Mycket negativt om gamla elbilar nu känner jag, och med bra anledningar, ibland. Det gäller ju att veta vad man köper, och ha rätt och relevanta krav på det man köper. Köper man en några år gammal (eller ny för den delen) kina-bil vet man redan från början att värdeminskningen är brutal, det kommer bli svårt att få tag i reservdelar osv, går den sönder är det stor risk för skrotning även om det borde vara ett enkelt fel. Blir man sur när man är en av de första som har köpt en Hongqi för en bit över miljonen och kommer på att man kanske i bästa fall får tillbaka några hundra tusen efter några år har man inte tänkt över valet alls när man handlar.
Sen finns det ju begagnade elbilar som faktiskt kan vara vettiga med rätt kravbild. Tesla är troligen ett ganske vettigt köp, det finns många och det borde alltså finnas bra möjligheter att hålla dem igång och hitta reservdelar, och värdeminskningen är inte heller lika illa nu för tiden. Även om det kostar en slant att hålla dem rullande, däck ser ganska dyrt ut tex, försäkring osv har jag inte kollat, men det "känns" dyrt.
Sen finns det faktiskt en radda bilar som faktiskt kan vara ett väldigt bra köp, om det passar ditt körmönster. Tex Nissan Leaf, Renault Zoe och liknande småbilar. En verklig räckvidd på 20 mil räcker för många, det kan vara ok med en sån bil både som enda-bil eller som andra-bil i familjen.
Eller som exempel min nuvarande bil, en nästan helt vanlig jäkla Golf, fast med el-motor och batteri. "Billig" i inköp, lite för kort räckvidd med ca 20 mil, men räcker oftast i vardagen. Jag har kört den 2200 mil ungefär på ett år, och har "tankat" el för ca 4000kr under tiden (enligt laddboxen, så det är inklusive laddförluster). Jag har hunnit göra en service (själv), dvs byte av kupé-filter a 135kr plus en massa kontrollpunkter. Utöver det har jag bytt transmissionsolja a 500kr, även om VW påstår att det aldrig ska behövas så känns det bättre. I allt övrigt är det en vanlig Golf, billig skatt, billig försäkring, billiga reservelar och däck osv, den passar mig perfekt. Det är bara att hoppas på att batteriet inte havererar, men de har bra rykte och jag ser inga tecken på det.
View attachment 517679
En elbil kan vara det bästa man kan ha, eller det sämsta, det beror helt på val av bil och vad man har för behov. Och som alltid, man vet egentligen inte hur bra en bil har varit förrän man har sålt den.