C-tech laddare är de så bra?

När min SV650S inte startade våren 2010, ja motorn gick runt driven av startmotorn men hojen gick inte igång så laddade jag batteriet några timmar med Biltemas billigaste dumladdare på den tiden ström max 0,5 A. Och så startade hojen.
Sedan läste jag på webben att Yuasa rekommenderade 13,65 Volts +- 1 % (= 13,5 till 13,8 V) floatspänning för underhållsladdning av "Underhållsfria batterier" och Tudor 13,7 Volt. Så jag byggde en laddare, transformator, likriktare, kondensator, spänningsreglerare, kondensator, likriktardioder (en till varje hoj som skulle kunna underhållsladdas) totalt 3 st dioder för max tre hojar. Och ställde in spänningen för 13,65 Volt vid batteriet. Originalbatteriet på min GSX1300R inregad 2007 höll på detta sätt laddat i garaget (Och laddat på hojen till 14,3 Volt) till sommaren 2022. 15 år. Vilket är OK för mig. Kanske hade originalbatteriet funkat idag om jag inte efter kört hem den ihoptejpade hojen från Kinnekulle Ring 2022 glömde sätta den på underhållsladdning efter en kompis ställt in den i garaget (för jag orkade inte hålla den i backen ner till källargaraget) och erbjudit sig att köra mig till Ortopeden i Mölndal. Där jag några timmar senare 3 Juli hade diagnosen "multipla frakturer på båda händerna och höger arm" och inte långt senare båda händerna och armarna i gips i väntan på operation.
Och när jag kopplade in underhållsladdning i september, ja då var det tydligen försent. Originalbatteriet repade sig inte.
Ctek har så vitt jag vet aldrig erbjudet en laddare för underhållsfria fordonsbatterier som laddar med laddström ca 10% av batterikapaciteten till 14,3 Volt och sedan övergår till floatladdning med ca 13,7 Volt.
Biltema ha sålt minst två sådan laddare (jag har köpt dom två jag talar om) och testat. Den billigaste fungerade som ovan. Den dyra lät i underhållslaget spänningen sjunka till ca 13,3 Volt innan laddning till 13,7 Volt. Osv.
Som jag ser det var den billiga troligen bäst för batteriets livslängd.
När det kommer tillverkare som laddar som batteritillverkarna Yuasa och Tudor rekommenderar, ja då får tillverkare med patenterad teknologi svårt klara konkurrensen.
Inte konstigare än att få människor köper kläderna från modevisningarna i Milano & Paris.
Jag vet inte exakt hur den första generationen av CTEK uppförde sig.
Men tittar man på dom som är lite nyare, då tycker jag att dom har ett ganska optimalt laddförfarande.
I alla fall om man ansluter ett kvalitetsbatteri, typ YUASA, då fungerar det perfekt skulle jag säga.
Det sista steget på CTEK:en, som inträder efter 10 dygn, det är en pulserande laddsekvens.
Min gissning där är att detta är för att det inte finns någon möjlighet till en korrekt temperaturkompensering (bifogar laddsekvensen hos MSX 5.0).
En "float-laddning" på 13,6-13,7V är optimal vid +20 grader, men det är ju svårt att garantera att en konsument har koll på detta, och har batteriet rätt tempererat.
Blir det varmare måste man ju sänka float-spänningen, och blir det kallare så måste man höja den.
I våra anläggningar som har batterier, där har vi dels klimatanläggningar, men även laddare som har temperaturkompensering, där man fäster en sensor på batteriet.
Jag upplever i alla fall att CTEK fungerar alldeles utmärkt, och upplever absolut inga problem som kan hänföras till laddarens egenskaper, men jag kör ju bara med YUASA-batterier, så det är kanske en del av förklaringen.

CTEK_2.png

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back