Hur skall en db-killer se ut?

Har aldrig förstått det där med att åka omkring och föra oväsen. En jag känner la massor med pengar på att köra sin HD på släp för att byta avgassystem inför besiktning, och sen tillbaka igen för att den skulle låta "rätt". Vilket i min värld var fruktansvärt, låg alltid framför när vi körde ihop. Olika motorer låter olika V-twin, Rad-4, P-twin, en-stånka. Alla har sin charm med original ljuddämpare.

Har aldrig förstått det där med att åka omkring och föra oväsen. En jag känner la massor med pengar på att köra sin HD på släp för att byta avgassystem inför besiktning, och sen tillbaka igen för att den skulle låta "rätt". Vilket i min värld var fruktansvärt, låg alltid framför när vi körde ihop. Olika motorer låter olika V-twin, Rad-4, P-twin, en-stånka. Alla har sin charm med original ljuddämpare.
Kommer fortfarande ihåg när jag hade nytaget körkort för mc och hamnade bakom en Harley som lät så mycket att jag mådde fysiskt illa.
Och inte lätt det bra heller.

Jag håller delvis med. Men både min sportster å den här låter som en moped men orginaldämp. Ok sportstern lät lite bättre än en moped

Min DR600 gick igenom med hemmabyggd ljuddämpare. Jag tyckte den lät för mycket så jag bytte till en tystare.

Min Z750 LTD twin hade risiga originalljuddämpare. Bytte till nya korta som lät ok tills dämpullen tog slut. Bröt upp gavlarna och fyllde på ny dämpmatta. Av någon anledning lät de fortfarande för mycket. Jag kör nu med några längre med fasta insatser. Den går tyst och fint nu.

TDM900an har original. Perfekt.

Min KLE500 har en tillbehörsdämp med dB-killer som gick igenom besiktningen enligt förra ägaren. Jag har gjort en extra insats men den låter fortfarande mer än den går. Ok ljudnivå under 4-4500 varv.

Teslaförare varken ser eller hör så det går fortare att vrida på gasen än att fippla med tutknappen. Bilister har nackspärr. Dödavinkelvarningen hjälper inte om man inte ens tittar i backspegeln. Tror man att det är fritt att byta fil så behöver man inte ens blinka.
”Loud pipes save lives.” Det vete fan. Jag gillar att tuta.

Jag antar att moderna bilar är välisolerade för att inte däcksljudet ska dåna för mycket i bilen. Jag satt och fikade på en rastplats i Norge, 80-väg. Jäklar vad alla breda bildäck lät. Jojo, elbilar går tyst.

Varför fika där då?
IMG_1853.jpeg

Därför.
IMG_1850.jpeg

Ot, visst.
Jag tänker inte åka till Danmark eller Tyskland med KLEn om jag inte byter till originalljuddämparen men den behöver svetsas då någon tidigare ägare har gått loss med kapskiva för att få lite mer ljud.

IMG_1756.jpeg
Här ser man skillnaden på innerdiameter på dB-killern och min extra insats. Det bruna är expoxi som mitt rör var limmat med.
Version 1 ligger på motorvägen utanför Bredden.
Version 2 sitter med nitar och skruv och sitter kvar ännu efter 300 mil.

Det stämmer väl bara om man kör snabbare än 340 meter per sekund?

Hade avgasrören varit riktade framåt kanske de hade hörts bättre… :)

Men det stämmer att det gjorts undersökningar om detta. Gäller även sirener på utryckningsfordon (riktade framåt) så de kör blinkningar med helljuset som komplement. Det är det som märks först framåt iaf.

Med vänlig hälsning,

Jag säger inte att det är dåligt, men den här tråden tyder på hög ålder på forumet. :hihi
Sliponen till min Aprilia hade två dbkillers per rör, ett i bakänden och ett i framänden av dämparen. Jag testade att starta utan dem först, sedan dess kör jag med båda i.
Den från framändan är mer av en kon full med hål och den bakifrån är en normal pinne med hål.
Allt förändras. Behöver ju inte betyda att åldern är högre. Men du har nog rätt. 😆 Dessutom betyder väl inte fritt blås mer effekt nuförtiden heller.

Hade avgasrören varit riktade framåt kanske de hade hörts bättre… :)

Men det stämmer att det gjorts undersökningar om detta. Gäller även sirener på utryckningsfordon (riktade framåt) så de kör blinkningar med helljuset som komplement. Det är det som märks först framåt iaf.

Med vänlig hälsning,

Ljud sprids sfäriska.
Kanske inte allra närmast avgasröret, jag skulle gissa att centrum för ljudutbredningen ligger nog inte mycket mer än en meter bakom en motorcykel.

Vänder du avgasröret framåt så kanske du flyttar centrumet till mitten av hojen.

Det handlar nog främst om att människor är långsamma tröga idioter så dom hinner inte göra nåt oavsett.

Besiktning på fredag av KLR:en så original dämparen åkte på. Vet inte hur mycket mer den väger än den rostfria Delkevic dämparen som jag annars har på den men det är flera kilon.

Är det nån dom har em uppfattning om vad som är effektivast att "slå sönder" avgaspulserna från en stor stånka? Har testat göra en dB-killer med väldigt litet utlopp men det är förvånande liten skillnad i ljudvolym mot dämparens dB-killer, även om man håller för största delen av utblåset på dämparen så låter den högt mot med original dämparen.

Min tanke är om man skulle testa göra en dB-killer i form av en stång med bafflar i form av halvcirklar som placeras "osymetriskt" på stången så att pulsen måste åka "kors och kvärs" mellan dessa diffusioner. Vad tror ni om detta?

Att montera en annan dB-killer sparar egentligen inte nån större tid mot att byta dämparen men man slipper problemet med att få tätt i skarven under luftburken där det sitter en grafitpackning på original dämparen och man får ha monteringspasta på slipon dämparen, läcker det i skarven kan tydligen luftburken smälta vilket jag sett bilder på på nätet.

Sån här stoppade jag i min Harley. Funkade mycket bra. Lindade ett tunt lager ljuddämparmatta runt.
Bättre lite än mycket för att dämpa ljud enligt butiken jag köpte mattan på.

I min 625 stoppade jag diskbollar. Fast jag hade original avgas tyckte jag den låt för mycket. Tog bort det skarpaste ljudet.

Bifogat

• H_04981_resultat.jpg
    H_04981_resultat.jpg
    18.8 KB · Visningar: 5
Har såna i kompressor Hondan men den låter rätt friskt ändå med korta reverse cone dämpare. Då jag regbesiktade monterade jag en plåt över utloppet på insatsen och hade brickor mellan och plåten monterades en till plåt monterad på en M6 skruv så då styrdes ljudet ut i konen och den blev tyst.

Var nåt liknade jag tänkte mig på KLR:en men då jag testade att hålla för utblåset så låter den ändå högt. Tror att det kraftiga pulserna är problemet och det finns säkert en orsak att original dämparen ser ut som den gör där inloppet ligger lägre än utloppet så jag misstänker starkt att avgaserna passerar som ett S genom dämparen. Därför tänker jag att man borde försöka slå sönder pulsen med en rad halvcirkelformade bafflar hyfsat tätt och osymetriskt placerade både axiellt och radiellt.

Så här gjorde jag på Hondan utöver lindade dB-killers
403092-cedc13487b691c319c7d563888d75176.jpg

Besiktning på fredag av KLR:en så original dämparen åkte på. Vet inte hur mycket mer den väger än den rostfria Delkevic dämparen som jag annars har på den men det är flera kilon.

Är det nån dom har em uppfattning om vad som är effektivast att "slå sönder" avgaspulserna från en stor stånka? Har testat göra en dB-killer med väldigt litet utlopp men det är förvånande liten skillnad i ljudvolym mot dämparens dB-killer, även om man håller för största delen av utblåset på dämparen så låter den högt mot med original dämparen.

Min tanke är om man skulle testa göra en dB-killer i form av en stång med bafflar i form av halvcirklar som placeras "osymetriskt" på stången så att pulsen måste åka "kors och kvärs" mellan dessa diffusioner. Vad tror ni om detta?

Att montera en annan dB-killer sparar egentligen inte nån större tid mot att byta dämparen men man slipper problemet med att få tätt i skarven under luftburken där det sitter en grafitpackning på original dämparen och man får ha monteringspasta på slipon dämparen, läcker det i skarven kan tydligen luftburken smälta vilket jag sett bilder på på nätet.

Man slår inte sönder ljudet, det är ett feltänk som många argumenterar ifrån. Utgå istället från att ljudvågor passerar det mesta utan att förändras nämnvärt. Man eftersträvar därför att att de ska superponeras till att släcka ut sig själva. Det gäller särskilt lågfrekvent ljud.

Jag tror nog att det minskade diametern på utloppet sänkte ljudet men örats förmåga är logaritmisk och det är därför decibel mäts logaritmiskt.
En halvering av ljudenergin blir därför bara runt 3 decibel.

Om du halverar diametern på utblåset skulle det förenklat alltså minska arean till en 1/4-del och om ljudenergin minskar lika mycket skulle det handla om kanske 12 decibel. I praktiken troligen mindre eftersom nästan samma mängd luftflöde fortfarande kommer ut genom hålet trots att det är mindre.

Man måste alltså minska diametern ganska avsevärt om man inte gör andra förändringar i dämparen.

Jag skulle testa ett längre rör i killern. Det släcker ut ljudfrekvenser som har en kvarts våglängd lika med rörets längd samt multipplar på det. Ett 10cm långt rör släcker därmed ut mycket högre frekvenser än vad man har i en motorcykel, särskilt en encylindrig sådan.

Vid 3000 rpm och en avgastemp på kanske 700 grader blir våglängden i storleksordningen 24 meter och det blir lite svårt att få plats med ett 6 meter långt rör på en MC. Encylindriga maskiner blir alltså ganska svåra att sänka ljudet på utan att man samtidigt stryper motorn mycket.

Men med ett lite längre rör bör man kunna fånga in lite bättre multipplar på frekvenserna.

Last edited:

Diskbollar ! En av grannarna har en Honda 1800CC ja det är ju 2 x 900cc så den får väl räknas som dubbel stor stånka.
Han berättade från besiktningen.
Besiktningsmannen: Hur har du fått den gå så tyst? Dom här ljuddämparna brukar låta mycket mer !
Grannen: Diskbollar ! :)
Besiktningsmannen: Ja nått måste du ju gjort. Godkänd.

Man slår inte sönder ljudet, det är ett feltänk som många argumenterar ifrån. Utgå istället från att ljudvågor passerar det mesta utan att förändras nämnvärt. Man eftersträvar därför att att de ska superponeras till att släcka ut sig själva. Det gäller särskilt lågfrekvent ljud.

Jag tror nog att det minskade diametern på utloppet sänkte ljudet men örats förmåga är logaritmisk och det är därför decibel mäts logaritmiskt.
En halvering av ljudenergin blir därför bara runt 3 decibel.

Om du halverar diametern på utblåset skulle det förenklat alltså minska arean till en 1/4-del och om ljudenergin minskar lika mycket skulle det handla om kanske 12 decibel. I praktiken troligen mindre eftersom nästan samma mängd luftflöde fortfarande kommer ut genom hålet trots att det är mindre.

Man måste alltså minska diametern ganska avsevärt om man inte gör andra förändringar i dämparen.

Jag skulle testa ett längre rör i killern. Det släcker ut ljudfrekvenser som har en kvarts våglängd lika med rörets längd samt multipplar på det. Ett 10cm långt rör släcker därmed ut mycket högre frekvenser än vad man har i en motorcykel, särskilt en encylindrig sådan.

Vid 3000 rpm och en avgastemp på kanske 700 grader blir våglängden i storleksordningen 24 meter och det blir lite svårt att få plats med ett 6 meter långt rör på en MC. Encylindriga maskiner blir alltså ganska svåra att sänka ljudet på utan att man samtidigt stryper motorn mycket.

Men med ett lite längre rör bör man kunna fånga in lite bättre multipplar på frekvenserna.

Jag har för mig att det finns dämpare som är helt tomma eller i alla fall har väldigt lite dämpmaterial i sig som jobbar på det sättet att man delar ljudvågen i två vågor dom man sen låter möta varandra så dom släcker ut varandra.

Undra om jag fattar dethhela rätt är tanken med dB-killern att ljudvågen ska studsa mot gaveln i bakkant på dB-killern och sen möta den kommande vågen vid rörets ände?

Delkevic dB-killern är inte konstruerad som dom som tex Elmhult länkade till utan är ett pluggat rör halvvägs in i dämparen.

Ser att det också finns en perforerad modell till vissa dämpare. Vet inte om tanken med den är att använda dämpull.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna