Vad fick dig att le idag?

Le idag? Men att finansiera racing med sprittransporter är/var ju en tradition i US!

1755330281745.png

Le idag? Men att finansiera racing med sprittransporter är/var ju en tradition i US!

View attachment 519878

Inte bara i USA, det var väl någon rallyförare som förgiftade sina norska kunder med träsprit för nåt decennium sedan.

Över huvud taget är motorsport kostsamt och det är nog överrepresenterat med människor som tagit en hel del "genvägar".

Inte bara i USA, det var väl någon rallyförare som förgiftade sina norska kunder med träsprit för nåt decennium sedan.

Över huvud taget är motorsport kostsamt och det är nog överrepresenterat med människor som tagit en hel del "genvägar".
Jo, känner några som riskat för mycket...........

Somliga rånade banker för att betala för att tävla.

Finns en som snodde båtar och seglade iväg med och sålde för att finansiera sin roadracing

Kul att en forummedlem nämns i denna text:

Porsche 914-6 GT was a factory-developed race version of the Porsche 914-6, created to compete in endurance and GT racing during the early 1970s. While the base 914 was a joint project between Porsche and Volkswagen, the 914-6 variant featured a six-cylinder engine sourced from the Porsche 911T, transforming the lightweight mid-engine sports car into a serious performance machine. The GT version took this even further, with upgrades aimed at making the car competitive on the world stage.
Under the rear deck, the 914-6 GT retained the 2.0-liter flat-six engine but was tuned for racing, producing more power and improved throttle response. It featured larger brakes, flared fenders to accommodate wider wheels and tires, a reinforced chassis, and extensive weight reduction. Many were equipped with roll cages, racing fuel systems, fiberglass panels, and upgraded suspension for better handling under extreme conditions. The car was homologated for Group 4 racing, which allowed it to enter major endurance events.
The most famous moment for the 914-6 GT came at the 1970 24 Hours of Le Mans, where a factory-entered car finished first in its class and sixth overall—beating many higher-powered competitors. That result proved the car’s capability and balance, solidifying its reputation as a true giant-killer. Today, original 914-6 GTs are rare and highly prized by collectors, representing a unique chapter in Porsche motorsport history where light weight, balance, and clever engineering triumphed over brute force.

Porsche914engine.jpg

Jag har försökt hitta den här nån annanstans utan att lyckas, därav en Facebooklänk.

IMG_2202.jpeg

Sitter och fikar och har parkerat på torget.
Koll på hojen. Tittar lite åt vänster. Där står en parkeringsvakt tyst och stilla. Det tar ett par sekunder innan jag kopplar det till min plånbok.
Sen studsar jag upp och ska flytta på hojen… vart?
-Ska jag flytta på hojen?
-Behöver jag ens fråga?🙂
-Får jag stå på gatan? ( Vad vet jag om parkeringsregler, aplar och skit?)

-Ja… ska du bara fika?
-Ja.
-Då kan du stå där.
-Va?! ”Är det sant?”
-Ja det finns värre saker.
-Tack! 🙂

Ungefär så. I den gamla serien Restored faith in humanity. Oväntat att det skulle komma från en parkeringsvakt.
Jag som redan var glad och harmonisk efter en lugn morgontur med hojen. Ni vet när golftanter morsar när man glider förbi. 🙂

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8