När längans tio bilar körs in med varma motorer kl 18 stiger den för att sjunka kl 07 när tio garageportar öppnas och bilarna ska köras iväg.
 
Visst är det så, hojen tål minusgrader. Men den stora nackdelen med längorna är att tempen är ojämn. När längans tio bilar körs in med varma motorer kl 18 stiger den för att sjunka kl 07 när tio garageportar öppnas och bilarna ska köras iväg.

Volymen och massan av stål i garaget gör ju att temperaturen svänger ganska långsamt.

Garageportarna släpper bara in lite kall luft men luftens massa är förhållandevis låg.

En garageplats innehåller väl ungefär 3x3x7 = 63 kubikmeter luft, alltså i runda slängar 70 kg luft och 1500 kg metall och plast.
 
Haha, en Tradera säljare försöker övertyga om att hans hoj inte är en långmilare genom att låta AI berätta att 5000 mil per år på en motorcykel är det normala 🤣

" Ca 13000 mil som är normalt för hojar som brukas"
1757645663275.png


 
Yes, Finland, inte Blocket, men den här Dominatorn var lite för bra för att inte dela...


:hihi

Om priset vore i SEK och inte euro kunde den ju varit nåt.

Största problemet är ju att han har kvar den långa framgaffeln. Dit med gaffel från en sporthoj, sedan trådekrade hjul så den får lite mer vintage stuk.

Jag menar när det nu är påbörjat för egentligen borde han förstås inte alls ha börjar bygga om den.
 
Haha, en Tradera säljare försöker övertyga om att hans hoj inte är en långmilare genom att låta AI berätta att 5000 mil per år på en motorcykel är det normala 🤣

" Ca 13000 mil som är normalt för hojar som brukas"
View attachment 520810


Om det är en BMW med elektriska servobromsar så avråder jag från köp.
 
Visst är det så, hojen tål minusgrader. Men den stora nackdelen med längorna är att tempen är ojämn. När längans tio bilar körs in med varma motorer kl 18 stiger den för att sjunka kl 07 när tio garageportar öppnas och bilarna ska köras iväg.
Och framförallt det fukt som blir när de körs in blöta eller med saltblandad snö och is i hjulhusen som trillar ner och smälter!
 

Undra om det finns nån prutmån , 297.000 så kanske jag skulle slå till
 

Bifogat

  • IMG_5830.png
    IMG_5830.png
    2.3 MB · Visningar: 16
Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back
Top