C-tech laddare är de så bra?

När min SV650S inte startade våren 2010, ja motorn gick runt driven av startmotorn men hojen gick inte igång så laddade jag batteriet några timmar med Biltemas billigaste dumladdare på den tiden ström max 0,5 A. Och så startade hojen.
Sedan läste jag på webben att Yuasa rekommenderade 13,65 Volts +- 1 % (= 13,5 till 13,8 V) floatspänning för underhållsladdning av "Underhållsfria batterier" och Tudor 13,7 Volt. Så jag byggde en laddare, transformator, likriktare, kondensator, spänningsreglerare, kondensator, likriktardioder (en till varje hoj som skulle kunna underhållsladdas) totalt 3 st dioder för max tre hojar. Och ställde in spänningen för 13,65 Volt vid batteriet. Originalbatteriet på min GSX1300R inregad 2007 höll på detta sätt laddat i garaget (Och laddat på hojen till 14,3 Volt) till sommaren 2022. 15 år. Vilket är OK för mig. Kanske hade originalbatteriet funkat idag om jag inte efter kört hem den ihoptejpade hojen från Kinnekulle Ring 2022 glömde sätta den på underhållsladdning efter en kompis ställt in den i garaget (för jag orkade inte hålla den i backen ner till källargaraget) och erbjudit sig att köra mig till Ortopeden i Mölndal. Där jag några timmar senare 3 Juli hade diagnosen "multipla frakturer på båda händerna och höger arm" och inte långt senare båda händerna och armarna i gips i väntan på operation.
Och när jag kopplade in underhållsladdning i september, ja då var det tydligen försent. Originalbatteriet repade sig inte.
Ctek har så vitt jag vet aldrig erbjudet en laddare för underhållsfria fordonsbatterier som laddar med laddström ca 10% av batterikapaciteten till 14,3 Volt och sedan övergår till floatladdning med ca 13,7 Volt.
Biltema ha sålt minst två sådan laddare (jag har köpt dom två jag talar om) och testat. Den billigaste fungerade som ovan. Den dyra lät i underhållslaget spänningen sjunka till ca 13,3 Volt innan laddning till 13,7 Volt. Osv.
Som jag ser det var den billiga troligen bäst för batteriets livslängd.
När det kommer tillverkare som laddar som batteritillverkarna Yuasa och Tudor rekommenderar, ja då får tillverkare med patenterad teknologi svårt klara konkurrensen.
Inte konstigare än att få människor köper kläderna från modevisningarna i Milano & Paris.
Jag vet inte exakt hur den första generationen av CTEK uppförde sig.
Men tittar man på dom som är lite nyare, då tycker jag att dom har ett ganska optimalt laddförfarande.
I alla fall om man ansluter ett kvalitetsbatteri, typ YUASA, då fungerar det perfekt skulle jag säga.
Det sista steget på CTEK:en, som inträder efter 10 dygn, det är en pulserande laddsekvens.
Min gissning där är att detta är för att det inte finns någon möjlighet till en korrekt temperaturkompensering (bifogar laddsekvensen hos MSX 5.0).
En "float-laddning" på 13,6-13,7V är optimal vid +20 grader, men det är ju svårt att garantera att en konsument har koll på detta, och har batteriet rätt tempererat.
Blir det varmare måste man ju sänka float-spänningen, och blir det kallare så måste man höja den.
I våra anläggningar som har batterier, där har vi dels klimatanläggningar, men även laddare som har temperaturkompensering, där man fäster en sensor på batteriet.
Jag upplever i alla fall att CTEK fungerar alldeles utmärkt, och upplever absolut inga problem som kan hänföras till laddarens egenskaper, men jag kör ju bara med YUASA-batterier, så det är kanske en del av förklaringen.

CTEK_2.png
 
Det rådet gäller fortfarande för blybatterier. Litiumbatterier kan man ladda mycket fortare (1C).
Mitt 4A Litiumbatteri kan laddas med max 20A enligt vad som stod på kartongen om jag inte yrar helt.

Men kanske inte så bra för livslängden, eller?
 
Mitt 4A Litiumbatteri kan laddas med max 20A enligt vad som stod på kartongen om jag inte yrar helt.

Men kanske inte så bra för livslängden, eller?
Ja, det blir ju lite "nytänkande" med nya batterityper.
Har ingen stor erfarenhet av just lithium, men det jag installerade hade en anvisning att inte laddas med mer än 1C, alltså motsvarande 4A i ditt fall, men med rekommendationen att hålla sig under 0,5C, så din instruktion med 5C låter mycket tycker jag?
Men ditt batteri kanske har en annan konstruktion?
Samma med långtidsförvaring, där skulle man inte förvara det fulladdat, utan ladda det till ca 80%.

Tekniken utvecklas ju hela tiden, så lithium har troligvis en framtid, men kräver också en del nytänkande från både tillverkare och konsumenter.
Själv avvaktar jag ett tag till med att hoppa på det tåget, ser ingen överväldigande fördel i dagsläget, men jag följer ändå med hur utvecklingen går, det är alltid intressant.
 
Lithiumbatterier är, även inom en kemi, inte lika enhetliga som blybatterier. Man designar dem efter användning och bland annat hur stor laddström de kan ta utan problem varierar och man brukar få offra kapacitet för snabb laddning (och snabb urladdning men där pratar vi mer 20-30C).

Med reservation för att jag inte är batteriexpert, jag gillar bara ficklampor. :crash

Edit: Jag fortsätter med blybatterier i alla mina fordon enligt ptincipen att inte laga vad som inte är sönder. Jag har lätt att underhållsladda och vikten är egal.
 
Min C-Tek 0.8 är elak och vill inte ladda min skåpbil. :gråta
Förvisso var det bara 2.2V kvar i batteriet på skåpbilen.

Men annars så har jag haft den laddaren i många år nu och den fungerar bra till hojarna. Köpte en Ctek 5.0 med, men den dog inom ett par månader. :gnissla Och när jag plockade isär den och bytte den fastlödda säkringen vägrade den fortfarande att fungera, så jag är inte helt glad i att de gör så med sina laddare.
 
Min C-Tek 0.8 är elak och vill inte ladda min skåpbil. :gråta
Förvisso var det bara 2.2V kvar i batteriet på skåpbilen.

Men annars så har jag haft den laddaren i många år nu och den fungerar bra till hojarna. Köpte en Ctek 5.0 med, men den dog inom ett par månader. :gnissla Och när jag plockade isär den och bytte den fastlödda säkringen vägrade den fortfarande att fungera, så jag är inte helt glad i att de gör så med sina laddare.
Ja, den typen av laddare behöver känna av en viss batterispänning för att starta en laddsekvens, tyvärr.
Det finns den finessen på vissa modeller, men tyvärr inte alla.

Men hade du ingen garanti på den med trasig säkring?
 
Last edited:
Ja, den typen av laddare behöver känna av en viss batterispänning för att starta en laddsekvens, tyvärr.
Det finns den finessen på vissa modeller, men tyvärr inte alla.

Men hade du ingen garanti på den mad trasig säkring?
Orkade inte strula med det.
 
Mitt 4A Litiumbatteri kan laddas med max 20A enligt vad som stod på kartongen om jag inte yrar helt.
Men kanske inte så bra för livslängden, eller?
Den rekommendationen jag gav, 1C, gäller om du vill kunna ladda batteriet flera hundra gånger.
5C är kanske gränsen för hur mycket du kan ladda utan att batteriet sprängs där och då.:brinnerup
 
Den rekommendationen jag gav, 1C, gäller om du vill kunna ladda batteriet flera hundra gånger.
5C är kanske gränsen för hur mycket du kan ladda utan att batteriet sprängs där och då.:brinnerup
Spränggränsen borde väl i så fall vara vid 40A 🤣
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top