Navstyrd supermono

Jag har lagt några fingrar till på svingen och Alex har berättat vad jag gjort fel designmässigt, så lite justeringar och lite saker saknades.
1748611663799.png
1748611676918.png
1748611693280.png

Det här är justerblocket för framhjulet.
Fasningar för att svetsa i, lagt till material för att svetsen inte ska tränga in och sabba gängorna allt för mycket.

1748611762203.png

Mycket imponerande, både dina konstruktioner och redan tillverkade delar. Bara att komma till detta stadiet måste kännas som en framgång?
Det beror på vilken dag i veckan som du ställer frågan. :smasha

Det är mycket kvar, mycket som måste lösas.

Jag hade väl en timme eller nåt när framhjulet var ihopmonterat som det kändes rätt bra, men människan funkar väl inte så att man ser på framgångarna och är glad?
Vi tittar ju på det som är uppförsbacke hellre än det som är vinster.

Det är väl mänskligt men fel på nåt vis? :hihi

Jag är väldigt nära att beställa delarna till främre svingen nu.
Kanske ska boka in en dag då jag bara ska sitta i garaget och vara nöjd efter att dom är på plats i jiggen?..

Men tack för tanken, den har jag inte så ofta själv kan jag ju säga.

Det beror på vilken dag i veckan som du ställer frågan. :smasha

Det är mycket kvar, mycket som måste lösas.

Jag hade väl en timme eller nåt när framhjulet var ihopmonterat som det kändes rätt bra, men människan funkar väl inte så att man ser på framgångarna och är glad?
Vi tittar ju på det som är uppförsbacke hellre än det som är vinster.

Det är väl mänskligt men fel på nåt vis? :hihi

Jag är väldigt nära att beställa delarna till främre svingen nu.
Kanske ska boka in en dag då jag bara ska sitta i garaget och vara nöjd efter att dom är på plats i jiggen?..

Men tack för tanken, den har jag inte så ofta själv kan jag ju säga.
Haha, jag vet den känslan ja. Tror inte den är helt så långt framskriden som den verkar vara hos dig förvisso. Fördelen med ett sånt tänkande är att slutprodukten tenderar att bli bra, iaf ur andras perspektiv.

Jag och ett gäng andra här på SH hejar på från sidlinjen i vilket fall.

Om man gör framsvingen enligt "snakebite"-principen så får man mycket bättre styrutslag även om det kanske inte är högprioriterat på en supermono.

Svingen blir också smalare om man bygger så.

Om man gör framsvingen enligt "snakebite"-principen så får man mycket bättre styrutslag även om det kanske inte är högprioriterat på en supermono.

Svingen blir också smalare om man bygger så.
Jag har faktiskt ingen aning vad "snakebite-principen" är för något?

Jag har faktiskt ingen aning vad "snakebite-principen" är för något?
Istället för att framsvingen är rak och bred så designar man den som en huggorm. Hjulaxeln sitter längst ut på ormens huggtänder och hjulet att svänga under gommen på ormen, således kommer man ifrån problemet med begränsat styrutslag och potentiellt breda svingar. Går det att förstå hur jag menar?
Snakebite.jpg
Inte konstigt att ingen vet vad snakebite-principen är, den är nämligen myntad av en konstruktionskollega till mig när vi diskuterade potentiella framsvingar till navstyrning för säkert 5 år sedan.

Last edited:
Istället för att framsvingen är rak och bred så designar man den som en huggorm. Hjulaxeln sitter längst ut på ormens huggtänder och hjulet att svänga under gommen på ormen, således kommer man ifrån problemet med begränsat styrutslag och potentiellt breda svingar. Går det att förstå hur jag menar?
View attachment 516268
Jag förstår precis.
Men jag har ingen lust att börja om på svingen nu när det snart är dags att börja beställa delar. :hihi

Jag förstår precis.
Men jag har ingen lust att börja om på svingen nu när det snart är dags att börja beställa delar. :hihi
Oftast sitter ju begränsningen även inne i navet men där går det ju också att ta fram kreativa lösningar. Jag tror mig veta hur man kan få större styrutslag med navstyrning än med gaffel men men... Jag är bra på att tänka, inte på att bygga.

Oftast sitter ju begränsningen även inne i navet men där går det ju också att ta fram kreativa lösningar. Jag tror mig veta hur man kan få större styrutslag med navstyrning än med gaffel men men... Jag är bra på att tänka, inte på att bygga.
Begränsningen hamnar i hur brett nav eller hur stor diameter du vill använda. Det går att få ut stora styrutslag om man vill. Men nu går vi efter supermono-reglementet så det räcker gott och väl.

View attachment 516268
Inte konstigt att ingen vet vad snakebite-principen är, den är nämligen myntad av en konstruktionskollega till mig när vi diskuterade potentiella framsvingar till navstyrning för säkert 5 år sedan.
På en gathoj är den varianten förmodligen att föredra men på en racer som inte behöver särskilt mycket styrutslag hade jag inte velat ha flexat som kommer med att ha en längre gaffel som dessutom har en lång sektion i rät vinkel mot kraften vid bromsning. Plus den extra onödiga vikten.

På en gathoj vill man å andra sidan förmodligen visa upp och accentuera navstyrningen rent estetiskt så där kanske man vill ha en låg sving ändå trots nackdelarna. En navstyrd låg enkelsving ser helt orimlig och grymt cool ut.
Tills man betänker att ”alla” bilar har två styrda hjul med enkelupphängning. Då är det inte lika coolt längre.:hihi

Lätt OT så har jag faktiskt två bilar som har enkelsving riktad bakåt till bakhjulen respektive framåt till framhjulen lite som Rickens projekt men utan navstyrning förstås. Det ger mycket konstiga effekter vid acceleration/retardation kan jag säga.

På en gathoj är den varianten förmodligen att föredra men på en racer som inte behöver särskilt mycket styrutslag hade jag inte velat ha flexat som kommer med att ha en längre gaffel som dessutom har en lång sektion i rät vinkel mot kraften vid bromsning. Plus den extra onödiga vikten.

På en gathoj vill man å andra sidan förmodligen visa upp och accentuera navstyrningen rent estetiskt så där kanske man vill ha en låg sving ändå trots nackdelarna. En navstyrd låg enkelsving ser helt orimlig och grymt cool ut.
Tills man betänker att ”alla” bilar har två styrda hjul med enkelupphängning. Då är det inte lika coolt längre.:hihi

Lätt OT så har jag faktiskt två bilar som har enkelsving riktad bakåt till bakhjulen respektive framåt till framhjulen lite som Rickens projekt men utan navstyrning förstås. Det ger mycket konstiga effekter vid acceleration/retardation kan jag säga.
Känner du till James Parkers GSX-RADD? Samma kille som låg bakom principen för Yamahas GTS-1000 men designat som han ville (dvs sporthoj och inte tung touringhoj) samt med 20 års ytterligare utveckling. Hojen är 10 kg lättare än den GSX-R 1000 den baserades och kändes enligt testförare som en 250. Om det inkluderar fladdrig framända vid inbromsning är dock oklart.

1749200558933.jpeg

-edit- sorry Ricken för OT 😳

Last edited:
Känner du till James Parkers GSX-RADD? Samma kille som låg bakom principen för Yamahas GTS-1000 men designat som han ville (dvs sporthoj och inte tung touringhoj) samt med 20 års ytterligare utveckling. Hojen är 10 kg lättare än den GSX-R 1000 den baserades och kändes enligt testförare som en 250. Om det inkluderar fladdrig framända vid inbromsning är dock oklart.

View attachment 516312

-edit- sorry Ricken för OT 😳
Motorcyklar är On-Topic! 🤘

Nu är det dags att köra lite FEA på svingen fram.

För att det ska gå så måste vi försöka lista ut hur mycket last vi ska lägga i modellen och i vilken riktning.
Eftersom att jag har gjort läxan med länkage/stötdämpare så säger min graf att jag är nånstans på 2500N vid fullt komprimerad stötdämpare.
Men, eftersom man kan göra fel och vara en idiot ibland så dubbelkollar jag i MotoSpec för RSV4 och ser att där handlar det om 3400N.

Så 3400 x säk faktor på 2 så ska vi sätta max last i änden på svingen till 6800N.

Den är ju ganska enkel. Last i änden fram och det ska inte gå sönder...
1749627280921.png
Ok, det verkar funka.

Sen ska vi försöka lista ut hur mycket flex vi vill ha i sidled. Det enklaste kanske är att ta en tärning och slå 3ggr och dela med Pi...
Men, vi ska ha en siffra som är en referens. Inom det vardagliga jobbet så använder man ibland längden på balken / 200 för att bestämma max nedböjning.

Så om svingen är 450mm lång så är max tillåten utböjning 2,25mm?
Vi kommer inte att ha full last i sidled så vi ska göra en uppskattning på hur mycket last vi bör ha.
Om jag tittar på en logg-fil från GSXR1000 på Gelleråsen så ser jag att det är ett max värde på 1,65G på ett 1:06,8 varv.
1,65 x 2 (säk fakt)=3.3G x fordonets vikt / 2 (hälften fram och hälften bak)
Målet är väl en hoj på under 140kg, (jag jagar inte vikt just nu, det kommer nog senare.)
140kg hoj + 100kg förare (inga tjockis-skämt tack)
(240/2)*3,3=396kg = 3900N
Nu gör jag beräkningen med en last direkt i sidan på svingen.
I verkligheten så har vi en last som förflyttar sig från rakt framifrån vid inbromsning som blir avtagande och roterar runt framhjulets centrum till en horisontell last i sidan som är beroende av nedläggningsvinkel, men fortfarande inte 90gr från sidan.

1749629569221.png

Den varianten tänker jag inte ge mig på nu, om än nånsin.
Men simuleringen säger att svingen inte kommer gå av vid sidlast, dock ger den 4,63mm flex längst ut på änden av svingen. Då är det här utan hjulaxel och ej ihopdraget. Så ingen samverkan med framhjulet.

1749629775732.png

Jag tänker låta den vara så även om det är mer rörelse än vad jag började ange.
Det får vara en början och så ska jag nyttja plåtarna för att se om man känner nån skillnad på flex när man testkört ett tag.

Jag har hittat en överdrivet bra lager, som både är nållager och rullager samtidigt.
Så vi ska inte behöva ha någon onödig rörelse i sidled på grund av lagringen.

1749629969168.png

Nu ska jag göra tillverkningsritningar och skicka på prisförfrågan.
Sen ska jag nog gå ut på gatan och sälja lite tjänster för att betala för det... 😬

"1,65 x 2 (säk fakt)=3.3G x fordonets vikt / 2 (hälften fram och hälften bak)"

Jag har noll kunskaper så det är en ren okunnighetsfråga.
Varför delar du sidokraften med 2?

Kommer inte acceleration/retardation påverka hur mycket av den totala sidokraften som fördelas mellan bak och fram?

"1,65 x 2 (säk fakt)=3.3G x fordonets vikt / 2 (hälften fram och hälften bak)"

Jag har noll kunskaper så det är en ren okunnighetsfråga.
Varför delar du sidokraften med 2?

Kommer inte acceleration/retardation påverka hur mycket av den totala sidokraften som fördelas mellan bak och fram?
Om vi räknar fordonets totala vikt och sen har båda hjulen i backen så kommer lasten fördelas mellan dom två hjulen.
Jag generaliserar och delar på 2 som om det vore 50% last på respektive hjul.
Så är det ju såklart inte utan det varierar.
Mest last fram är det vid inbromsning rakt fram. Sen avtar den lasten när vi släpper upp bromsen och tar oss in i kurvan.
Nånstans mitt i böj så har vi nära på noll bromskraft och noll acceleration. Där nånstans kan man nog anta att det är 50/50 last fördelning. Men då är det nog inga 1,65G istället.

Så alla beräkningar anser jag ändå är med ganska stor marginal på den säkra sidan.

Man kanske får hitta nån examensarbetande student vid nåt tillfälle som kan få skapa en modell för hur man ska belasta den i FEA. Det skulle kunna vara rätt kul.

...horisontell last i sidan som är beroende av nedläggningsvinkel...
Du behöver ta hänsyn till två nedläggningsvinklar.
Ekipagets nedläggningsvinkel och hojens nedläggningsvinkel.
Om föraren inte hänger ut, kommer du inte att få någon transversell belastning.

Nu ska jag göra tillverkningsritningar och skicka på prisförfrågan.
Sen ska jag nog gå ut på gatan och sälja lite tjänster för att betala för det... 😬
Hade jag haft ork hade jag nog kunnat fräsa detta åt dig för en avsugning. CNC-fräs har jag och kunskap att köra den också, är du bra på att suga kuk?

En invändning har jag på konstruktionen, du har massa små hål längst in på svingarmarna, är de till för något annat än viktbesparing? Om inte, försök designa om med utvändiga pockets istället. Som det är nu kräver det en tredje uppspänning och ev fixtur om man inte kör 5-axligt och det kostar bara pengar. Försök hålla dig till 2 uppspänningar per del, tips från "meriterad" CNC-operatör.

Last edited:
Jag antar att du tänker svetsa på armarna på "centrumpartiet", vill bara säga att jag är emot all svetsning av aluminium, du behöver "baka" det i isch 400°C för att släppa på spänningar efteråt, annars spricker det förr eller senare. När jag bygger i alu så använder jag alltid skruvade förband eller popnit+Epoxi eller alla tre, det är så Lotus bygger sina bilar.

Hade jag haft ork hade jag nog kunnat fräsa detta åt dig för en avsugning. CNC-fräs har jag och kunskap att köra den också, är du bra på att suga kuk?

En invändning har jag på konstruktionen, du har massa små hål längst in på svingarmarna, är de till för något annat än viktbesparing? Om inte, försök designa om med utvändiga pockets istället. Som det är nu kräver det en tredje uppspänning och ev fixtur om man inte kör 5-axligt och det kostar bara pengar. Försök hålla dig till 2 uppspänningar per del, tips från "meriterad" CNC-operatör.
Jag har faktiskt aldrig provat. Men jag är medioker på ungefär allt jag tar mig för...

Hålen är för justerbar infästning av stötdämparlänkage. Så dom blir kvar.
Dom behövs på vänster sida och jag låter dom hänga med på höger utifall att jag kommer på nåt för höger sen.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025