Yamaha FZR 1000 -87

Inget om priset!
Kan vara kul att veta om jag skall sälja det någon kallade lik!
Som jag kört lite nu ikväll.
 
Nu är den såld och hämtad. Det blev ej export. Fick flera bud på 40 000tkr så med facit ihand så skulle jag börjat högre. Men jag ville inte stöka till det. Var enbart ute en smidig affär så jag pressade inte priset uppåt med budgivning osv. utan tog den som la utgångsbudet först.
 
Att Tvåtaktsmannens bästa vän Fyllesnickaren är igång och förnedrar sig själv är knappast oväntat. Det är ju bara någon vecka sedan lön så det tar väl några dagar till innan kassan har medicinerats upp…

Det är dock tråkigt att SporrtHåjJ som forum håller på att sjangsera totalt då många andra medlemmar har väldigt dålig koll dels på värdet hos ikoniska sporthojar, dels på skillnaden i värde mellan lik och toppskick.

Att någon betalar 12.000 för ett lik är i sammanhanget helt ointressant, för den här tråden handlar uppenbarligen inte om ett lik. Den här tråden handlar om en oskruvad originalhoj med relativt låga mil. Jag tippar att den hamnar runt 60.000-70.000 och att säljaren redan fått bud över utannonserade 40.000 visar att det snarare är jag som tippar rätt än något trams om 12.000, 14.000 eller 22.500…

Det är semester nu och jag anar att det betyder lördag hela veckan.
 
Nu är den såld och hämtad. Det blev ej export. Fick flera bud på 40 000tkr så med facit ihand så skulle jag börjat högre. Men jag ville inte stöka till det. Var enbart ute en smidig affär så jag pressade inte priset uppåt med budgivning osv. utan tog den som la utgångsbudet först.
Snyggt skött! Det hedrar dig 👍
Det är lätt att man börjar tänka i dom banorna när man märker att man satt ett för lågt pris.
Jag har gjort det en gång med en hoj, efter 5 minuter hade jag tre stycken som skrev att dom köper den och ville komma på en gång. Den som skrev först fick ta den och det blev en snabb smidig affär.
 
Nu är den såld och hämtad. Det blev ej export. Fick flera bud på 40 000tkr så med facit ihand så skulle jag börjat högre. Men jag ville inte stöka till det. Var enbart ute en smidig affär så jag pressade inte priset uppåt med budgivning osv. utan tog den som la utgångsbudet först.
Så det blev 28-32?
 
Snyggt skött! Det hedrar dig 👍
Det är lätt att man börjar tänka i dom banorna när man märker att man satt ett för lågt pris.
Jag har gjort det en gång med en hoj, efter 5 minuter hade jag tre stycken som skrev att dom köper den och ville komma på en gång. Den som skrev först fick ta den och det blev en snabb smidig affär.
Samma när jag satte ut en enduro på blocket i våras. Det kom många svar inom en halvtimme. Hade pengar på kontot inom en timme. Visst kunde börjat högre och haft det vanliga prutandet och allt pack som håller på. Men i slutändan är det skönt med en snabb affär någon tusenlapp hit eller dit spelar inte så stor roll i slutändan lägger ändå så mycket pengar på denna hobbyn
 
Intressant tråd.
Jag är ibland lite förvånad över vad som gör att vissa modeller blir dyra och andra inte..

Även om denna kanske bör ligga inom samma spann som de hojjar du nämner så gör den ju knappast det.

Jag tror inte heller att den går för de beloppen du nämner, även om det är en fin hoj.

Marknaden har möjligtvis gått ned något under de senaste 1-2 åren, men jag känner ändå till flera riktigt fina 85-86 GSX-R som har gått för 70.000-90.000. Och då snackar vi fina hojar i originalskick, eller lätt ”resto moddade” hojar med tidstypiska tillbehör.

Sverige har alltid varit rejält pro-Suzuki med följden att GSX-R verkar stå något högre än motsvarande FZ, FZR, GPZ och till och med VF. Skillnaden ute i Europa är mindre.

Fortfarande - 1987 är den första FZR 1000 och fina sådana växer inte på träd.
 
Vilken fin hoj!
Tror inte detta är rätt ställe att ställa sådana frågor. Jag fick i som du kanske kan leta tillbaka och se i historien här , att nån skulle "masa sig ut att titta" för en Suzuki RGV 250 VJ22 1992 för 15000kr.
Förutom detta det nu också adventurehoj.com här. Testa gärna och fråga vad en gammal skithoj* som Yamaha XTZ 750 1992 Super tenere är värd då blir det andra bullar. För övrigt blir nog de flesta av oss väldigt influerade av youtube eller AI som prisar alla gamla hojar för att skapa en positiv ton i chatten eller skapa tittare.
Det verkar inte riktigt finnas det samlarunderlag som säljarna tror genom att de flesta annonser med höga samlarvärdes priser ofta är kvar mycket länge till och med 2 takts hojar.
Resultatet blir att hojen inte byter ägare.

*(Handen på hjärtat XTZ 750 har alltid varit lite cool synd att man inte greppade en vid rätt tillfälle coolt att dra på som fan på grusväg men det är väl synd att förstöra en samlarhoj)

Fanns faktiskt en på gamla tidningen Superbike som körde roadracing med en Africa twin i en klass som hette "battle of the twins" det var häftigt eller FETT.
 
Grattis till den lyckade försäljningen.
Hur var det att hitta reservdelar när sådana behövdes ?
Det är kul med äldre hojar men det medför också en del problem allt efter att åren trillar på.
Under mina 16 år jag ägde FZR:en så krångla inget! Inte en enda del trasig! Bara nya tändstift, olja, filter osv. Körde dock max 3-4 turer om året men ändå! Just nu kan jag ångra lite att jag sålde den men livet går vidare med annat...hejdå FZR.1752143940856.png
 
Back
Top