Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Vet inget om Zx-7an men jag har ibland undrat var preferenserna är här inne på Sporthoj?!..
Allt har gått upp i pris de senaste åren!.. Och ja, det gäller även fina exemplar av Sporthojar av äldre årgångar!

Sålde min förra K6a för 80 000:- för 2 år sedan, den var fin men hade ändå rullat 3500 mil och var omlackad den låg på blocket ett par dagar bara..När min K7a (som är mkt finare och gått hälften så mkt) skall säljas kommer prislappen vara närmare 100". Jag vet att en del här inne kommer förfasas över det men den kommer också att bli såld.

Det finns trots allt en del köpare där ute som förstår att det kostar en del att fixa till en hoj i grymt skick. Sorry, men tiden då en riktigt fin sporthoj kunde köpas för 30" är förbi.. 😎
Jag tycker iaf inte att det är något fel med att en gammal sporthoj kostar 100 tusen.
Tvärtom, om den är välvårdad, lågmilad med servicehistorik, alla nycklar osv.
Däremot när nån tomte lägger ut en gammal hoj och skriver "nyskick" sen visar det sig att den är repig/sprucken, bara finns en nyckel, ingen servicehistorik.
Sen blir dom sura när man påpekar att den inte är i nyskick och tycker man är petig.
"Den är ju använd" brukar det heta plötsligt :hihi

Jag tycker iaf inte att det är något fel med att en gammal sporthoj kostar 100 tusen.
Tvärtom, om den är välvårdad, lågmilad med servicehistorik, alla nycklar osv.
Däremot när nån tomte lägger ut en gammal hoj och skriver "nyskick" sen visar det sig att den är repig/sprucken, bara finns en nyckel, ingen servicehistorik.
Sen blir dom sura när man påpekar att den inte är i nyskick och tycker man är petig.
"Den är ju använd" brukar det heta plötsligt :hihi
Helt rätt. :tummenupp

En RIKTIG sporthoj som är mycket fräsigare än dagens hbtq+ certifierade advent-ture hojar och okåpade ”sporthojar” med transformer wannabe design och obligatorisk örnnäsa…

Jag har tänkt lite på den där moderna Alienlooken som kranas ut en masse på nya hojar.

Det känns som den talar till en kategori unga vilka hursomhelst inte vill köpa motorcykel, samtidigt som den skrämmer bort oss som redan kör.

Märkligt business case.
Kanske inte alienlook ändå? Mer alieneringsformgivning.
Men varför?

Utan tvekan. Och MASKINingenjörsmässigt för att vara exakt. Längdmått i millimeter och vinkelmått i radianer. Inte något jävla byggingenjörstrams…

Angående ZX-7’an ovan…om än icke toppskick - det är för fan en ZX-7’a…! En RIKTIG sporthoj som är mycket fräsigare än dagens hbtq+ certifierade advent-ture hojar och okåpade ”sporthojar” med transformer wannabe design och obligatorisk örnnäsa…
Men kan man stå upp när man kör den på platt asfalt i 50 Km/h? Det tycks vara en viktig aspekt idag...

Jag har tänkt lite på den där moderna Alienlooken som kranas ut en masse på nya hojar.

Det känns som den talar till en kategori unga vilka hursomhelst inte vill köpa motorcykel, samtidigt som den skrämmer bort oss som redan kör.

Märkligt business case.
Kanske inte alienlook ändå? Mer alieneringsformgivning.
Men varför?
Jag vet inte, min upplevelse är att uppskattande för utomjordingsinsektsinspirerad design peakar någonstans med de födda runt 1970.
Alltså antagligen de som ritar hojar de senaste decenniet.
Även de som tycker att en lcd-display är futuristisk och ascoolt, medan vi andra greppat att det är billigt plastskit.

Jag hade en hypotes om att örnnäsan ursprungligen var en ide för advent-Ture marknaden i form av tältplats med tak. Men så som den har spridits till olika märken och olika kategorier är jag inte längre lika säker.

Formen och utseendet på ”moderna” lysen är dock ett helt oförklarligt fenomen. Den som ärligt påstår att nakenhojen anno 2025 har snygga lysen bör omgående uppsöka en psykolog…

Så länge zxr med dammsugarslangarna inte säljs till de där priserna så lär ju inte en nyare vara värd de pengarna. Inte ännu i alla fall.

Finns en på suspekt firma strax utanför Hufvudstaden.

91-92 är förvisso snyggare, bättre och ännu mer legendariska. Särskilt om du hittar en dubbel-R.

Jag hade en hypotes om att örnnäsan ursprungligen var en ide för advent-Ture marknaden i form av tältplats med tak. Men så som den har spridits till olika märken och olika kategorier är jag inte längre lika säker.

Formen och utseendet på ”moderna” lysen är dock ett helt oförklarligt fenomen. Den som ärligt påstår att nakenhojen anno 2025 har snygga lysen bör omgående uppsöka en psykolog…
Att dom dessutom har taskig ljusbild, sämre än en Volvo 240 från 1975, det gör att man blir lite....frustrerad faktiskt.

Vet inget om Zx-7an men jag har ibland undrat var preferenserna är här inne på Sporthoj?!..
Allt har gått upp i pris de senaste åren!.. Och ja, det gäller även fina exemplar av Sporthojar av äldre årgångar!

Sålde min förra K6a för 80 000:- för 2 år sedan, den var fin men hade ändå rullat 3500 mil och var omlackad den låg på blocket ett par dagar bara..När min K7a (som är mkt finare och gått hälften så mkt) skall säljas kommer prislappen vara närmare 100". Jag vet att en del här inne kommer förfasas över det men den kommer också att bli såld.

Det finns trots allt en del köpare där ute som förstår att det kostar en del att fixa till en hoj i grymt skick. Sorry, men tiden då en riktigt fin sporthoj kunde köpas för 30" är förbi.. 😎
Håller med, det finns en poäng i det tycker jag.
Blir hojen såld - då var den värd sitt pris, oavsett om man tycker att den som köpte den var bortom all hjälp.
Köparen avgör värdet på prylen.

Jag brukar ta bilder av min cykel när jag är ute och kör och trots miljöerna ser cykeln lika illa ut. Tyvärr hittar jag ingen cykel som både är snygg och passar mitt sätt att köra.

"Mindre buckla i tanken. Jag kan åtgärda det men då är priset 25000"
Priset nu är 23' och 2 papp för att få den där bucklan i tanken fixad är ju billigt.

1751426561551.png

Vet du något om Anders plåtslagarkunskaper och eventuella förkärlek till Biltemas spackel och sprayfärg som vi andra inte vet…?

Hoppas den hamnar hos någon som tar den tillvara. Det är det där med ”fallit ur registret”.

Rädda den!

View attachment 517728

19 papp hade varit ett klipp, men budgivning...? Nja, jag hoppar, trots köpsug. Det blir bara besvikelse.
Besvikelse över att man bjöd för mycket, att man inte bjöd tillräckligt, att inte ekerfälgarna stod kvar i ladan, att man får skämmas över Suzukihjulen.

Nej, bara besvikelse.
Dang! Jag är besviken redan nu.
...över att jag inte är med och budar.

Såna där budgivningar brukar kännas jävligt oseriösa, istället för att man förhandlar fram ett pris både köpare och säljare är nöjd med så står säljaren och försöker trissa upp buden genom att hänvisa till att Mållgan har bjudit mer än dig.
Än värre, kan vara bluff.

Brorsan berättade om någon cbxannons, för 45 000, där riktige ägaren klev in och varnade. Hans hoj, fel regnr. Låt bli!

Jo, man ska väl veta vad man gör när man ger sig in i detta. Inget för mig, alltså.

Last edited:
19 papp hade varit ett klipp, men budgivning...? Nja, jag hoppar, trots köpsug. Det blir bara besvikelse.
Besvikelse över att man bjöd för mycket, att man inte bjöd tillräckligt, att inte ekerfälgarna stod kvar i ladan, att man får skämmas över Suzukihjulen.

Nej, bara besvikelse.
Dang! Jag är besviken redan nu.
...över att jag inte är med och budar.
Att jag inte har ordning i garaget.
Att det står för mycket där redan.
Att jag inte orkar göra mig av med det som står där.
Att jag är för okunnig om huruvida man kan få in den i registret igen.
Att jag har för långsam beslutsprocess.
Att jag överskattar tålamod och färdigheter.

Du ser, annars är den snudd på min!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...