Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag uppmuntrar verkligen att du gör förändringar och testar olika saker, det är så man lär sig. Det vetenskapliga sättet är att skriva upp allt man gör och bara ändra en sak i taget. Det känslomässiga sättet är att skruva på en massa saker samtidigt och känna att nånting hände. Det sistnämnda är roligare än det förstnämnda :D

Jag gjorde samma sak på min Varg häromdagen. Jag visste var jag ville komma och vad jag ville uppnå och jag ändrade både retur och kompression, både bak och fram i ett svep, på känsla...och det blev perfekt. Hojen och fjädringen från KYB är grymt responsiv och gör precis som jag vill. Det är för övrigt första gången jag har en bakdämpare med både hög- och lågfart även på returen,. Jag hade aldrig sett högfartsdämpning på returen förut, grymt bra!

Nu är förutsättningarna goda redan från början eftersom det sitter rätt fjädrar för min vikt, vilket gör stor skillnad...
Till skillnad från mig så har jag sämre koll på vart jag vill hamna. Jag vet bara att om jag får till det så kommer det att kännas rätt. Ofta (som i andra sammanhang) blir det som ett aha-moment. Enkelt uttryckt om man jämför med en sadel på en vanlig cykel. När det blir perfekt så känns allt bara så naturligt, enkelt och avslappnat. Ska läsa det du länkade till igen så får jag hoppas att poletten kanske trillar ner.

Härom dagen fick jag höra att fjädrarna i min gaffel låg ganska långt ifrån vad jag borde ha. Fick även höra att de var i ”behov av mycket kärlek”. Jag har endast kört 20h med dem och har ingen aning om tidigare ägare. 🫣
Förväntar mig en skillnad när de kommer tillbaka från service.

Till skillnad från mig så har jag sämre koll på vart jag vill hamna. Jag vet bara att om jag får till det så kommer det att kännas rätt. Ofta (som i andra sammanhang) blir det som ett aha-moment. Enkelt uttryckt om man jämför med en sadel på en vanlig cykel. När det blir perfekt så känns allt bara så naturligt, enkelt och avslappnat. Ska läsa det du länkade till igen så får jag hoppas att poletten kanske trillar ner.

Härom dagen fick jag höra att fjädrarna i min gaffel låg ganska långt ifrån vad jag borde ha. Fick även höra att de var i ”behov av mycket kärlek”. Jag har endast kört 20h med dem och har ingen aning om tidigare ägare. 🫣
Förväntar mig en skillnad när de kommer tillbaka från service.
Håller med, både på MC och på cykel. Vi kör (och köper) hoj med hjärtat och inte med hjärnan och vi kan nörda ner oss i teknik tills vi får migrän, men det tar fortfarande aldrig bort att vi är människor och känsla är något väldigt individuellt och odefinierbart.

En duktig förare kör också runt alla problem genom att anpassa sin körställning och körteknik, speciellt inom offroad segmentet där jag hävdar att föraren står för 90-95% av ekipaget, hojen för 5-10%. Ju mer nybörjare, ju närmare 100% för föraren :)

Tänker osökt på Freddie Spencer som är den ende vad jag vet som vunnit både 250 och 500 klassen i MotoGP samma år (1985). Han kunde inte kommunicera ett smack om hur hojen kändes till sina tekniker, han körde bara på känsla. Till slut lärde sig teknikerna att titta på hur svettig han var efter varje pass. De skruvade tills han blev torr igen... :D

Du MÅSTE mäta hänget, rätt häng, både statiskt och dynamiskt är skitviktigt för att du ska få rätt inställningar på hojen.

Den största skillnaden du kände var troligtvis att du ändrade chassigeomtrin och sänkte fronten. Det gör i regel mycket större skillnad än tre klick på dämpningen.
Hur har du gjort med styret, är det i 0-läge eller har du flyttat/roterat det nånting utifrån din storlek?
Jag har inte rört styret på enduron sedan sist då jag visade i tråden hur jag ställt in det något framåt-roterat.
Jag pratade tidigare med en mycket erfaren förare i depån. Han satte sig på min hoj och jag fick höra att mitt styre var snett… 🫣
Inget jag tänkt på tidigare men sedan dess har jag letat i Renthals portal efter ett nytt. Varför finns det så himla många olika val, man blir ju tokig…?
Ska man sträva efter ett armhävningsbrett styre där underarmarna är raka (som vid en bra bänkpress) och sedan hitta ett så naturligt svep som möjligt?

Förra veckan bytte styre (och nya ergo-grepp) på min pendlar-mtb och det gjorde stor skillnad för känslan på cykeln. Det nya styret är både bredare, har mindre svep och är rakare. Jag har mer kontroll även i skogen nu. Det är liiite för brett för att vara smidigt när det är snårigt och mer svängigt men väldigt mycket mer stabilt i motionsspåret där det oftast svänger lagom. Kommer troligen kapa det en smula men tänker att om svepet bakåt hade varit lite mer så hade det inte känts lika brett.

Egentligen borde väl det här nog gå att kontrollera ganska enkelt?
Om man håller i en pinne och gör ett karateslag rakt fram borde man kunna se en vinkel som passar ens handled. Om man sedan flyttar armen/handen rakt ut åt sidan borde vi få mer svep i handen (som mer lämpligt). Alltså ju bredare, desto mer svep?
Sedan gäller det bara att hitta rätt svep beroende på hur kroppen är konstruerad.

Jag gissar att man kanske vill ha något smalare styre när man kör enduro mot motocross?

Visst är det underbart när det släpper och går fint?

Försökte ta ut länkaget idag.
Dämparen är ur sedan tidigare och är iväg på service så jag tänkte fixa med resten och smörja upp det andra runt i kring.

Jag vet inte vad grejerna heter men den där trekantiga grejen gick att få ur ganska enkelt. Muttrarna satt inte för hårt och axelarns satt inte fast.
När jag försökte ta ut den där U-grejen så blev det svårare. Jag testade några gånger och samtidigt som jag var lite rädd för att ha sönder något så ville jag ju ta i så man nästan sket på sig. Otroligt svårt att komma åt och speciellt när hojen inte har någon framgaffel på (lätt-tippad).

Efter lite googlande så insåg jag att det ska bara vara att skruva ur den. Gick ner tillgaraget igen och gjorde ett nytt försök.
För att komma åt bättre började jag med att ta bort den undre kedjerullen (som f.ö. är helt slut och gissningsvis är anledningen till varför hojen rullar så trögt) och sedan hela kedjan (som luktade skunk och är stel som en pinne). Det är för trångt för spärrskaftet men nu kom jag iaf in med en bra ringnyckel. Bort med muttern och sedan var det bara axeln/skruven kvar. NÄ, den ville inte röra sig ett skit. Den bara satt stilla där inne och glodde på mig som ett dumhuvud. Jag fick hämta ett don och stora släggan för att den skulle vakna. Slog ett par gånger men det hände inte ett j-a skit. Jag to i mer och efter ett tag så lossnade den. När hela donet var inne så gick det fortfarande inte att dra ur axeln. Jag fick hämta en förläggare och fortsätta slå för att få ut den. Jisses.

När allt väl var ur så tog jag isär den där trekantiga grejen och fettade in dem ordentligt, minst sagt. Jag petade bort den inre hylsan och tog den ena sidan i taget. Den kändes helt okej och inget glapp i någon av dem.

U-grejen verkade vara lite mer sliten men inget glapp. Hylsan gick runt fint. När jag hade fettat in även den så testade jag att köra in axeln i hylsan för att se om den kunde gå rent. Men icke. Där inne fanns det förmodligen lite rost som gjorde att axeln fastnade varje gång jag gjorde ett försök. Jag sprayade på wd40 och med lite pill drog jag runt med en fin smärjelduk. Inne i röret så skrapade jag lite lätt med en skruvmejsel och till slut fick jag bort allt. Jag körde in axeln fram och tillbaka säkert 100 gånger för att få bort det sista.
Till slut var det helt rent där inne och axeln gick in så där fint som man vill att den alltid ska göra (som en våt dröm). 🤪

När det går bra är det väldigt tillfredsställande att mecka.

Renthal styret i videon är samma som jag köpte till min mtb.
Renthal har ju ett styre till din hoj med just den utformning som din kom med när den var ny. Om ditt styre är böjt så måste du ha ett nytt. Kör inte med böjda grejer.

Annars kan du nog få hjälp av nån kunnig där på banan med vilket styre som eventuellt är bäst för dig beroende på din kropp, längd på armar osv. Raka styren pressar ut armbågarna mm. faktorerna är många. Jag tror att det inte blir förrän man riktigt lärt känns sig själv och sin egna körstil, dvs man blir självmedveten, som man senare kan forma sin hoj till den mest optimala.

Men jag tror du kommer att bli riktigt bra, du är ihärdig och stark. Själv åker jag bara runt på vägar och grus och dricker läsk och äter glass / hamburgare på mina endurohojar dessa dagar ;) Men det är kul det med. Jag är lite omotiverad och lat bara, jag har mina perioder.

Back