Vad har ni för bra verktyg i garaget?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Alltså, jag har tre olika momentnycklar (olika storlekar) från Biltema och de fungerar nog bra och gör jobbet som de ska men eftersom jag inte har kontrollerat/kalibrerat dem på ett tag så vet jag egentligen inte. :3freak
Kan man lämna in dem någonstans för kontroll/kalibrering genom hela registret?

Min tidigare erfarenhet av att ha en stor infästning (1/2) är att även skaftet är lite längre och när jag ska dra ett mindre moment så skiter det sig. T ex när jag ska dra åt gaffeln-benen i kronan eller dra åt styret. Jag skiter ju nästan på mig varje gång. Vet inte om det är min känsla eller om verktyget inte riktigt känns rätt i det undre registret men jag ogillar (hatar) detta starkt. Inget har väl gått sönder ännu men det är väl bara en tidsfråga innan gängan någonstans i motorn (kopplingskåpan, oljepluggen eller tändstiftet eller liknande) pajar. Hjulaxeln drar jag med glädje och känner ingen ångest men de andra grejerna känns aldrig bra.

Jag tittar på verktyg från Wera som verkar vara ett bra företag som tillverkar bra produkter (kvalitet enl. mig).
Det verkar som att det finns en mängd olika infästningar som t ex 1/4 eller 3/8 eller 1/2 för samma åtdragningsmoment. Vilken ska man ha?

Så hur ser det ut i erat garage med momentnycklar (eller kanske verktyg generellt)?
Kör ni 1/4 på grejer upp till 14 och sedan går ni över till 3/8 osv?

Kanske en ännu viktigare fråga, använder ni 6-kant eller 12-kant hylsor? :hihi

Du kontrollerar enkelt dina momentnycklar med en bagagavåg och grundskolematematik. Finns en hel del om det på YouTube.

Min erfarenhet är att momentnycklar sällan ger fel moment. Bästa sorten på att hålla kalibrering över tid är modellen ”pinne som böjer sig”. Den sorten har som bonus att den är billig.

Last edited:
Den här är min favorit, dessutom portabel.
Komplettera med lite mejslar och tänger, då hankar man sig fram.

IMG_4554.jpeg

Jag har en sån här:

1751969001334.png

Väldigt smidigt paket med verktyg som är lätt att plocka med sig, och har det mesta man behöver för vardagspyssel.

Men annars är det ryska universalverktyget alltid smidigt. :hihi

Kör med tre momentnycklar i olika storlek. M5 o M6 i aluminiumgjutgods har oftast så låga moment att 1/4 nyckeln behöver användas - för mc är 3/8 den viktigaste. 1/2 används nästan enbart för bilfälgar o större.

Använder blandat 6 o 12-kant, de gånger jag använder specifikt 6-kant är höga moment eller flänsskruv med låg skalle

Finns väl en tumregel om att en momentnyckel är mindre exakt vid ändlägena så själv har jag tre olika som överlappar en del så att jag kan använda dem mer i mitten av skalan. De har även olika storlek på anslutningen, vilket oftast funkar, men jag har även adaptrar så jag kan använda andra hylsor när jag inte har någon med rätt dimension och anslutning.

Kör med tre momentnycklar i olika storlek. M5 o M6 i aluminiumgjutgods har oftast så låga moment att 1/4 nyckeln behöver användas - för mc är 3/8 den viktigaste. 1/2 används nästan enbart för bilfälgar o större.

Använder blandat 6 o 12-kant, de gånger jag använder specifikt 6-kant är höga moment eller flänsskruv med låg skalle
Hmm, jag har ingen 3/8 och när jag letar runt på nätet så känns den som det givna valet för alla "mellan-skruvar".

Jag har ingen momentnyckel för de minsta skruvarna (bla. på cykel där de ofta är 4 eller 5 Nm).

För de "mindre mellan-skruvarna" (8-14 hylsa) använder jag uteslutande 1/4 men den momentnyckeln går endast till 20Nm och jag skulle helst vilja ha en som går till 30-40. Speciellt för gaffeln som behöver 20 Nm på de undre och 23 Nm på de övre. Men då kanske det är bättre att ha kvar min 1/4 och köra den till de mindre (<20Nm) köpa en ny 3/8 för de som behöver mer?
Just för gaffelskrivarna så skulle jag vilja ha en 10-30 Nm eller liknande. Hittade en Wera på 10-50Nm och den blir nog ganska bra i 3/8?

Finns väl en tumregel om att en momentnyckel är mindre exakt vid ändlägena så själv har jag tre olika som överlappar en del så att jag kan använda dem mer i mitten av skalan. De har även olika storlek på anslutningen, vilket oftast funkar, men jag har även adaptrar så jag kan använda andra hylsor när jag inte har någon med rätt dimension och anslutning.
Precis, så vill man ha det. Jag vill inte heller dra åt i ändlägena.

Som det är nu så har jag min (lilla momentnyckel) 1/4 som slutar vid 20Nm och till gaffeln är det 20 och 23 Nm som gäller. Det andra alternativet jag har är att ta den stora som går från 20-200Nm och den känns verkligen inte rätt att använda vid det tillfället.

Ett annat problem som jag har är att jag inte äger några 3/8 hylsor. Så går jag på den momentnyckeln behöver jag uppdatera verkstaden. Om jag köper en 10-50 Nm för 1/4 så har jag endast hylsor upp till 14. Köper jag en 1/2 momentnyckel så har jag från 10 till jag-vet-inte-hur-mycket (32?). En 10a på stora nyckeln som ska dra 20Nm är aldrig roligt. Armen på verktyget känns för långt och känslan är obefintlig.

Hmm, jag har ingen 3/8 och när jag letar runt på nätet så känns den som det givna valet för alla "mellan-skruvar".

Jag har ingen momentnyckel för de minsta skruvarna (bla. på cykel där de ofta är 4 eller 5 Nm).

För de "mindre mellan-skruvarna" (8-14 hylsa) använder jag uteslutande 1/4 men den momentnyckeln går endast till 20Nm och jag skulle helst vilja ha en som går till 30-40. Speciellt för gaffeln som behöver 20 Nm på de undre och 23 Nm på de övre. Men då kanske det är bättre att ha kvar min 1/4 och köra den till de mindre (<20Nm) köpa en ny 3/8 för de som behöver mer?
Just för gaffelskrivarna så skulle jag vilja ha en 10-30 Nm eller liknande. Hittade en Wera på 10-50Nm och den blir nog ganska bra i 3/8?
Wera är mycket bra verktyg - har själv en Kamasa 3/8 momentnyckel. Kan rekommendera även den.

Wera är mycket bra verktyg - har själv en Kamasa 3/8 momentnyckel. Kan rekommendera även den.
Jag vill gärna ha samma nycklar som hylsor (snyggt och prydligt). Vet inte om Wera tillverkar allt men jag tror Bahco gör det. Vill även ha 6 kant på allt.

...Det verkar som att det finns en mängd olika infästningar som t ex 1/4 eller 3/8 eller 1/2 för samma åtdragningsmoment. Vilken ska man ha?...
3/8"-satser brukar täcka 10-22 mm:ers nyckelvidd, så en så'n behöver du garanterat.
Weras 3/8" går från 10-50 Nm eller 20-100 Nm.
1/2"-momentnyckel används i princip aldrig på tvåhjulingar, det enda undantag jag har hört talas om, var nå'n Ducati där bakhjulsmuttern skulle dras med 176 Nm.

Såhär.

Jag har en jämrans massa verktyg. Allt som är standard, typ ... fast lite till som långa hylsor och långa insex. Plus en massa special, som för att mecka gafflar etc.

Det beror på att jag handlat verktyg sedan minst 1995.

Men! Trots detta så behöver jag komplettera titt som tätt. Det tar aldrig slut.

3/8"-satser brukar täcka 10-22 mm:ers nyckelvidd, så en så'n behöver du garanterat.
1/2"-momentnyckel används i princip aldrig på tvåhjulingar, det enda undantag jag har hört talas om, var nå'n Ducati där bakhjulsmuttern skulle dras med 176 Nm.
230Nm på 1098. 176Nm på t ex 848.

Jag använder 6-kantshylsor till 6-kantsskruvar och 12-kantshylsor till 12-kantsmuttrar.
12-kantsmuttrar har jag nog aldrig sett men jag har en himla massa hylsor för dem här hemma.

Jag tycker det känns bäst med 6-kant hylsa till 6-kant mutter.
Med 12-kansts-hylsa på en 6-kansts-mutter så är det lätt att man slinter och med tiden så blir den rund. :3freak

12-kantsmuttrar har jag nog aldrig sett men jag har en himla massa hylsor för dem här hemma.

Med 12-kansts-hylsa på en 6-kansts-mutter så är det lätt att man slinter och med tiden så blir den rund. :3freak
Om man ofta sluntit så att muttern blir rund så hade man nog övergått till 6-kant för 50 år sedan. 12-kant funkar utmärkt om man har med normala moment att göra.
En sak att tänka på är att alla typer av förlängare gör att risken ökar för att snedbelasta hylsan och därmed glida av, där kan 6-kant vara mer lämpligt

Jag har 125 Nm på min bakhjuls-mutter och den drar jag alltid med min långa moment-nyckel (1/2). Jag gissar att det här kommer att vara den enda muttern (eller skruven) jag kommer att dra med den moment-nyckeln i framtiden.

Det finns även skruvmejslar som har moment-brytare på. Verkar smidigt till de mindre grejerna som tex kopplings-kåpan eller liknande.

Kan inte påminna mig att jag ser de ofta heller, men skulle byta bakhjulslager på en Polo vi hade förr. Blev att googla var det fanns och åka och handla medan bilen stod kvar uppallad hemma. Hade ju bara läst instruktion den gången, visste att jag hade en 30 mm hylsa, men missat att den skulle vara 12-kantig

1752132139451.png

Back