Dagens bild

Går det inte att montera vanliga ventiler och skita i däcktrycket om du inte ens vet i vilken meny du eventuellt har däcktrycken? Eller blir det nåt systemfel med en massa felmeddelande och lysande lampor då?
Det var precis vad vi kom fram till att göra. @steffe hade vanliga ventiler, men det var fel diameter för hålet i fälgen. Lyckligtvis hade jag misstänkt att det kunde vara så och köpt en med mig från Lelles.

Jag har inte monterat hjulet än.

Det var precis vad vi kom fram till att göra. @steffe hade vanliga ventiler, men det var fel diameter för hålet i fälgen. Lyckligtvis hade jag misstänkt att det kunde vara så och köpt en med mig från Lelles.

Jag har inte monterat hjulet än.
8,3mm fälghål för ventilen istf 11mm, kul med olika standards.
Dessutom tpms på kotten.

Om nån undrar vad som händer utan TPMS-givare på en KTM 1290 Super Adventure S 2019 så kan man se det i infoskärmen.
View attachment 520261
Inga varningar.
Antar de där sensorerna är förbrukningsvara och att man förväntas byta hela komponenten, inklusive sensor, batteri och ventil ibland? När jag hade hoj med däcktrycksövervakning har jag för mig att sensorn satt separat från ventilen på insidan av fälgen. Minns inte om det då fanns rekommendation om att den skulle bytas i samband med däckbyte, men hur som helst borde väl batteriet till sensorn ta slut efter ett tag, såvida den inte drivs av kinetisk energi?

För övrigt undrar jag varför inte fler hojar upplyser föraren om Bluetooth-kretsens temperatur under körning? 😲

Antar de där sensorerna är förbrukningsvara och att man förväntas byta hela komponenten, inklusive sensor, batteri och ventil ibland? När jag hade hoj med däcktrycksövervakning har jag för mig att sensorn satt separat från ventilen på insidan av fälgen. Minns inte om det då fanns rekommendation om att den skulle bytas i samband med däckbyte, men hur som helst borde väl batteriet till sensorn ta slut efter ett tag, såvida den inte drivs av kinetisk energi?

För övrigt undrar jag varför inte fler hojar upplyser föraren om Bluetooth-kretsens temperatur under körning? 😲
Om det är som på BMW så håller batteriet ca 6-7 år. Sedan byter man hela enheten för ca 2500:- x 2
Finns piratsensorer men är osäker på hur bra de funkar
Finns även en del filmer på youtube hur man öppnar sensorn o byter batteri (ingjutet med lödflikar)

Om det är som på BMW så håller batteriet ca 6-7 år. Sedan byter man hela enheten för ca 2500:- x 2
Finns även en del filmer på youtube hur man öppnar sensorn o byter batteri (ingjutet med lödflikar)
Aha, förklarar varför frågan aldrig blev aktuell på min förra hoj (BMW).

6-7 år känns lågt. Min 2007 års F800S funkade utmärkt efter 15 år och R1200GSA-n funkade utmärkt efter åtta år och 8300 mil. Å andra sidan så har kompisens bakre lagt av på 2020 års R1250GS så det kan nog handla om ojämnhet också. Eller misshandel vid byte. Eller något annat.

Med vänlig hälsning,

6-7 år känns lågt. Min 2007 års F800S funkade utmärkt efter 15 år och R1200GSA-n funkade utmärkt efter åtta år och 8300 mil. Å andra sidan så har kompisens bakre lagt av på 2020 års R1250GS så det kan nog handla om ojämnhet också. Eller misshandel vid byte. Eller något annat.

Med vänlig hälsning,
Båda började sega inom ett års mellanrum - fungerade sporadiskt, ibland slocknade den bakre och ibland var någon av dem seg att komma igång (2017 års modell - började strula 2023). Vad jag kan se finns två olika typer - en bananformad (som jag hade) och en mindre/plattare modell. Valde bort det på min nya, men saknar ibland att det var enkelt att kolla med jämna mellanrum

Sensorn inklusive ventil hade ett pris på 350:- om jag minns rätt. Mycket pengar om man aldrig kollar värdet. Annars är det väl avrundning på alla andra kostnader för att köra.

Jag har telefonen kopplad till cykeln för att använda nån KTM My Ride-pryl, men tröttnade innan jag begrep hur det funkar. Därför lyser BT-symbolen.

En bild från igår då bägge råkade vara på samma ställe samtidigt (stadsbo, garagebryderier). Den relativt nyinköpta Fizzern var i behov av en del omvårdnad, men rävögonen hade mig vid hallå. För snygg att inte tas omhand. Ett antal garagekvällar senare flög den igenom besiktningen. TDR:en rullar oförtrutet vidare, även den besktigad i augusti. Tillförlitligheten själv. ;)
yam_jam.jpg

Blev en kvällskörning för att testa hur det funkar att navigera med Aoocci C3 skärmen och OsmAnd. Tog en avstickare ner mot Ängesån och blev lite fiskesugen nu.

20250827_173152.jpg

Sensorn inklusive ventil hade ett pris på 350:- om jag minns rätt. Mycket pengar om man aldrig kollar värdet. Annars är det väl avrundning på alla andra kostnader för att köra.
Återigen får jag korrigera mig själv. Det jag fick för 335:- var metalldelen som de sa "inte går att köpa lös". Om jag vill ha hela givaren är det 1557:- till.
Metallröret går att montera till den gamla givaren, men det får ligga i en låda tills det är dags för nästa bakdäck.
20250828_184740.jpg

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...