Elbil eller inte?

Det går alltid att ta mer pengar från en grupp och ge till en annan för att få det att se ut som att det är det folk gillar.

"Kolla vad populärt det är med elbilar" har ju givetvis inget att göra med att staten betalar 80% av kostnaderna och tar pengarna från dom som kör fossilbil
Det här ser mer ut som att de märkt att ingen vill ha krånglande begagnade elbilar (och att detta ger en avskräckande effekt vad gäller hur många välbeställda stadsbor som köper dem).

Svaret är såklart att fattiga lantisar ska köra de krånglande bilarna med dålig räckvidd så att vi som bor i stan och tjänar pengar kan fortsätta köpa de nya, bättre.
 
Jag tror inte att min nästa bil blir en BYD.
Mutresor för journalister har jag lärt mig acceptera, men inte att man stämmer folk för att de säger dumma saker.
 
Det här ser mer ut som att de märkt att ingen vill ha krånglande begagnade elbilar (och att detta ger en avskräckande effekt vad gäller hur många välbeställda stadsbor som köper dem).

Svaret är såklart att fattiga lantisar ska köra de krånglande bilarna med dålig räckvidd så att vi som bor i stan och tjänar pengar kan fortsätta köpa de nya, bättre.
Bygger du det på erfarenhet eller är det en egen tes? Krånglar gamla elbilar mer än gamla bilar med annan teknik?
 
Bygger du det på erfarenhet eller är det en egen tes? Krånglar gamla elbilar mer än gamla bilar med annan teknik?
Det bygger på fakta. Men nej, det är inte att de är elektriska som ger problemen utan att de är nedlusade med teknik som ofta inte är ordentligt debuggad när bilarna levereras. Dessutom är de byggda på principen att reparation betyder utbyte av hela subsystem. Detta gäller väldigt många nya bilar oavsett drivmedel.

Det är relativt väl underbyggt vid det här laget, du bör kunna hitta siffror om du orkar leta.
 
Det är alltså inte att det är elbilar som är problemet utan att det är moderna bilar. Det gör inte att det är ett sämre val att köpa en elbil än en avgasbil.
Min bonusson fick nyligen ta beslutet att skrota sin Nissan Pulsar 1.5 dCi för att toppen havererat. 10 år gammal och 14000 mil och en beräknad reparationskostnad på 45000:-, dvs cirka 2/3 av bilens värde.
Jag kunde antagligen ha lagat den billigare, men har lovat mig själv att inte skruva med bilar där motorn satt sig på tvären.
 
Det här ser mer ut som att de märkt att ingen vill ha krånglande begagnade elbilar (och att detta ger en avskräckande effekt vad gäller hur många välbeställda stadsbor som köper dem).

Svaret är såklart att fattiga lantisar ska köra de krånglande bilarna med dålig räckvidd så att vi som bor i stan och tjänar pengar kan fortsätta köpa de nya, bättre.

Kort räckvidd fungerar bara för för stadsbor och dom är uppenbarligen dumma nog att köpa såna bilar.
Lantisar som ska köpa din gamla elbil vill ha räckvidd så dom kommer inte köpa din gamla elbil om du inte säljer den extremt billigt så den kan bli en andrabil åt lantisen.
 
Det bygger på fakta. Men nej, det är inte att de är elektriska som ger problemen utan att de är nedlusade med teknik som ofta inte är ordentligt debuggad när bilarna levereras. Dessutom är de byggda på principen att reparation betyder utbyte av hela subsystem. Detta gäller väldigt många nya bilar oavsett drivmedel.

Det är relativt väl underbyggt vid det här laget, du bör kunna hitta siffror om du orkar leta.
Så problemet är mjukvara i nya bilar, eller rullande underhållningssystem..

Jag har som sagt ingen fakta i ämnet så därför ställde jag frågan. Kan man taxdel av faktan på något vis? Jag följer bara Freddan på Grufmsn och han verkar ju lite biased i jämförelse med ditt inlägg
 

Det där kan bli sktbra, eller skit.
Troligtvis det senare.
Det är ju inte ens en på dussinet av alla revolutionerande elbils startups som överlever länge nog för att få ut bilar på vägarna (tusentals serietillverkade, inte tre handbyggda prototyper som dom dekalar om var 14'e dag för att det ska se ut som att det finns många olika)

Den senaste hypen har ju varit det nya batteriet med dubbelt så hög energidensitet och snabbladdning på 5 minuter mellan 0-100, alla elbils tidningar/youtubers har ju hypat det den senaste månaden.

Men vi som har varit med ett tag vet att det hypas ett nytt batteri var 6e månad som ska revolutionera allt, för att aldrig komma ut på marknaden sen.
 
Det där kan bli sktbra, eller skit.
Troligtvis det senare.
Det är ju inte ens en på dussinet av alla revolutionerande elbils startups som överlever länge nog för att få ut bilar på vägarna (tusentals serietillverkade, inte tre handbyggda prototyper som dom dekalar om var 14'e dag för att det ska se ut som att det finns många olika)

Den senaste hypen har ju varit det nya batteriet med dubbelt så hög energidensitet och snabbladdning på 5 minuter mellan 0-100, alla elbils tidningar/youtubers har ju hypat det den senaste månaden.

Men vi som har varit med ett tag vet att det hypas ett nytt batteri var 6e månad som ska revolutionera allt, för att aldrig komma ut på marknaden sen.
Ja, folk frågar efter enklare och billigare produkter och det som säljs är i andra änden av spektrat.
För egen del så lär jag inte investera i någon startup utan väljer bland det som finns att se.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer beställa en bil med väntetid. Jag hinner bli sugen på att byta innan jag får den.
 
Bilen jag kör nu har manuella fönstervevar och en "stereo" som är fordonsunik, med kasettbandspelare inbyggd på ett ställe i brädan och displayen på ett annat, med kombinerad radiodisplay och färddator

Jag skulle väldigt gärna bara ha en blåtands-högtalare inbyggd i instrumentbrädan, och elhissarna har jag aldrig saknat, då jag inte handlar i drive-throug.

Därför blev jag glad nu när det kommer en hoper elbilar som ska landa under 300 tusen, men nej, det dom har snålat på är batteristorlek/onboardladdare/laddhastighet/kvalitet på inredning
 
Därför blev jag glad nu när det kommer en hoper elbilar som ska landa under 300 tusen, men nej, det dom har snålat på är batteristorlek/onboardladdare/laddhastighet/kvalitet på inredning
Såklart är det så.
Men ett stort steg är det oavsett, då bilar med dessa egenskaper tidigare kostade 500k tex ID.3 Pro som vid intro för 4år sedan låg på baspris 475k eller nåt så med sämre teknologi än dagens 300k-bilar
 
Mycket negativt om gamla elbilar nu känner jag, och med bra anledningar, ibland. Det gäller ju att veta vad man köper, och ha rätt och relevanta krav på det man köper. Köper man en några år gammal (eller ny för den delen) kina-bil vet man redan från början att värdeminskningen är brutal, det kommer bli svårt att få tag i reservdelar osv, går den sönder är det stor risk för skrotning även om det borde vara ett enkelt fel. Blir man sur när man är en av de första som har köpt en Hongqi för en bit över miljonen och kommer på att man kanske i bästa fall får tillbaka några hundra tusen efter några år har man inte tänkt över valet alls när man handlar.

Sen finns det ju begagnade elbilar som faktiskt kan vara vettiga med rätt kravbild. Tesla är troligen ett ganske vettigt köp, det finns många och det borde alltså finnas bra möjligheter att hålla dem igång och hitta reservdelar, och värdeminskningen är inte heller lika illa nu för tiden. Även om det kostar en slant att hålla dem rullande, däck ser ganska dyrt ut tex, försäkring osv har jag inte kollat, men det "känns" dyrt.

Sen finns det faktiskt en radda bilar som faktiskt kan vara ett väldigt bra köp, om det passar ditt körmönster. Tex Nissan Leaf, Renault Zoe och liknande småbilar. En verklig räckvidd på 20 mil räcker för många, det kan vara ok med en sån bil både som enda-bil eller som andra-bil i familjen.

Eller som exempel min nuvarande bil, en nästan helt vanlig jäkla Golf, fast med el-motor och batteri. "Billig" i inköp, lite för kort räckvidd med ca 20 mil, men räcker oftast i vardagen. Jag har kört den 2200 mil ungefär på ett år, och har "tankat" el för ca 4000kr under tiden (enligt laddboxen, så det är inklusive laddförluster). Jag har hunnit göra en service (själv), dvs byte av kupé-filter a 135kr plus en massa kontrollpunkter. Utöver det har jag bytt transmissionsolja a 500kr, även om VW påstår att det aldrig ska behövas så känns det bättre. I allt övrigt är det en vanlig Golf, billig skatt, billig försäkring, billiga reservelar och däck osv, den passar mig perfekt. Det är bara att hoppas på att batteriet inte havererar, men de har bra rykte och jag ser inga tecken på det.

1751442320470.png

En elbil kan vara det bästa man kan ha, eller det sämsta, det beror helt på val av bil och vad man har för behov. Och som alltid, man vet egentligen inte hur bra en bil har varit förrän man har sålt den.
 
Mycket negativt om gamla elbilar nu känner jag, och med bra anledningar, ibland. Det gäller ju att veta vad man köper, och ha rätt och relevanta krav på det man köper. Köper man en några år gammal (eller ny för den delen) kina-bil vet man redan från början att värdeminskningen är brutal, det kommer bli svårt att få tag i reservdelar osv, går den sönder är det stor risk för skrotning även om det borde vara ett enkelt fel. Blir man sur när man är en av de första som har köpt en Hongqi för en bit över miljonen och kommer på att man kanske i bästa fall får tillbaka några hundra tusen efter några år har man inte tänkt över valet alls när man handlar.

Sen finns det ju begagnade elbilar som faktiskt kan vara vettiga med rätt kravbild. Tesla är troligen ett ganske vettigt köp, det finns många och det borde alltså finnas bra möjligheter att hålla dem igång och hitta reservdelar, och värdeminskningen är inte heller lika illa nu för tiden. Även om det kostar en slant att hålla dem rullande, däck ser ganska dyrt ut tex, försäkring osv har jag inte kollat, men det "känns" dyrt.

Sen finns det faktiskt en radda bilar som faktiskt kan vara ett väldigt bra köp, om det passar ditt körmönster. Tex Nissan Leaf, Renault Zoe och liknande småbilar. En verklig räckvidd på 20 mil räcker för många, det kan vara ok med en sån bil både som enda-bil eller som andra-bil i familjen.

Eller som exempel min nuvarande bil, en nästan helt vanlig jäkla Golf, fast med el-motor och batteri. "Billig" i inköp, lite för kort räckvidd med ca 20 mil, men räcker oftast i vardagen. Jag har kört den 2200 mil ungefär på ett år, och har "tankat" el för ca 4000kr under tiden (enligt laddboxen, så det är inklusive laddförluster). Jag har hunnit göra en service (själv), dvs byte av kupé-filter a 135kr plus en massa kontrollpunkter. Utöver det har jag bytt transmissionsolja a 500kr, även om VW påstår att det aldrig ska behövas så känns det bättre. I allt övrigt är det en vanlig Golf, billig skatt, billig försäkring, billiga reservelar och däck osv, den passar mig perfekt. Det är bara att hoppas på att batteriet inte havererar, men de har bra rykte och jag ser inga tecken på det.

View attachment 517679

En elbil kan vara det bästa man kan ha, eller det sämsta, det beror helt på val av bil och vad man har för behov. Och som alltid, man vet egentligen inte hur bra en bil har varit förrän man har sålt den.
E-golfen verkar dessutom kosta ungefär lika mycket begagnad som en bensinare, och med hemmaladdning och om räckvidden funkar så är det en bra affär jämförelsevis!

Detta har ofta varit min käpphäst, att det varit billigare att ladda än att tanka, men att inköpspris och värdeminskning på batteribilen fullständigt decimerat bränslepriset.
 
Om man bor som jag, strax utanför allt, är det lite obehagligt med kort räckvidd. När jag hade en e-up som vintertid gick knappt 11 mil hände det ganska ofta att jag var låst hemma ett antal timmar. Jag kom hem med nån kilometer räckvidd på mätaren och kunde inte göra några ärenden alls. Trots det körde jag 3000 mil per år med den. Enligt mina beräkningar var den ändå billigare att äga än motsvarande bensinbil hade varit.
Min gamla bil hade gått nästan 17000 mil vid senaste besiktningen så den verkar rulla på. Jag vet förstås inte om det varit dyra reparationer på den sen jag sålde den 2017.
 
Jag tittar på att skaffa en Tesla Model X för att ersätta dieselkombin. Båda har i detta fallet luftfjädring så den åker man på oavsett, delarna kostar samma. Batteri/elmotorer har lång garanti så vad kan hända, rent ekonomiskt? Bakdörrarna kan strula, ptc-element för värme lägga av. Men inget är dyrt i sammanhanget. Idag får man en vettig till priset av en lika gammal Benz-kombi. Milkostnad borde bli fördel beg. gnist-bil.
 
Så problemet är mjukvara i nya bilar, eller rullande underhållningssystem..

Jag har som sagt ingen fakta i ämnet så därför ställde jag frågan. Kan man taxdel av faktan på något vis? Jag följer bara Freddan på Grufmsn och han verkar ju lite biased i jämförelse med ditt inlägg
Ja enligt han Gruf så är det generellt mycket billigare att laga en elbil än en bensin/diesel bil
 
Back
Top