Sportig äldre Kawasaki

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag har börjat fundera på om jag inte behöver en klassisk sporthoj och eftersom jag inte har haft någon Kawasaki vore det kanske lämpligt.
När jag växte upp fanns det en Kawasakihandlare några hundra meter hemifrån, men det sportigaste då var väl en GPZ750.
Min tanke är en motsvarighet till GSX-R och då verkar de heta ZX*R. Jag är inte ute efter en samlarhoj utan något som funkar och ser ut som den ska.
Vilka modeller ska man undvika och vad behöver man veta om de andra?

Jag ska INTE köra på bana. Det är som att jobba vid löpande band.
 
GPZ750R/900 R var de första sportiga ”moderna” modellerna från Kawasaki.
Först kom 900an -84, sedan 750an ett eller två senare (trodde den kom -85 men verkade vara först -86?).
1752441700881.png
Samtidigt, eller strax efter så kom det en modell som hette GPX750, men med bättre sportiga kvaliteter. Dvs 8kg lättare och 14hk starkare.
1752441821287.png
Sedan kom ZXR750 med dammsugarslangarna, den första med giftig Kawa-grön färg!
I princip samma motor som GPXen, men ytterligare 15kg(!) lättare.
Det är denna version som är ”ur-ZXRen” vilken är eftertraktad i fint originalskick!
1752442092020.png
Därefter kom det flera generationer ZXR.
Andra har nog bättre koll än mig med vad man ska ha koll på.
Misstänker att GPX är precis om GPZ, har lättjusterade ventiler med vippa och mutter. Ventilerna nog av det mjuka slaget som plattar sig med många mil. Inget som inte går att slipa till men värt att känna till.
Kamkedjesträckare och kamkedja bör man ha koll på.
Skramlar det och lever om mekaniskt i motorn så får man kanske se över dessa.
Kopplingskorgen var av det mjukare slaget, iaf på min GPZ600R från -85.
Visar sig som att kopplingslamellerna inte glider tillbaka riktigt bra, och kopplingen kan då slira.
Kopplingskorg är dyrt.
Men om det är OK så är allt frid och fröjd och modellerna har väl i det stora hela inga direkta känsliga punkter i ett allmänt perspektiv.
Hur man uppdaterat ZXRen med ventilarrangemanget har jag dock inte koll på, men någon andra generation eller så fick nog en uppdatering.
 

Bifogat

  • 1752442038349.png
    1752442038349.png
    1.4 MB · Visningar: 10
Sedan finns det ju även den stora GPZ1000RX (-86) snabbast på sin tid, innan ZX10 kom (-88).
GPZ1000RX är dock en tung hoj.
1752443630747.png
ZX10 gen 1 ser ut så här, föregångaren till ZZR1100.
1752443791857.png
ZX10 har en vikt som dagens sporttourers, 220kg, och effekt 135hk.
Så om en stor 1000cc hoj funkar så är dem inte dumma alls.
 
Åh wow en tvättäkta sporthojstråd! Nice :yoparty

Miggen är nämligen expert på svarta, snabba, farliga kawa :hihi

Skämt åsido, ninjorna är jag väldigt svag för, älskar den gröna färgen som smälter in bland ängarna och insektsansiktet som smälter ihop med insekterna :hjarta

Den enda jag hittills har erfarenhet av är zx6r 636 2014, näst sista generationen innan de tappade märkbart med pulver pga fascist unionen, men back to topic :tungan

Har själv kollat mycket på zx10r, kommer införskaffa en men ingen stress här. Var och kikade på en 2004 (first gen 04/05) känd som widowmaker :skrämd Blev inget delvis av subjektiva skäl men även att 04an hade risk för false neutral mellan 5an o 6ans växel, något jag helst inte vill uppleva i 250+ :tummenner

05 ska vissa av barnsjukdomarna slipats till, men växellådorna generellt verkar lite sisådär på zx10r. Innan 10an kom var det väl zx9r och zx12r som gällde, var nära på att köpa en zx12r men för tajt service och ventiljustering för min del, kostnad/tid/mil/hortryck kalkylen gick inte hela vägen hem :fakta

Efter zx9r och zx12r delade kawa upp det i zx10r och zx14r om jag förstått det rätt.

Zx10r andra generation med piporna under sätet skulle jag undvika av flera skäl. Samma power som första generationen men mer vikt, fulare också tycker jag. Andra generationen sågs som mjäkig och tam jämfört med den första som med sin korta hjulbas har en riktigt ettrig och vild personlighet :rock

Kan du tänka dig offra lite mer underhåll på hojen och diggar high speed touring är zx12r klart intressant, jag ser den som en genuin utmanare till hayabusan runt millennieskiftet, mindre vikt, mer exklusiv, mer intressant, enligt mig :)

Passar på att slänga in den här reklamen också bara för att :rofl


Zx6r är väl som de flesta 600 supersportarna, väldigt kompromisslös. Personligen gillar jag min 636a som fan, men polaren som kör gsxr 1000 K5a tyckte sittställningen på 636an var illa, enough said kanske?

Sammanfattningsvis, skippa andra generationen zx10r, annars välj o vraka. Finns säkerligen många här med mycket mer kunskap och erfarenhet av ninjorna än mig, än så länge iaf :hej
 
En flickväns bror hade en Z1R Eddie Lawson replica. Kommer ihåg den som hysteriskt snabb när jag fick provköra 1983, säkert över 100 hk...
 

Bifogat

  • Kawasaki-Eddie-Lawson-motorcycle-KZ1000R.jpg
    Kawasaki-Eddie-Lawson-motorcycle-KZ1000R.jpg
    168.1 KB · Visningar: 12
Av det som står här hittills är det ZXR750 och framåt som gäller och absolut inga ZZR.
Jag har en sporttourer i garaget och det räcker.
Serviceintervall är inte så noga eftersom det är några turer per år det lär handla om.
 
Precis som Mattias säger - det låter som att du letar efter en tidigare eller senare ZXR 750…En förbannat bra sporthoj med mycket motor för sin tid, om än något tung med nutida mått.

Första generationen ”dammsugarhoj” var 89-90 och du ser bild i ”Tebax” inlägg här ovan. Ikonisk hoj med samlarvärde. Andra generationen 91-92 är nog snudd på lika ikonisk och en genomgående bättre hoj. Finns dessutom som ”dubbel-R” med enkelkuts, flator och lite andra coola grejer. En gatreggad sådan är dock dubbla pengarna, minst. Och av alla dessa är de grön-blå-vita mycket mer populära än svarta och helblåa…

I vilket fall som, alla är kompetenta sporthojar och de var dåtidens ”värstingar” tillsammans med Yamaha YZF 750 R, i alla fall fram till Suzukis kraftigt reviderade 96’a…

”Dammsugarlooken” slopades 93, men anses knappast mindre ikonisk eftersom Scott Russell blev världsmästare på en sådan. Den hojen är sedan i princip likadan 93-96 och mycket fränare än ZX-6 R och ZX-9 R.

Bli inte konfunderad över benämningarna. Bl.a. 91-92 hette ZX-7 R i USA samtidigt som de hette ZXR 750 i Europa.
 
Precis som Mattias säger - det låter som att du letar efter en tidigare eller senare ZXR 750…En förbannat bra sporthoj med mycket motor för sin tid, om än något tung med nutida mått.

Första generationen ”dammsugarhoj” var 89-90 och du ser bild i ”Tebax” inlägg här ovan. Ikonisk hoj med samlarvärde. Andra generationen 91-92 är nog snudd på lika ikonisk och en genomgående bättre hoj. Finns dessutom som ”dubbel-R” med enkelkuts, flator och lite andra coola grejer. En gatreggad sådan är dock dubbla pengarna, minst. Och av alla dessa är de grön-blå-vita mycket mer populära än svarta och helblåa…

I vilket fall som, alla är kompetenta sporthojar och de var dåtidens ”värstingar” tillsammans med Yamaha YZF 750 R, i alla fall fram till Suzukis kraftigt reviderade 96’a…

”Dammsugarlooken” slopades 93, men anses knappast mindre ikonisk eftersom Scott Russell blev världsmästare på en sådan. Den hojen är sedan i princip likadan 93-96 och mycket fränare än ZX-6 R och ZX-9 R.

Bli inte konfunderad över benämningarna. Bl.a. 91-92 hette ZX-7 R i USA samtidigt som de hette ZXR 750 i Europa.
Samlarvärde är i mitt fall negativt eftersom jag inte har någon känslomässig relation till dem. Ska inte en Kawasaki vara grön ändå?
Jag tänker inte googla "flator" för jag tror att jag kan hamna snett.

Beteckningarna är röriga för de verkar inte ha bestämt sig var de ska ha streck eller inte och om bokstaven R ska höra dit.
 
Gpz kanske ser sportig ut för sin tid men så snart man kör den så inser man att den är ungefär lika sportig som en gold wing.

Det alltså zxr som gäller och jag tror även zx9 var ganska sportig för sin tid men en sån har jag aldrig provat.

Sen har väl kaworna varit en aning mindre tillförlitliga än Yamaha och gsxr.
 
Jag tänker inte googla "flator" för jag tror att jag kan hamna snett.

”Flator” avser i det här fallet de fyra klappergeneratorer som sitter under tanken.

IMG_1517.jpeg

En äkta RR är dock ett ännu mer eftertraktat samlarobjekt och definitivt inget som är lämpat som daily driver.
 
”Flator” avser i det här fallet de fyra klappergeneratorer som sitter under tanken.

View attachment 518282

En äkta RR är dock ett ännu mer eftertraktat samlarobjekt och definitivt inget som är lämpat som daily driver.
Då är jag inte rätt kundkategori för en sån. Exotiska prylar som jag antagligen bara betalar för utan att jag själv märker skillnaden.
 
Det alltså zxr som gäller och jag tror även zx9 var ganska sportig för sin tid men en sån har jag aldrig provat.

ZX-9 R måste ju ha varit den vanligaste sporthojen runt 95-97, så jag har provkört flera sådana och även hoppat mellan sådana och min egen 1992 ZXR 750 ”RR replica” som jag ju hade kvar till början av 1996.

ZX-9 R hade för tiden ännu mera motor, men är snarare att betrakta som en sporttourer jämfört med ZXR 750…bättre komfort men sämre körglädje, typ…och jävligt tråkig design i jämförelse…

Skaffar du en klassisk Kawasaki så måste du dessutom komma ihåg att detta är hojar från tiden före Skorpion såväl som Akrapovic. Det enda rätta avgassystemet är ett tidstypiskt Muzzy och du är möjligtvis förlåten med ett Vansinnige Hansson SS2R. Men du får inte sodomera hojen med något från Yoshimura…!
 
ZX600 avser modellkoden och F3 att det är tredje årsmodellen eftersom hojen kom 1995. Det är dock fortfarande en ZX-6 R, om än med ett lite tveksamt skick…

Också en bra hoj, men inte alls lika frän som ZXR 750 / ZX-7 R. Samtliga årsmodeller av ”sjuan” har mycket fräsigare kåpor, ”underslung” bromsok bak och USD-gaffel i alla fall från 1991 och framåt.
 
Jag ägde ju en 1995 Ninja 900
Bra bromsar. Bra växellåda (växla vissa växlar utan koppling ibland)
Men den hade nåt med kylningen som gjorde att Lelles inte ville byta in den. Min hade inget problem med det. Körde väldigt snabbt med den på landsvägar och motorvägare
 
Jag ägde ju en 1995 Ninja 900
Bra bromsar. Bra växellåda (växla vissa växlar utan koppling ibland)
Men den hade nåt med kylningen som gjorde att Lelles inte ville byta in den. Min hade inget problem med det. Körde väldigt snabbt med den på landsvägar och motorvägare
Lillebror köpte en gammal plågad zx9r, frambromsarna var i så dåligt skick att man var tvungen att dubbel eller trippelbromsa för att få nån märkvärd bromsverkan. Den var garagelackad glittersvart, såg helt okej ur från läktarplats. Och kedjan var tokslut med.

Jag provkörde den en väldigt kort sträcka, typ 50 meter, vände och kom tillbaka till mitt garage och sa "Den där kör jag inte en meter till innan du servat bromsarna!"
Han var sammanträffandevis vid mitt garage 30 mil norrut från sitt eget garage just för att få hjälp med bromsservicen. Och lite övrig översyn och fix.
Efter bromsservicen sa jag till honom att rtäna bromsning många timmar, eftersom att de där sexkolvsoken nyper rätt bra när de är friska, och han hade vant sig vid att ha HD-ABS.

Ett par dagar efter han varit uppe var han ute och buskörde med en polare och nöp frambromsen och dök över styret. Bra bromsar var det ja.

Nu står hojstackaren för att gaffeln läcker och han har blåst cylinderfotspackningen tydligen.

Men, helt okej och trevlig hoj att köra på förutom att han fick tag på ett ök.
:hihi

Apropå det, han vill sälja hojen och köpa en nakenhoj istället, så perfekt läge att pruta hejdlöst på en projekthoj. :rofl
 
Last edited:
Back
Top