C-tech laddare är de så bra?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Lite O/T men batteriet till min åkgräsklippare är av samma storlek
som en mc-batteri.
Laddade med C.teck ett dygn innan start. Startmotor gick väl tre varv sedan
var det tyst!
Laddade en timme med en vanlig laddare. Motorn startade omgående!!
Hojen var också tveksam att starta förra veckan.
Även det batteriet 3 år gammalt laddat med C-tech
 
Lite O/T men batteriet till min åkgräsklippare är av samma storlek
som en mc-batteri.
Laddade med C.teck ett dygn innan start. Startmotor gick väl tre varv sedan
var det tyst!
Laddade en timme med en vanlig laddare. Motorn startade omgående!!
Hojen var också tveksam att starta förra veckan.
Även det batteriet 3 år gammalt laddat med C-tech
Blyackar och C-tech verkar inte komma överens, C-techen slår ifrån 12,5-13V och en blyack vill ha högre spänning, typ +14. Finns säkert nån bra info ute på nätet eller så kommer nån annan in och rättar mig. ;) :hej
 
What ⬆️ said. Vissa batterier ska bara ha rejäl laddning utan finesser. Inte smekas av en finladdare. 🤣
 
Du kanske har någon äldre, eller defekt modell av CTEK?
Vilken modell har du?
Dom som är någotsånär nya har ett "recond" läge, och då kör den faktiskt upp spänningen (med strömreglering) upp till 15,8V.
Eller har du en för "klen" modell?
 
c tec/ smartladdare är bra grejer. dock fungerar ej om det är för låg spänning från börjanl i batteriet...
om låg spänning så brukar jag låta stå någon minut med en gammal "dumladdare" innan byter till smartladdare....
man ska ej glömma att c tec/smartladdare ej är till för ladda upp ett tomt batteri utan är till för att underhållas ladda ett batteri. dom flesta smartladdare laddar ej med mer än 1,5-3 ampere, vilket gör att batteri laddas "snällare" och du får längre livslängd från ett batteri.
 
c tec/ smartladdare är bra grejer. dock fungerar ej om det är för låg spänning från börjanl i batteriet...
om låg spänning så brukar jag låta stå någon minut med en gammal "dumladdare" innan byter till smartladdare....
man ska ej glömma att c tec/smartladdare ej är till för ladda upp ett tomt batteri utan är till för att underhållas ladda ett batteri. dom flesta smartladdare laddar ej med mer än 1,5-3 ampere, vilket gör att batteri laddas "snällare" och du får längre livslängd från ett batteri.
Men det beror på vilken variant du har.
Min kraftigaste CTEK kör med upp till 25A laddström.
Till hojarna nöjer jag mig med varianten som ger Max 4-5A.
Så man bör välja en laddare som ligger i rätt spann för batteritypen, oavsett märke av laddare.
 
Jag har inget förtroende för dem av egen erfarenhet.
Biltemas nya blåa serie med laddare från 1,5A, 4A, 8A och uppåt är bra.

En vettig display som talar om allt man vill veta både innan, under och efter laddning.
 
Men det beror på vilken variant du har.
Min kraftigaste CTEK kör med upp till 25A laddström.
Till hojarna nöjer jag mig med varianten som ger Max 4-5A.
Så man bör välja en laddare som ligger i rätt spann för batteritypen, oavsett märke av laddare.
Så dumt! Du väljer säkert rätt storlek på hylsorna också när du ska skruva...
 
Jag har en 15 år gammal som funkar prima. Sen köpte jag en ny till extragaraget för tre år sen, den dog efter 2 år. Snabbkopplingen där man skiftar mellan krokidilklämmor och annat brann.
 
Investerare's betyg, hård konkurrens från andra tillverkare har rykt undan fötterna för Ctek ....
1746365122683.png
 
Mina 3 funkar bra iaf. Man ställer ju in vad man ska ladda för något (MC, bil etc). Den äldsta börjar bli några år nu.
 
Jag monterade voltmeter idag. Min ctek (mc+agm läge) går upp till minst 15V åtminstone tidigt i laddcykeln. YMMV.
 
Jag tycker alla laddare som inte har någon display som visar aktuell spänning över polerna är dåliga. Det är precis det jag har saknat tills mitt senaste köp. (Biltemas 4A blåa serie)

Har två andra äldre 4A smartladdare från Biltema också som verkar fungera, men man har ju ändå ingen riktig stenkoll med dem. Den ena tror jag avbryter laddningen en smula tidigt också.

Just momentet att slippa ta fram Multimetern är guld!
På bilden har den precis slagit ifrån vid 14,4 i Li-läge. Men jag tror det var strax under med Multimeter, typ 14,35 +-.
 

Bifogat

  • 20250324_154756.jpg
    20250324_154756.jpg
    1.3 MB · Visningar: 13
Last edited:
När min SV650S inte startade våren 2010, ja motorn gick runt driven av startmotorn men hojen gick inte igång så laddade jag batteriet några timmar med Biltemas billigaste dumladdare på den tiden ström max 0,5 A. Och så startade hojen.
Sedan läste jag på webben att Yuasa rekommenderade 13,65 Volts +- 1 % (= 13,5 till 13,8 V) floatspänning för underhållsladdning av "Underhållsfria batterier" och Tudor 13,7 Volt. Så jag byggde en laddare, transformator, likriktare, kondensator, spänningsreglerare, kondensator, likriktardioder (en till varje hoj som skulle kunna underhållsladdas) totalt 3 st dioder för max tre hojar. Och ställde in spänningen för 13,65 Volt vid batteriet. Originalbatteriet på min GSX1300R inregad 2007 höll på detta sätt laddat i garaget (Och laddat på hojen till 14,3 Volt) till sommaren 2022. 15 år. Vilket är OK för mig. Kanske hade originalbatteriet funkat idag om jag inte efter kört hem den ihoptejpade hojen från Kinnekulle Ring 2022 glömde sätta den på underhållsladdning efter en kompis ställt in den i garaget (för jag orkade inte hålla den i backen ner till källargaraget) och erbjudit sig att köra mig till Ortopeden i Mölndal. Där jag några timmar senare 3 Juli hade diagnosen "multipla frakturer på båda händerna och höger arm" och inte långt senare båda händerna och armarna i gips i väntan på operation.
Och när jag kopplade in underhållsladdning i september, ja då var det tydligen försent. Originalbatteriet repade sig inte.
Ctek har så vitt jag vet aldrig erbjudet en laddare för underhållsfria fordonsbatterier som laddar med laddström ca 10% av batterikapaciteten till 14,3 Volt och sedan övergår till floatladdning med ca 13,7 Volt.
Biltema ha sålt minst två sådan laddare (jag har köpt dom två jag talar om) och testat. Den billigaste fungerade som ovan. Den dyra lät i underhållslaget spänningen sjunka till ca 13,3 Volt innan laddning till 13,7 Volt. Osv.
Som jag ser det var den billiga troligen bäst för batteriets livslängd.
När det kommer tillverkare som laddar som batteritillverkarna Yuasa och Tudor rekommenderar, ja då får tillverkare med patenterad teknologi svårt klara konkurrensen.
Inte konstigare än att få människor köper kläderna från modevisningarna i Milano & Paris.
 
Förr hette det att man skulle om möjligt ladda med en tiondel av amperetimmarna i batteriet, tex ett 60 Ah skulle laddas med 6 A
Det rådet gäller fortfarande för blybatterier. Litiumbatterier kan man ladda mycket fortare (1C).
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top