När min SV650S inte startade våren 2010, ja motorn gick runt driven av startmotorn men hojen gick inte igång så laddade jag batteriet några timmar med Biltemas billigaste dumladdare på den tiden ström max 0,5 A. Och så startade hojen.
Sedan läste jag på webben att Yuasa rekommenderade 13,65 Volts +- 1 % (= 13,5 till 13,8 V) floatspänning för underhållsladdning av "Underhållsfria batterier" och Tudor 13,7 Volt. Så jag byggde en laddare, transformator, likriktare, kondensator, spänningsreglerare, kondensator, likriktardioder (en till varje hoj som skulle kunna underhållsladdas) totalt 3 st dioder för max tre hojar. Och ställde in spänningen för 13,65 Volt vid batteriet. Originalbatteriet på min GSX1300R inregad 2007 höll på detta sätt laddat i garaget (Och laddat på hojen till 14,3 Volt) till sommaren 2022. 15 år. Vilket är OK för mig. Kanske hade originalbatteriet funkat idag om jag inte efter kört hem den ihoptejpade hojen från Kinnekulle Ring 2022 glömde sätta den på underhållsladdning efter en kompis ställt in den i garaget (för jag orkade inte hålla den i backen ner till källargaraget) och erbjudit sig att köra mig till Ortopeden i Mölndal. Där jag några timmar senare 3 Juli hade diagnosen "multipla frakturer på båda händerna och höger arm" och inte långt senare båda händerna och armarna i gips i väntan på operation.
Och när jag kopplade in underhållsladdning i september, ja då var det tydligen försent. Originalbatteriet repade sig inte.
Ctek har så vitt jag vet aldrig erbjudet en laddare för underhållsfria fordonsbatterier som laddar med laddström ca 10% av batterikapaciteten till 14,3 Volt och sedan övergår till floatladdning med ca 13,7 Volt.
Biltema ha sålt minst två sådan laddare (jag har köpt dom två jag talar om) och testat. Den billigaste fungerade som ovan. Den dyra lät i underhållslaget spänningen sjunka till ca 13,3 Volt innan laddning till 13,7 Volt. Osv.
Som jag ser det var den billiga troligen bäst för batteriets livslängd.
När det kommer tillverkare som laddar som batteritillverkarna Yuasa och Tudor rekommenderar, ja då får tillverkare med patenterad teknologi svårt klara konkurrensen.
Inte konstigare än att få människor köper kläderna från modevisningarna i Milano & Paris.