Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jodå - jag vet att det är mellanvägg i garagelänga (det skrev jag). Garagelängor är sällan (aldrig) isolerade o håller oftast mycket låg temp. numera med tanke på elkostnad :)
Varmgarage för mig är inte mindre än 10 - helst 16

Hojen tål minusgrader.
Det räcker att det är varmare än ute så att fuktig luft inte kondenseras inne och det blir hög fuktighet då bevaras hojens skick ganska väl.

Sen är min erfarenhet av garagelängor att temperaturen där är förvånansvärt hög med tanke på den dåliga isoleringen och ibland låg temperatur utomhus.

Inte så att man vill meka där när det är -30 utomhus men varma bilmotorer som kommer in och motorvärmare som står på höjer nog temperaturen en del.

Förvisso tycker jag ju att ett varmgarage betyder att man kan meka där året runt men för hojens bevarande tycker jag inte det behöver vara plusgrader året runt.
 
"Martin är det inte dags att vi skaffar en ordentlig bil så vi kommer säkert till dagis och jobbet nu när familjen är så stor..?"
"Jo...."
"Du har ju den där hojen du inte använder. Du kan väl sälja den..?
"Jo...jo, men visst.."
"Vad kostar en bra familjebil, En kombi...Volvo...?
"En 80 stora.."
"Lägg ut motorcykeln för 80 så köper vi en bil nästa vecka"
 
4538fd2347fa4eafa420f615dd21e980.webp
BLOCKET.webp

FFS!
 
Last edited:
"Martin är det inte dags att vi skaffar en ordentlig bil så vi kommer säkert till dagis och jobbet nu när familjen är så stor..?"
"Jo...."
"Du har ju den där hojen du inte använder. Du kan väl sälja den..?
"Jo...jo, men visst.."
"Vad kostar en bra familjebil, En kombi...Volvo...?
"En 80 stora.."
"Lägg ut motorcykeln för 80 så köper vi en bil nästa vecka"

1000017387.jpg
 

Bifogat

  • IMG_5815.jpeg
    IMG_5815.jpeg
    276 KB · Visningar: 4
Last edited:
Hojen tål minusgrader.
Det räcker att det är varmare än ute så att fuktig luft inte kondenseras inne och det blir hög fuktighet då bevaras hojens skick ganska väl.

Sen är min erfarenhet av garagelängor att temperaturen där är förvånansvärt hög med tanke på den dåliga isoleringen och ibland låg temperatur utomhus.

Inte så att man vill meka där när det är -30 utomhus men varma bilmotorer som kommer in och motorvärmare som står på höjer nog temperaturen en del.

Förvisso tycker jag ju att ett varmgarage betyder att man kan meka där året runt men för hojens bevarande tycker jag inte det behöver vara plusgrader året runt.
Visst är det så, hojen tål minusgrader. Men den stora nackdelen med längorna är att tempen är ojämn. När längans tio bilar körs in med varma motorer kl 18 stiger den för att sjunka kl 07 när tio garageportar öppnas och bilarna ska köras iväg.
 
Visst är det så, hojen tål minusgrader. Men den stora nackdelen med längorna är att tempen är ojämn. När längans tio bilar körs in med varma motorer kl 18 stiger den för att sjunka kl 07 när tio garageportar öppnas och bilarna ska köras iväg.

Volymen och massan av stål i garaget gör ju att temperaturen svänger ganska långsamt.

Garageportarna släpper bara in lite kall luft men luftens massa är förhållandevis låg.

En garageplats innehåller väl ungefär 3x3x7 = 63 kubikmeter luft, alltså i runda slängar 70 kg luft och 1500 kg metall och plast.
 
Haha, en Tradera säljare försöker övertyga om att hans hoj inte är en långmilare genom att låta AI berätta att 5000 mil per år på en motorcykel är det normala 🤣

" Ca 13000 mil som är normalt för hojar som brukas"
1757645663275.png


 
Yes, Finland, inte Blocket, men den här Dominatorn var lite för bra för att inte dela...


:hihi

Om priset vore i SEK och inte euro kunde den ju varit nåt.

Största problemet är ju att han har kvar den långa framgaffeln. Dit med gaffel från en sporthoj, sedan trådekrade hjul så den får lite mer vintage stuk.

Jag menar när det nu är påbörjat för egentligen borde han förstås inte alls ha börjar bygga om den.
 
Haha, en Tradera säljare försöker övertyga om att hans hoj inte är en långmilare genom att låta AI berätta att 5000 mil per år på en motorcykel är det normala 🤣

" Ca 13000 mil som är normalt för hojar som brukas"
View attachment 520810


Om det är en BMW med elektriska servobromsar så avråder jag från köp.
 
Visst är det så, hojen tål minusgrader. Men den stora nackdelen med längorna är att tempen är ojämn. När längans tio bilar körs in med varma motorer kl 18 stiger den för att sjunka kl 07 när tio garageportar öppnas och bilarna ska köras iväg.
Och framförallt det fukt som blir när de körs in blöta eller med saltblandad snö och is i hjulhusen som trillar ner och smälter!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top