Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Såna där budgivningar brukar kännas jävligt oseriösa, istället för att man förhandlar fram ett pris både köpare och säljare är nöjd med så står säljaren och försöker trissa upp buden genom att hänvisa till att Mållgan har bjudit mer än dig.
Enig, sånna annonser går alltid bort för mig!

Bortsett från priset och budgivning å lite till.
Jag gillar Rickmanhojarna, särskilt Kawan.
Nu saknar denna originalsadel och kåpan. Dom är viktiga om den ska få identifiera sig som en Rickman. 3/4-kåpa som visar lite motor. Jag har bara sett ensits på RickmanTrajor. Designpris till den sadeln!
Denna helkåpa passar bättre på V-4or och Ducati eftersom den döljer det mesta.

Hjulen, original trådeker är inget måste för min del. Rickmans gjutna Ronal? var inte snygga de heller. Det finns alternativa femekrade om de inte är allt för moderna. Då byter man skivor och ok samtidigt. Fyrkolvsok är max, mer är vulgärt. Okfästet ryker samtidigt som man byter gaffel. 41-43 mm, absolut inte USD.

Delar man plockar på bör komma från olika Kawasaki. Allt annat skär sig.
De gamla Öhlinarna är klockrena på en Rickman från den perioden.
Analoga mätare. Växelindikator… vad tror du? 🙂
Jag gillar klena rörsvingar. Andra gillar groteska kraftiga aluminiumkonstruktioner.
På Rickman sitter kedjespänningen i svinglagringen så man behöver ha påsen med olika brickor med sig om man behöver spänna kedjan. Svingen blir alltså kvar. Å andra sidan, hojen ska ju mest köras tidiga söndagsmornar så kedjan klarar sig.

Svart är en färg för fegisar. Men det absolut bästa alternativet om man inte är duktig på design. Tre av mina fem hojar är svarta. Två har jag lackat själv och en var svart original.

Original Rickman-logga på tanken. Absolut inga Kawasaki- eller Öhlinsdekaler. Det behövs inte.

Nu skall ni får gissa lite på reservationspris här....

Jag såg denna på Junporten/Junora. Budet var lågt och tänkte den skulle nog kunna funka som TET-hoj om den gick lågt nog.
Men jag budade aldrig då den steg för högt för mig. 3100+slagavgifter+moms
Den uppnådde dock inte reservationspris. Så jag frågade vad det var och oh boy....🙃

Glid in på sidan, detaljstudera bilderna och gissa sen vad reservationspriset är satt på.
Vinnaren får en gratis fotvandring längs Bogesundvägen

Lite rost kanske
1751564306672.png
1751564404732.png
Galvad skruvbult är alltid snyggt. Speciellt när den håller upp originalskärmen som flyttats upp
1751564536139.png
Durkplåtsmatta is da shit
1751564887877.png
Snygga buntband som håller fast sadelfjädrarna
1751564643608.png
Snyggt med exponerad kabelhärva
1751564824468.png
Det är säkert meningen att den ska se repig ut
1751564944701.png

Nejdå, om man dricker det så slipper man frysa på vintern. :mattias
Påminner om Göteborgsposten för många år sedan, läsare hade problem med främmande katter i trädgården, GP fick ett tips och publicerade tipset:
"Sätt ut en tallrik med Etylenglykol i trädgården så håller sig katterna undan."
Några dagar senare dementerade GP tipset.

Last edited:
En helt vanlig VT750 Shadow

"Här har du chansen att äga en av Sveriges mest exklusiva motorcyklar!"
"Perfekt för samlare"
"Missar du den här, så missar du något unikt!"

Jag såg denna på Junporten/Junora. Budet var lågt och tänkte den skulle nog kunna funka som TET-hoj om den gick lågt nog.
Den uppnådde dock inte reservationspris. Så jag frågade vad det var och oh boy....🙃

Glid in på sidan, detaljstudera bilderna och gissa sen vad reservationspriset är satt på.

Lite rost kanske
View attachment 517743
View attachment 517744
Galvad skruvbult är alltid snyggt. Speciellt när den håller upp originalskärmen som flyttats upp
View attachment 517745
View attachment 517749
View attachment 517747
View attachment 517748
View attachment 517750
Jag hade inte velat betala för den så reservationspriset var väl 25.

Vad är vitsen med att ha en budgivning om man inte sätter ut utgångspriset?
Reservationspriset är ju defacto utgångspriset för auktionen.

Jag har tittat på en del auktioner och väldigt många når ju aldrig upp till fantasipriset dom har satt som reservationspris och kommer ut på auktion igen.

Vad är vitsen med att ha en budgivning om man inte sätter ut utgångspriset?
Reservationspriset är ju defacto utgångspriset för auktionen.

Jag har tittat på en del auktioner och väldigt många når ju aldrig upp till fantasipriset dom har satt som reservationspris och kommer ut på auktion igen.
Sen när auktionen är slut och ingen bjudit högt nog för det orealistiska reservationpriset så ringer auktion firman runt bland budgivare och säger "höjer du så mycket kan du få den"

Lite rost kanske
View attachment 517743
View attachment 517744
View attachment 517745
View attachment 517749
View attachment 517747
View attachment 517748
View attachment 517750
Reservationspris = 40 000 SEK + moms + slagavgift ex moms.
Så en 55 000 SEK i reservationspris.... 🤣

Någon har målat den förnicklade ramen svart. Bakramen är ombyggd.
Hoppsan, var visst en ”turd” som dök upp i tipsen nedanför objektet jag sökt efter.

De har ju gjort några lustiga ”karosser”, men denna kanske är ett knep&knåpbygge.

Hade ändå velat göra något kul med den men saknar ambition. Det hade blivit utan kåpa men med ett par för mig viktiga Rickmanattribut, som ser ut att saknas. Det gäller bakdel och tank. Det är väl inte en Rickmantank, eller?

Hursom, jag fortsätter fantisera om en alubakker, för det stannar tyvärr nog vid fantasier.

De kemnicklade stålrörsramar som byggdes av bl.a. Moto Martin och Rickman är inget som vem som helst duger till att renovera. Läs t.ex. Viktors byggtråd om den Martin han hittade i en lada i Tornedalen.

Att bara reparera dem med svets och sedan lacka dem svarta är en ren tattarlösning som sticker i ögonen på folk som vet hur de egentligen ska se ut.

De kemnicklade stålrörsramar som byggdes av bl.a. Moto Martin och Rickman är inget som vem som helst duger till att renovera. Läs t.ex. Viktors byggtråd om den Martin han hittade i en lada i Tornedalen.

Att bara reparera dem med svets och sedan lacka dem svarta är en ren tattarlösning som sticker i ögonen på folk som vet hur de egentligen ska se ut.
Var inte Rickman och Seeley ramarna slag lödda? Så svetsa i dom är helge rån

Var inte Rickman och Seeley ramarna slag lödda? Så svetsa i dom är helge rån

Jag vill minnas att ett flertal exotiska rörramar från 70- och 80-talet löddes ihop. De byggdes ju långt innan TIG-svets och höghållfasta CrMo-rör blev allmän egendom.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025