Yamaha FZR 1000 -87

Att Tvåtaktsmannens bästa vän Fyllesnickaren är igång och förnedrar sig själv är knappast oväntat. Det är ju bara någon vecka sedan lön så det tar väl några dagar till innan kassan har medicinerats upp…

Det är dock tråkigt att SporrtHåjJ som forum håller på att sjangsera totalt då många andra medlemmar har väldigt dålig koll dels på värdet hos ikoniska sporthojar, dels på skillnaden i värde mellan lik och toppskick.

Att någon betalar 12.000 för ett lik är i sammanhanget helt ointressant, för den här tråden handlar uppenbarligen inte om ett lik. Den här tråden handlar om en oskruvad originalhoj med relativt låga mil. Jag tippar att den hamnar runt 60.000-70.000 och att säljaren redan fått bud över utannonserade 40.000 visar att det snarare är jag som tippar rätt än något trams om 12.000, 14.000 eller 22.500…
Det var inget lik jag köpte för 12,besiktigad och körklar.
Men om lackerad och mycket extra kabel.
Tog bort alla extra kablarna,inget förstört i kabelhärvan.
Skall byta sadel,ombyggd då förra ägare var lång.
Långt kvar till 40000!

Ska du ha den original och mint condition så äter du upp den skillnaden på nolltid…

Fortfarande - en fin 87’a i oskruvat originalskick med låga mil bör ligga långt över 40.000. Det är första årsmodellen av FZR 1000. Det är första produktionshojen med Deltabox-ram. Inte lika bra hoj eller lika bra prestanda som 1989 och senare, men lik förbannat en milstolpe - en ikon - i sporthojshistorien. De som minns 1987 minns också att den som hade en sådan var kung…

Bör ligga i ungefär samma pris som en fin 1986 GSX-R 1100 och båda dessa bör ligga något under en fin 1985 GSX-R 750. Och då hamnar vi realistiskt runt 50.000-60.000-70.000, lite beroende på exakt skick och vilka köpare som är på jakt just nu.

Jag minns 1987. FZR1000 var årets mest sålda hoj och det hetaste man kunde ha. Minns jag provkörde kompisens GSXR750 första generationen och förutom att den var ordentligt mkt tröttare så var den ostadig redan vid 180 medans fz:an var stabil hela vägen upp till 280 mätarfart. Att nu så här 100 år senare gsxr750 räknas som mer ikonisk än fzr1000 är konstigt i min värld

Ska du ha den original och mint condition så äter du upp den skillnaden på nolltid…

Fortfarande - en fin 87’a i oskruvat originalskick med låga mil bör ligga långt över 40.000. Det är första årsmodellen av FZR 1000. Det är första produktionshojen med Deltabox-ram. Inte lika bra hoj eller lika bra prestanda som 1989 och senare, men lik förbannat en milstolpe - en ikon - i sporthojshistorien. De som minns 1987 minns också att den som hade en sådan var kung…

Bör ligga i ungefär samma pris som en fin 1986 GSX-R 1100 och båda dessa bör ligga något under en fin 1985 GSX-R 750. Och då hamnar vi realistiskt runt 50.000-60.000-70.000, lite beroende på exakt skick och vilka köpare som är på jakt just nu.
Intressant tråd.
Jag är ibland lite förvånad över vad som gör att vissa modeller blir dyra och andra inte..

Även om denna kanske bör ligga inom samma spann som de hojjar du nämner så gör den ju knappast det.

Jag tror inte heller att den går för de beloppen du nämner, även om det är en fin hoj.
Tror mer på "tramsiga" 25-30.
Som någon skriver så verkar skillnaden mellan bruksskick och toppskick generellt vara lite för litet med tanke på kostnad för delar och arbete, men när vissa modeller drar iväg så får man mer betalt för gamla härken.

En prisbild på 10-15 för en sleten FZR indikerar ej de priser som nämns i jämförelse med CB1100 eller RD350 exempelvis, tänker jag?

Men här kan vi ju faktiskt få svar och slut på spekulation, om trådskaparen skriver vad hojjen fick för försäljningsvärde, gör gärna det-)

Jag minns 1987. FZR1000 var årets mest sålda hoj och det hetaste man kunde ha. Minns jag provkörde kompisens GSXR750 första generationen och förutom att den var ordentligt mkt tröttare så var den ostadig redan vid 180 medans fz:an var stabil hela vägen upp till 280 mätarfart. Att nu så här 100 år senare gsxr750 räknas som mer ikonisk än fzr1000 är konstigt i min värld
Den som är först med något blir ikonisk - och därmed mer värd - medan senare modeller, även om de har bättre prestanda, blir betraktade som uppföljare/kopior. Nu, så här 35-40 år senare, så är det ju inte prestanda man betalar för, mer minnen och känsla (och eventuella förhoppningar om stigande värde)...

Det var inget lik jag köpte för 12,besiktigad och körklar.
Men om lackerad och mycket extra kabel.
Tog bort alla extra kablarna,inget förstört i kabelhärvan.
Skall byta sadel,ombyggd då förra ägare var lång.
Långt kvar till 40000!
Det kan ju hända att du gjorde ett klipp, eller så kan det bara vara så att man ser saker på olika sätt.
För mig känns någonting som är "hemmaskruvat" och "omlackerat" väldigt långt ifrån en fin oskruvad originalhoj, och den har en jobbig resa att göra om den ska komma dit.
Att lacka om någonting gör ju dessutom att den inte längre är original, och det finns få lackjobb som blir så bra som originalet.
De få riktigt fina exemplaren blir dessutom inte fler, och skiljer sig troligvis allt mer från mängden allt eftersom åren går.
Det finns som jämförelse vad som verkar vara en hyfsat ärlig annons på en annan 87:a för 22kkr som skulle kräva en rejäl insats för att lyftas in i finrummet
Köparna må vara få, men de som letar efter en fin originalhoj vet vad dom är ute efter (de flesta i alla fall), och vilket arbete som krävs för att få den i det skick som man önskar.
Men...vi är alla olika, och jag har full förståelse för att den som tycker att det räcker med att den är besiktigad och körklar inte vill lägga extra pengar för det man inte ser och värdesätter.

Så - @Steinsson får gärna återkoppla hur det gick, kul att veta!

Jag har fått bud jag är nöjd med :) Men nu visade det sig att det blir export till Norge...hm. Det blir ju lite mera att tänka på. Funderar på att avbryta och ta det svenska budet som är likvärdigt. Någon med praktisk erfarenhet av export mc till Norge? Finns ju info på transportstyrelsen om hur man ska gå till väga...men inte helt självklart.

Jag har fått bud jag är nöjd med :) Men nu visade det sig att det blir export till Norge...hm. Det blir ju lite mera att tänka på. Funderar på att avbryta och ta det svenska budet som är likvärdigt. Någon med praktisk erfarenhet av export mc till Norge? Finns ju info på transportstyrelsen om hur man ska gå till väga...men inte helt självklart.
Som säljare borde du väl inte få så mycket mer krångel förutsatt att norsken som köper har koll på vad han behöver ha.
Du skickar väl in regpapper kryssade för export samt skyltarna iallafall var det så förr

Har exporterat en hoj till Norge för 9 år sedan. Jäkla tjorv eftersom köparen också behöver göra några grejor om den skall ut det svenska registret. Vilket ej är gjort trots x påminnelser.

Så den är kvar…

Med vänlig hälsning,

Har exporterat en hoj till Norge för 9 år sedan. Jäkla tjorv eftersom köparen också behöver göra några grejor om den skall ut det svenska registret. Vilket ej är gjort trots x påminnelser.

Så den är kvar…

Med vänlig hälsning,
Jag plockade regskylten, eftersom han tog den på släp, och den ska ändå lämnas in till Transportstyrelsen, men ska köparen köra hojen hem så behöver han ju den.
Och jag kollade med Transportstyrelsen avseende hur jag gör om han inte lämnar in papprerna, utan bara "försvinner".
Då kan jag betsälla nya registreringshandlingar, eftersom jag äger fordonet, och sedan bocka i rutan "Skrotning utan intyg".
Då vill Transportsyrelsen att jag beskriver vad som hänt, med så mycket dokumentation som möjligt.
Så tillsammans med köparen skrev vi ett kvitto, jag tog kopia på hans körkort, bild på bil och släp, mm.
Kändes som att jag hade gjort vad jag kan, och då finns det goda förutsättningar för att reda ut saker om det inte går som man tänkt.
Nu gick det i och för sig smärtfritt den gången.

Så den är kvar…

Med vänlig hälsning,
Du kryssar bara i export i ägarbytet delen avregistrering och skickar in skyltarna -gör du inte så får du bekymmer men har gjort så två ggr utan att nåt krångel häntIMG_0213.jpeg

Jag hade nog inte sålt till utlandet, om det inte var ett bättre bud - även om norrmän ju är bra-)
Känns väl ändå lite enklare att göra ägarbytet i appen och få swisch för samma pengar..

Last edited:
OK! Nice. Tack!
Jag har exporterat två hojar till norge senaste åren, och det där stämmde inte för mig i alla fall.
Transportstyrelsen kräver bevis att hojen lämnat landet. Antingen en blankett från norska tullen när den passerar gränsen, eller en kopia på det norska regbeviset när den blivit registrerad.
Annars blir den kvar i svenska bilregistret och du får betala registerhållningsavgift tills du trillar av pinn.

Jag har exporterat två hojar till norge senaste åren, och det där stämmde inte för mig i alla fall.
Transportstyrelsen kräver bevis att hojen lämnat landet. Antingen en blankett från norska tullen när den passerar gränsen, eller en kopia på det norska regbeviset när den blivit registrerad.
Annars blir den kvar i svenska bilregistret och du får betala registerhållningsavgift tills du trillar av pinn.
Exakt så. En norrman som hämtade en hoj skötte det bra, men en dansk som hämtade en hoj 2 år sen har fortfarande inte reggat in den så jag äger den ännu tydligen.

Ja, givetvis, det är ju väldigt tydligt från Transportstyrelsen vad dom kräver i dokumentväg.
Och som sagt var så bör du dokumentera så mycket som möjligt själv, som köparens ID-handling mm.

Exakt så. En norrman som hämtade en hoj skötte det bra, men en dansk som hämtade en hoj 2 år sen har fortfarande inte reggat in den så jag äger den ännu tydligen.
Har du beställt nya registreingshandlingar och kontaktat Transportstyrelsen angående "skrotning utan intyg"?
Det var det rådet jag fick av dom.

😂känns som det är beroende av handläggare det där - sålt två hojar till Norge men inte behövt göra nåt mer alls däremot har jag haft ett helvete att få en husvagn urtagen ur registret då vi saknade papper på den och inte fick den skrotad därför - 😂fick skicka in bilder på kalkoner å höns som huserade i den innan dom gick med på att ta ur den ur registret och då gjorde dom det utan papper 😅

Back