68 mil, Prag - Warszawa nästan.
View attachment 517166
Inga bilder idag. Tjeckien var ok mot polska gränsen. Vägarna blev smalare och smalare, ner till 30 genom byarna.
Det var hett idag. En skylt sa 30 grader och 49 på vägbanan. Sen blev det varmare. På polska sidan blev det snabbt tvåfilig motorväg. Och bilköer. Och köer vid soppapumparna och inne vid kassan. Folk handlar såklart vatten och glass. Man får vänta på att soppan är betald så pumpen går igång igen. 30 grader minst.
Så fortsatte det. Även jag behöver vatten. Missade att fylla på på campingen i morse.
Flera gånger svängde jag in på rastplatser/mackar för att handla vatten men backade. På en enorm rastplats med massor av p-platser var det fullt med bilar och folk som försökte hitta skugga.
Tänkte en snabbfika på ett McD-fik. Jo tjena. Kön började innanför dörren. Proppfullt. Och livligt. Detta var inte Norge!
Stannade senare för vätskepaus. Sista dropparna. Hittade skugga av en långtradare på väg till Bosnien.
View attachment 517167
Så fortsatte det. Halvtimmes körpass ett tag.
Sedan köa till soppapump. Lära personalen engelska. De var ovilliga.
Förra gången jag var i Warszawa försökte jag hitta camping. Det gick inte. De som var markerade som campingar var nedlagda, BnB, lägenhetshotell, parkering med vakt ”har aldrig varit camping här”. Men det i minne och nyare telefon så sökte jag på campingplatser. Alla var dock hotell. Suck. Jag vill verkligen inte sova på hotell och lämna packningen på hojen eller känga upp på rummet. Been there…
Googlade på campingplatser, via polska ambassaden vidare in på hopplöst omoderna hemsidor. Hittade ett namn på en campingplats som jag kunde söka på i Google Maps. Fem mil bort. Köer.
Där är jag nu efter en middag på Donken.
Frågade personal om deras hamburgare var meat or plant. Hon kunde inga engelska glosor.
Mr Camping här kan inte ett ord engelska, möjligen tent. Vi fick tolkhjälp. Alla nöjda och glada.
Rätt mosig idag. Funderade på om detta var så roligt. Hur många tusen bilar orkar man se bakifrån på en dag.
Warszawa tänker jag passera på håll denna gång.
Vilnius får det bli imorgon. Kanske Riga också. Oklart om det blir Tallin. Jag har aldrig varit i de tre länderna. Det är en plan för sommaren. Kanske blir det redan nu. Och Finland senare. Mo i Rana 5 juli.![]()
Fick tips av Markus om estniska kusten och det är nog topp 5 av det jag kört vad gäller trevliga vägar. Finns ställen man kan campa på också här och var. Lantliga nejder, trevligt folk.
I Pärnu finns både fantastisk sushi och bra fik; samt trygg parkering av hoj i småstad.
Med vänlig hälsning,