Yamaha Ténéré 700

Kör man inte så mycket och vill ha något lätthanterligt plus att den ska vara lätt att sälja när man tröttnat, då tittar man efter det som är billigast och bryr sig inte om hur hojen ser ut.
Ok, jag fattade inte att man valde hoj så?
Men då vet jag att det finns en sådan tankegång :va
 
Har du provat någon africa twin? Hur en sådan är jämfört. Även Norden 901/ KTM 890 kan vara intressant att testa
jo jag kollar runt lite på andra hojar också. Men KTM är kanske dumt att satsa på just nu iaf? jag har väl kanske inte krav på just mer HK än teneren, även om det är trevligt. Jag gillar teneren men saknar en aggressivare gasrespons.
 
jo jag kollar runt lite på andra hojar också. Men KTM är kanske dumt att satsa på just nu iaf? jag har väl kanske inte krav på just mer HK än teneren, även om det är trevligt. Jag gillar teneren men saknar en aggressivare gasrespons.
Har för mig att KTM-Boris har tagit fram så han kan fixa ny programvara till även tenere. Blir säkert mycket bättre
 
Jag kan rekommendera s1000r som grusmaskin. Bra gasresons, även över 130.Lite diffust grepp fram. Skämt åsido, är det bara grusväg och ingen allvarligare offroadkörning du är sugen på så går ju MT-09:an som tåget.
 
Jag kan rekommendera s1000r som grusmaskin. Bra gasresons, även över 130.Lite diffust grepp fram. Skämt åsido, är det bara grusväg och ingen allvarligare offroadkörning du är sugen på så går ju MT-09:an som tåget.
Jo hade det enbart varit enklare grus så hade 09an gått bra med andra däck. Men jag är mer intresserad av en blandning av fina grusvägar, skogsstigar och lite stökig offroad men samtidigt ha möjligheten att åka en dagstur på asfalt utan att känna att det är för jävla tråkigt. en svår kombination detta, offroad kapabel med låg vikt och bra komfort (enstånka går bort) med en pålitlig rapp motor :hihi
 
Har för mig att KTM-Boris har tagit fram så han kan fixa ny programvara till även tenere. Blir säkert mycket bättre
Har kollat lite på hur folk har upplevt teneren efter avgas luftburk och flash, men verkar inte göra underverk tyvärr.
 
Jo hade det enbart varit enklare grus så hade 09an gått bra med andra däck. Men jag är mer intresserad av en blandning av fina grusvägar, skogsstigar och lite stökig offroad men samtidigt ha möjligheten att åka en dagstur på asfalt utan att känna att det är för jävla tråkigt. en svår kombination detta, offroad kapabel med låg vikt och bra komfort (enstånka går bort) med en pålitlig rapp motor :hihi

”Lite stökig offroad” ställer till det i din kombo; i övrigt funkar ju vilken landsvägshoj som helst och det finns inga hojar som har låg vikt, klarar stökig offroad, har rapp motor och är dräglig på en dagstur på asfalt.

Låg vikt och bra komfort, haha den var bra.


Med vänlig hälsning,
 
Våga testa enstånka såsom en ktm 690 från 2019 eller nyare. Kört dagsetapper på 40 mil med min 701. Funkar helt ok och jag har lika roligt på vägen som grus och traktorstig.

Jag skulle även kika på Aprlia Tuareg 660, som har fått fina betyg och går att hitta till vettiga priser.
Ducati Desert x finns ju också men då börjar det bli dyrt.
 
”Lite stökig offroad” ställer till det i din kombo; i övrigt funkar ju vilken landsvägshoj som helst och det finns inga hojar som har låg vikt, klarar stökig offroad, har rapp motor och är dräglig på en dagstur på asfalt.

Låg vikt och bra komfort, haha den var bra.


Med vänlig hälsning,
Precis det jag menar en svår kombo. Finns ju gott om grushojar med massor med mos som går bra även på asfalt. Men då är man uppe på 250kg+. Många kör ju teneren över stök och bök, men det är ju så klart subjektivt det med. Jag gillar teneren skarpt men hade förväntat mig motorns karaktär mer likt min gamla mt-07a. Går T7ans motor att optimera med ett par extra hk men framförallt en aggressivare karaktär så är saken klar.
 
Våga testa enstånka såsom en ktm 690 från 2019 eller nyare. Kört dagsetapper på 40 mil med min 701. Funkar helt ok och jag har lika roligt på vägen som grus och traktorstig.

Jag skulle även kika på Aprlia Tuareg 660, som har fått fina betyg och går att hitta till vettiga priser.
Ducati Desert x finns ju också men då börjar det bli dyrt.
Ktm har väl inget bättre rykte när det gäller varken hållbarhet eller vilja att hålla kunden nöjd. Har för mig att även Husqvarna har en historik av hojar som går sönder ständigt, iaf enduromaskinerna. Ja jag har kollat på Tuareg också ska försöka få till en provkörning :)
 
Precis det jag menar en svår kombo. Finns ju gott om grushojar med massor med mos som går bra även på asfalt. Men då är man uppe på 250kg+. Många kör ju teneren över stök och bök, men det är ju så klart subjektivt det med. Jag gillar teneren skarpt men hade förväntat mig motorns karaktär mer likt min gamla mt-07a. Går T7ans motor att optimera med ett par extra hk men framförallt en aggressivare karaktär så är saken klar.

Det är nog inte bara motorn utan det att hojen är längre och har betydligt mer fjädring. Det gör att du inte upplever hojen lika rapp även om motorn skulle vara exakt densamma. Vilket jag för övrigt tror att den mer eller mindre är.

Jag bytte fjädring åt en kompis i hans F800GS, både gaffel och bak. Hans spontana reaktion var att bromsarna blev så mycket bättre! Varför? Jo, eftersom inte gaffeln trycktes ihop lika mycket märktes ju retardationen mycket mer på en gång.

Jag är ganska övertygad om att T700 är en hoj du kommer att lära dig trivas med, det är ändå en rätt livlig hoj som utgör en bra kompromiss och du får väl vänja dig vid att gasa på lite mer och använda kroppen för att förstärka livligheten. :)

Lägg tiden och pengarna på att lära känna hojen, dvs körning under olika förhållanden.

När jag bytte från sporttouring till Adventure tog det 400 mil och några KNIX och gruskurser innan jag kände mig bekväm på den. Tid löser ganska mycket.


Med vänlig hälsning,
 
Såg ett klipp på Youtube där en kille med en T7 körde något extreme enduro lopp över en massa stockar/stenar/traktordäck mm.
Så det är säkert en potent maskin med rätt förare.

Men förstår hur du känner när man sett fram emot en provkörning och nästan redan bestämt sig för att köpa en. Sen när man väl provkör så känns det bara som mellanmjölk och ingen wow faktor.
 
Såg ett klipp på Youtube där en kille med en T7 körde något extreme enduro lopp över en massa stockar/stenar/traktordäck mm.
Så det är säkert en potent maskin med rätt förare.

Men förstår hur du känner när man sett fram emot en provkörning och nästan redan bestämt sig för att köpa en. Sen när man väl provkör så känns det bara som mellanmjölk och ingen wow faktor.

Man skall nog ha klart för sig att det sällan handlar om originalhojar, särskilt inte vad gäller fjädring… En riktigt bra förare är inte heller särskilt begränsad av materialet. Ni har väl sett de där som kör Goldwing på crossbana.

Men poängen är kanske lite att den förväntade wowkänslan kanske kommer efter några hundra mils körning.

Uppenbarligen tillhör T700 den sortens hojar där ägaren köper en precis likadan när det blir dags att byta. Sådana hojar brukar leverera i både verkligheten och i längden. Ungefär som GS, Africa Twin och några till.

Med vänlig hälsning,
 
Det är nog inte bara motorn utan det att hojen är längre och har betydligt mer fjädring. Det gör att du inte upplever hojen lika rapp även om motorn skulle vara exakt densamma. Vilket jag för övrigt tror att den mer eller mindre är.

Jag bytte fjädring åt en kompis i hans F800GS, både gaffel och bak. Hans spontana reaktion var att bromsarna blev så mycket bättre! Varför? Jo, eftersom inte gaffeln trycktes ihop lika mycket märktes ju retardationen mycket mer på en gång.

Jag är ganska övertygad om att T700 är en hoj du kommer att lära dig trivas med, det är ändå en rätt livlig hoj som utgör en bra kompromiss och du får väl vänja dig vid att gasa på lite mer och använda kroppen för att förstärka livligheten. :)

Lägg tiden och pengarna på att lära känna hojen, dvs körning under olika förhållanden.

När jag bytte från sporttouring till Adventure tog det 400 mil och några KNIX och gruskurser innan jag kände mig bekväm på den. Tid löser ganska mycket.


Med vänlig hälsning,
Jo fjädringen gör sitt, ett jävla gungande vid gas och broms jämfört med gathojen. aja får fundera och provköra annat under sommaren så blir det kanske byte till grus/skog nästa år.
 
Jo fjädringen gör sitt, ett jävla gungande vid gas och broms jämfört med gathojen. aja får fundera och provköra annat under sommaren så blir det kanske byte till grus/skog nästa år.
Har ägt en KTM 790 Rally (fjädring som kostar 80 papp) som var en dröm att köra fort med. I lägre fart var den stötig och okomfortabel, vilket är priset man får betala för en hoj som kan hantera dålig terräng i hög fart. Gasresponsen i rally mode var hysterisk och i min värld obrukbar. Du vill ha snärt men det ska vara kontrollerbar snärt. En 790/890 i street mode har en fantastisk gasrespons!

Nu har jag tillbringat fyra dagar i sadeln på min nya T700 extreme och den är på nästan alla sätt en bättre hoj. Fjädringen är tillräckligt bra för riktigt dålig grusväg/traktorväg i 110 km/h (den gick som på räls) och den är betydligt bekvämare och fluffigare på ett positivt sätt.
Det bästa med hojen var dock motorn. Den är inte stark på pappret men effekten finns där man behöver den. Låg och mellanregistret är fenomenalt lätthanterad och det är en barnlek att ställa upp hojen i kontrollerade sladdar med hjälp av gasen. Den är lite väl ryckig från 0-1% trottel men det är sånt som en reflash fixar. Jag har bara satt på en SC project high pipe och inget annat. Kopplingen är lite tvär men det lösen ett one-finger kit från Camel ADV.
Grymt nöjd!

Testade även Tuareg 660 och BMW F900 i helgen som var. Aprilian var jättefin och den enda som jag skulle kunna byta mot Yamahan om man vill ha något alternativ. De är väldigt lika.
F900 var mer bekväm touring än offroad och var lite för sävlig på just gassnärt men hade ett fint mellan och toppregister, men det är inte så en offroadmotor ska vara.
 
Last edited:
Har ägt en KTM 790 Rally (fjädring som kostar 80 papp) som var en dröm att köra fort med. I lägre fart var den stötig och okomfortabel, vilket är priset man får betala för en hoj som kan hantera dålig terräng i hög fart. Gasresponsen i rally mode var hysterisk och i min värld obrukbar. Du vill ha snärt men det ska vara kontrollerbar snärt. En 790/890 i street mode har en fantastisk gasrespons!

Nu har jag tillbringat fyra dagar i sadeln på min nya T700 extreme och den är på nästan alla sätt en bättre hoj. Fjädringen är tillräckligt bra för riktigt dålig grusväg/traktorväg i 110 km/h (den gick som på räls) och den är betydligt bekvämare och fluffigare på ett positivt sätt.
Det bästa med hojen var dock motorn. Den är inte stark på pappret men effekten finns där man behöver den. Låg och mellanregistret är fenomenalt lätthanterad och det är en barnlek att ställa upp hojen i kontrollerade sladdar med hjälp av gasen. Den är lite väl ryckig från 0-1% trottel men det är sånt som en reflash fixar. Jag har bara satt på en SC project high pipe och inget annat. Kopplingen är lite tvär men det lösen ett one-finger kit från Camel ADV.
Grymt nöjd!

Testade även Tuareg 660 och BMW F900 i helgen som var. Aprilian var jättefin och den enda som jag skulle kunna byta mot Yamahan om man vill ha något alternativ. De är väldigt lika.
F900 var mer bekväm touring än offroad och var lite för sävlig på just gassnärt men hade ett fint mellan och toppregister, men det är inte så en offroadmotor ska vara.
Men kolla vilket bra svar jag fick av dig :D har funderat lite på KTM också men jag undviker dem gärna. Ska iväg o provköra Ducati desert x i helgen och antagligen en Tuareg 660 om någon vecka. Har kollat en del på flash med avgas och luft till teneren, vad jag förstår så finns det ganska mycket vrid att hämta i mellanregistret, det är nog det jag saknade när jag provkörde orginalhojen. Har du någon uppfattning om hur Tuareg fjädringen är jämfört med tenere exteme? blir det en tenere så är det iså fall en extreme jag kollar på. har provkört kompisens F900 fast gatuvarianten och jag gillar inte alls den motorn, slö som satan tills man kommer upp på 6k rpm då händer det grejjer, oduglig till bakhjulsåka på gatan och tänker mig ännu värre på grus/skog. Jag tänker mig att jag kommer åka 80% grus 20 asfalt och gärna fina skogsstigar och lite endurospår. Svårt val det här med vilken hoj man ska ha, men det klarnar kanske när jag provkört :)
 
Men kolla vilket bra svar jag fick av dig :D har funderat lite på KTM också men jag undviker dem gärna. Ska iväg o provköra Ducati desert x i helgen och antagligen en Tuareg 660 om någon vecka. Har kollat en del på flash med avgas och luft till teneren, vad jag förstår så finns det ganska mycket vrid att hämta i mellanregistret, det är nog det jag saknade när jag provkörde orginalhojen. Har du någon uppfattning om hur Tuareg fjädringen är jämfört med tenere exteme? blir det en tenere så är det iså fall en extreme jag kollar på. har provkört kompisens F900 fast gatuvarianten och jag gillar inte alls den motorn, slö som satan tills man kommer upp på 6k rpm då händer det grejjer, oduglig till bakhjulsåka på gatan och tänker mig ännu värre på grus/skog. Jag tänker mig att jag kommer åka 80% grus 20 asfalt och gärna fina skogsstigar och lite endurospår. Svårt val det här med vilken hoj man ska ha, men det klarnar kanske när jag provkört :)
Aprilians fjädring var justerad av ett proffs för ägaren av hojen och kändes fast och fin även om jag är betydligt tyngre än ägaren. Min extreme är betydligt högre så den kändes också mer topptung, vilket ju är naturligt.
Jag har inte börjat justera min fjädring än, tänkte köra in den lite mer så den hinner mjukna men det verkar vara ett helt okej register på justeringen.

Som jag skrev tidigare så är bägge hojarna ett säkert val. Vilken man väljer faller på hur nära det är till service, annars är det hugget som stucket för min del :)
 
  • Gilla
Reaktioner: def
Men kolla vilket bra svar jag fick av dig :D har funderat lite på KTM också men jag undviker dem gärna. Ska iväg o provköra Ducati desert x i helgen och antagligen en Tuareg 660 om någon vecka. Har kollat en del på flash med avgas och luft till teneren, vad jag förstår så finns det ganska mycket vrid att hämta i mellanregistret, det är nog det jag saknade när jag provkörde orginalhojen. Har du någon uppfattning om hur Tuareg fjädringen är jämfört med tenere exteme? blir det en tenere så är det iså fall en extreme jag kollar på. har provkört kompisens F900 fast gatuvarianten och jag gillar inte alls den motorn, slö som satan tills man kommer upp på 6k rpm då händer det grejjer, oduglig till bakhjulsåka på gatan och tänker mig ännu värre på grus/skog. Jag tänker mig att jag kommer åka 80% grus 20 asfalt och gärna fina skogsstigar och lite endurospår. Svårt val det här med vilken hoj man ska ha, men det klarnar kanske när jag provkört :)
Du vill ju ha en 690/701 hör jag, passa på att provkör när när du åker och testar hojar.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top