Yamaha Ténéré 700

jo har läst en del om vindbrus, jag har haft problem med det på alla mina hojar, har dock aldrig haft hoj med ruta. Jag har löst det med in earlurar till intercommen och musik. T7an är helt klart för stor och tung för att köras i samma spår där jag kör surron. men något roligt i skogen bör man ju kunna hitta.
Jag har inga problem med det på MT-09an som saknar ruta , där får jag luftströmmen i bröstet , på T7an blev det turbulens bakom rutan istället
 
Jag har inga problem med det på MT-09an som saknar ruta , där får jag luftströmmen i bröstet , på T7an blev det turbulens bakom rutan istället
okej jag är kanske extra känslig för vindbrus då. Ska bli intressant att testa t7an. Inte testat en låg ruta då? såg att någon testade längre bak här i tråden, men såg inget resultat.
 
okej jag är kanske extra känslig för vindbrus då. Ska bli intressant att testa t7an. Inte testat en låg ruta då? såg att någon testade längre bak här i tråden, men såg inget resultat.
Jo jag provade ta bort rutan också utan större skillnad , men jag fick som för mig att det kom från den lilla frontkåpa som sitter runt lyset
 
okej jag är kanske extra känslig för vindbrus då. Ska bli intressant att testa t7an. Inte testat en låg ruta då? såg att någon testade längre bak här i tråden, men såg inget resultat.
Jag har en något högre ruta från Puig, och det är perfekt, noll vindbrus.
Men jag är dock endast 178cm i rocken, och rygglängden kan naturligvis göra skillnad, jag kanske är lite Tornedalslapp?
Men, rutan gjorde hela skilnaden för mig.
 
okej jag är kanske extra känslig för vindbrus då. Ska bli intressant att testa t7an. Inte testat en låg ruta då? såg att någon testade längre bak här i tråden, men såg inget resultat.
Köpte en Puig sportruta till min 23 som är lägre än än originalrutan men
det var ingen större skillnad jämfört med originalrutan,mycket turbulens.

Provade istället med att montera förhöjningsfästen där man kan höja o sänka rutan.
Kör nu med originalrutan höjd ca 5-7 cm och det funkar bra.

(Är 180cm lång)
 
Köpte en Puig sportruta till min 23 som är lägre än än originalrutan men
det var ingen större skillnad jämfört med originalrutan,mycket turbulens.

Provade istället med att montera förhöjningsfästen där man kan höja o sänka rutan.
Kör nu med originalrutan höjd ca 5-7 cm och det funkar bra.

(Är 180cm lång)
Ja jag provade också såna skenor att höja originalrutan med, men det hjälpte inte , tror jag va precis misslagomt lång för den hojen och kanske kass hjälm med ?
 
var och provkörde en T7a igår. Jag var så klart medveten om att det är väldigt stor skillnad effektmässigt från min MT-09a. Men det jag blev mest besviket över var hur svampig och fördröjd den var i gasresponsen, både med och utan belastning. Jag upplevde min gamla MT-07a som väldigt rapp i gasresponsen. Som dag och natt i jämförelse med hur jag mins 07an. jag körde tyvärr bara på asfalt igår och fick ingen som helst vill ha upplevelse tyvärr :( Men T7an hör kanske inte hemma där alls, men jag kollar nog vidare på andra alternativ då jag vill ha lite rappare motor när man kommer ut på asfalten. Jag vill nog inte ge upp asfalt helt och hållet.
 
var och provkörde en T7a igår. Jag var så klart medveten om att det är väldigt stor skillnad effektmässigt från min MT-09a. Men det jag blev mest besviket över var hur svampig och fördröjd den var i gasresponsen, både med och utan belastning. Jag upplevde min gamla MT-07a som väldigt rapp i gasresponsen. Som dag och natt i jämförelse med hur jag mins 07an. jag körde tyvärr bara på asfalt igår och fick ingen som helst vill ha upplevelse tyvärr :( Men T7an hör kanske inte hemma där alls, men jag kollar nog vidare på andra alternativ då jag vill ha lite rappare motor när man kommer ut på asfalten. Jag vill nog inte ge upp asfalt helt och hållet.
Ja, jag tror att det är fastställt sedan länge faktiskt.
Den för tung, för trött och har dålig fjädring samt en massa onödig elektronik (även om vissa saker tydligen saknas).
Dessutom är den för dyr, så det är en märklig skapelse kan jag tycka, med en oviss framtid…
 
Ja, jag tror att det är fastställt sedan länge faktiskt.
Den för tung, för trött och har dålig fjädring samt en massa onödig elektronik (även om vissa saker tydligen saknas).
Dessutom är den för dyr, så det är en märklig skapelse kan jag tycka, med en oviss framtid…

Dessutom är den ful och såklart alldeles för liten. Och för stor.

(Ändå säljer den sjukt bra, måste vara nåt konstigt)


Med vänlig hälsning,
 
var och provkörde en T7a igår. Jag var så klart medveten om att det är väldigt stor skillnad effektmässigt från min MT-09a. Men det jag blev mest besviket över var hur svampig och fördröjd den var i gasresponsen, både med och utan belastning. Jag upplevde min gamla MT-07a som väldigt rapp i gasresponsen. Som dag och natt i jämförelse med hur jag mins 07an. jag körde tyvärr bara på asfalt igår och fick ingen som helst vill ha upplevelse tyvärr :( Men T7an hör kanske inte hemma där alls, men jag kollar nog vidare på andra alternativ då jag vill ha lite rappare motor när man kommer ut på asfalten. Jag vill nog inte ge upp asfalt helt och hållet.
Har du provat någon africa twin? Hur en sådan är jämfört. Även Norden 901/ KTM 890 kan vara intressant att testa
 
Ja, jag tror att det är fastställt sedan länge faktiskt.
Den för tung, för trött och har dålig fjädring samt en massa onödig elektronik (även om vissa saker tydligen saknas).
Dessutom är den för dyr, så det är en märklig skapelse kan jag tycka, med en oviss framtid…
Nu är du grinig lappgubbe 😉man köper det man trivs med och så är det …. Jag trivs inte med t7:an och kör ingen heller men du gör det och det är nog bara att gilla läget att alla tycker olika 🤷‍♂️
Att den säljer bra säger inget om hur kul just jag eller du tycker den är -finns jäääävligt många trista bilar och hojar som säljer som smör ….😂
 
finns jäääävligt många trista bilar och hojar som säljer som smör ….😂
Denna kräver en separat reflektion.....
Bilar håller jag med om, eftersom dom ska lösa en uppgift för de flesta, på billigast möjliga sätt.
Men en hoj.......varför köper man en trist hoj????
Det är ju liksom ingenting man behöver äga i den här delen av världen, det är en lyxvara som man unnar sig.
Så jag har svårt att förstå att "trista" hojar säljer som smör, någon har ju gjort ett aktivt val.
Så...trista ur vilket perspektiv, undrar surfinnen??
 
Denna kräver en separat reflektion.....
Bilar håller jag med om, eftersom dom ska lösa en uppgift för de flesta, på billigast möjliga sätt.
Men en hoj.......varför köper man en trist hoj????
Det är ju liksom ingenting man behöver äga i den här delen av världen, det är en lyxvara som man unnar sig.
Så jag har svårt att förstå att "trista" hojar säljer som smör, någon har ju gjort ett aktivt val.
Så...trista ur vilket perspektiv, undrar surfinnen??
Kör man inte så mycket och vill ha något lätthanterligt plus att den ska vara lätt att sälja när man tröttnat, då tittar man efter det som är billigast och bryr sig inte om hur hojen ser ut.
 
Kör man inte så mycket och vill ha något lätthanterligt plus att den ska vara lätt att sälja när man tröttnat, då tittar man efter det som är billigast och bryr sig inte om hur hojen ser ut.
Ok, jag fattade inte att man valde hoj så?
Men då vet jag att det finns en sådan tankegång :va
 
Har du provat någon africa twin? Hur en sådan är jämfört. Även Norden 901/ KTM 890 kan vara intressant att testa
jo jag kollar runt lite på andra hojar också. Men KTM är kanske dumt att satsa på just nu iaf? jag har väl kanske inte krav på just mer HK än teneren, även om det är trevligt. Jag gillar teneren men saknar en aggressivare gasrespons.
 
jo jag kollar runt lite på andra hojar också. Men KTM är kanske dumt att satsa på just nu iaf? jag har väl kanske inte krav på just mer HK än teneren, även om det är trevligt. Jag gillar teneren men saknar en aggressivare gasrespons.
Har för mig att KTM-Boris har tagit fram så han kan fixa ny programvara till även tenere. Blir säkert mycket bättre
 
Jag kan rekommendera s1000r som grusmaskin. Bra gasresons, även över 130.Lite diffust grepp fram. Skämt åsido, är det bara grusväg och ingen allvarligare offroadkörning du är sugen på så går ju MT-09:an som tåget.
 
Jag kan rekommendera s1000r som grusmaskin. Bra gasresons, även över 130.Lite diffust grepp fram. Skämt åsido, är det bara grusväg och ingen allvarligare offroadkörning du är sugen på så går ju MT-09:an som tåget.
Jo hade det enbart varit enklare grus så hade 09an gått bra med andra däck. Men jag är mer intresserad av en blandning av fina grusvägar, skogsstigar och lite stökig offroad men samtidigt ha möjligheten att åka en dagstur på asfalt utan att känna att det är för jävla tråkigt. en svår kombination detta, offroad kapabel med låg vikt och bra komfort (enstånka går bort) med en pålitlig rapp motor :hihi
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top