Det är nog inte bara motorn utan det att hojen är längre och har betydligt mer fjädring. Det gör att du inte upplever hojen lika rapp även om motorn skulle vara exakt densamma. Vilket jag för övrigt tror att den mer eller mindre är.
Jag bytte fjädring åt en kompis i hans F800GS, både gaffel och bak. Hans spontana reaktion var att bromsarna blev så mycket bättre! Varför? Jo, eftersom inte gaffeln trycktes ihop lika mycket märktes ju retardationen mycket mer på en gång.
Jag är ganska övertygad om att T700 är en hoj du kommer att lära dig trivas med, det är ändå en rätt livlig hoj som utgör en bra kompromiss och du får väl vänja dig vid att gasa på lite mer och använda kroppen för att förstärka livligheten.
Lägg tiden och pengarna på att lära känna hojen, dvs körning under olika förhållanden.
När jag bytte från sporttouring till Adventure tog det 400 mil och några KNIX och gruskurser innan jag kände mig bekväm på den. Tid löser ganska mycket.
Med vänlig hälsning,