Navstyrd supermono

Om det där är R1200S-hjulen som Josef hade till salu så gråter jag en smula:gråta

Länge sen sist.
Jag lämnade bort framhjulet i början av sommaren för att jag skulle få hjälp att fräsa ur centrum.
Det gick sådär.

Jag beställde några plåtar från Proforger.se istället och tog tag i sticksågen.
Det är inte snyggt, det är inte jämnt. Det behöver fortfarande sättas upp i en fräs för att få det bra. Men nu är det åtminstone så pass så jag kan 3D printa navet och provpassa.

View attachment 503312
View attachment 503313
Får du det då 3d printat i stål?

:banana:banana:banana En uppdatering! Roligt! Annat som hänt med bygget som du kan dela? #nyfikensomfan
Det har gått segt i sommar. Som vanligt en kombination av en massa dåliga ursäkter. Men jag jobbar på att bli en bättre människa. :)

Hypern är inkörd i alla fall. Jag väntar fortfarande på att nån ska lista ut hur dom mappar den så att man kan få en fingervisning om vad som går att plocka ur den. Jag hoppas att dom löser det innan vintern. Så ni får hjälpa till att hålla tummarna. :)

Får du det då 3d printat i stål?
Jag har en vanlig plastprinter hemma som jag kör för mock-up. Så får man lite känsla för delarna och kan kanske hitta nåt fel innan man lägger pengar på frästa delar.

Jag har en vanlig plastprinter hemma som jag kör för mock-up. Så får man lite känsla för delarna och kan kanske hitta nåt fel innan man lägger pengar på frästa delar.
Ah, logiskt. Inte så länge sen jag var i en diskussion om vilka legeringar man kan 3d printa i metall, och hur svetsbarheten är. Därför det var det första som kom upp i huvudet 😅

Nu var det så där längesen igen.

Så vi kör väl en re-cap på vad som inte hänt sen sist? :)
Jag har inte fått tag på nån som kunde hjälpa mig att fräsa ur hjulen. Så jag har ful-hackat mig igenom dom så att jag fick in mitt printade nav.
1733336046625.png

Konceptuellt så funkar det.
En stor bromsklots som jag haft har varit hur jag ska utforma länkaget för att veta hur kraft- och ratio ser ut.
Jag vet inte hur det behöver se ut för att det ska vara rätt, men utan att veta hur ett 120mm push-rod med en 80/80/45 triangel så kan jag ju inte sätta en startpunkt.

Jag hade en bra dialog med en kille under förra vintern som skulle hjälpa mig, men sen drog racingsäsongen igång så han glömde nog bort mig och jag vill inte tjata. Så det blev liggande.

I helgen som var så tog jag tag i det igen.
Det tog fre och lördag innan jag tog mig igenom hela mekanismen i excel så att jag kan ändra mina mått och få ut grafer på hur kurvorna ser ut och det ger mig svingvinkel.

Jag har kvar att bygga ihop det med min tidigare beräkning för anti/pro-squat för inbromsningarna. Kanske om 4-5 mån igen? :)

Oom jag tittar på MotoSpec så är kraft/mm slaglängd kurvan för en vanlig gaffel väldigt linjär. Inte helt otippat.
Så planen är att jag ska lösa ett länkage som är ganska nära linjärt och sen ett antal varianter för att gå mer och mer mot progressivt för att kunna testa och se hur det upplevs. När är progressivitet bra och när blir det för mycket?

1733336648550.png
Så det är nog så att den första varianten på svingen kommer ha ett antal fästpunkter för push-rod och så ska jag försöka ha så mycket av länkaget som möjligt utfört med plåtar så att jag bara kan beställa 2D utskurna delar och kastbyta på banan.
Det blir mycket billigare, och snabbare, än att beställa nya frästa delar varje gång man vill prova en ny inställning.

Inte så mycket byggt än, fysiskt. Men jag ska nog göra iordning lite nav delar snart och få det tillverkat så jag kan skruva ihop ett framhjul. "Snart" är ju relativt. :)

Idag är det navstyrningsfredag. :)
Jag försöker få det till en nationell helgdag, men dom verkar inte svara på just det 071-numret när jag ringer för att pitcha idén. Tråkmånsar.

Jag har i alla fall gjort om konstruktionen för framaxeln lite, igen.
Vet inte hur många olika varianter jag har gått igenom vid det här laget.
Iofs bra att man kan tänka igenom innan nåt är tillverkat och inse att man tänker fel.
1734087475077.png

Problemet är ju att navet/centrum måste kunna rotera när främre svingen går igenom fjädringsrörelsen. Samtidigt vill man hålla ner dimensionerna så att det inte blir ett nav som är lika stort som fälgen.

Så nu är det en genomgående axel med nållager på 3 ställen. Det är dom mörka områdena.
Jag ska räkna nedböjning på axeln sen och se om jag ska flytta lagren 1/4 längd inåt per sida.
SKF anger max last per nållager till 10,7kN. Något för lågt för mig egentligen. Men dom anger också ett max varvtal på 20.000rpm. Så jag har mailat deras tekniska support för att se vad max last är vid lite lugnare 100-200 rpm.

Nu tar vi lunch och så ska jag göra om hjulaxelns montering i svingen efteråt.

Liten uppdatering.
Framhjulet är inlämnat hos en firma för att få hjälpa att snygga till urtaget. Så medans det pågår så sitter jag och gör klart navdelarna, dubbelkollar konstruktion och gör iordning tillverkningsritningar.

Lite kontrollmätning på bromsskiva, dubbelkolla nitarna.
Sen är det dags att börja med delarna för svingen.

Jag hoppas/räknar med att budgeten tillåter lite tillverkning av delar under februari.

1737801019836.png

En uppdatering per månad verkar det som, det kan jag leva med.

Jag har gjort iordning tillverkningsritningar på allt till navet. Den första offerten kom tillbaka i veckan och jag ska justera lite. Bland annat så ska jag justera fästet för oket mot ett Brembo M50.
Valet av bromsbelägg får styra och jag vill åka med SBS DS1 alt DS2.

Den justeringen ska jag hinna göra i början av veckan sen ska grejerna beställas.
Lager är beställda och på väg.

Jag är imponerad av hur duktig och proffsigt det ser ut. Kul att följa

Har du någon tanke/plan när den ska bli såpass färdig att kan ta en premiär tur?

Jag är imponerad av hur duktig och proffsigt det ser ut. Kul att följa

Har du någon tanke/plan när den ska bli såpass färdig att kan ta en premiär tur?
Ifjol skulle den köras.
Det sket sig, så nu ska den köras i år.

Men en plan är väl aldrig så bra att den inte går att ändra på? 😁

Det är mycket en pengafråga. Så vi får se hur det går.
Jag jobbar på lösningar som förmodligen kommer kosta mer pengar än vad det ger, men kostar att vara jourhavande 18-åring.
Så det är ett annat problem som får hanteras.

Idag är det navstyrningsfredag. :)
......

...axel med nållager på 3 ställen. Det är dom mörka områdena.
.....Men dom anger också ett max varvtal på 20.000rpm. Så jag har mailat deras tekniska support för att se vad max last är vid lite lugnare 100-200 rpm.

Nu tar vi lunch och så ska jag göra om hjulaxelns montering i svingen efteråt.
Omkretsen på ett 17" hjul med däck 120/70 är ca 1,9 meter, 200 rpm = 3,33 rps, dvs hastigheten blir 1,9 *3,33 =~6,3 m/s = ~23 km/h
(nu har jag inte läst hela tråden men det ska väl inte bli en moped ?)
rimligare är väl varvtal i området 1000 - 2000 rpm ( ~115 - 230 km/h)
Eller ?

Last edited:
Omkretsen på ett 17" hjul med däck 120/70 är ca 1,9 meter, 200 rpm = 3,33 rps, dvs hastigheten blir 1,9 *3,33 =~6,3 m/s = ~23 km/h
(nu har jag inte läst hela tråden men det ska väl inte bli en moped ?)
rimligare är väl varvtal i området 1000 - 2000 rpm ( ~115 - 230 km/h)
Eller ?
Nållagret tar bara rörelser när svingen fjädrar, det sitter andra "hjullager" i navet.

Långsamt transport blev det, men det ser ut som att grejerna kommer i början på nästa vecka.
Idag sitter jag och låser in måtten på svingen.

Det svåra nu är att försöka få till en belastningskurva på fjädringen som man kan tro på.
I en perfekt värld så kan jag få till en helt linjär kurva, som liknar det på en konventionell framgaffel. Men också att jag kan justera för att prova andra progressiva kurvor för att se hur man upplever skillnaderna. Och i slutänden avgöra vilken som är den ULTIMATA (TM) kurvan...

Det finns nog andra här som kan det här bättre än mig.
Men jag inbillar mig att en proggressiv kurva ger en mjuk och fin framände under acceleration/raksträcka för att sedan styva till fjädringen fram när man går in i inbromsningen. En distinktkänsla i botten är ganska trevligt vid hårda inbromsningar.

Panigale V2 (Jag tror inte att den grafen tar hänsyn till luftbubbla i gaffeln. Den borde nog vara lite mer progressiv i botten?)
1745057620049.png

Ett exempel på hur det skulle kunna se ut med länkage och navstyrningen.
1745057756328.png

Så i navstyrningen kan vi ha väldigt mjuk och fin rörelse i halva slaget, t,ex. Sen börjar vi bygga progressivitet i den fas där vi bromsar.

Jag borde nog göra om grafen till mm rörelse i framhjulet, inte mm i stötdämparen.

För att ha den justermånen som jag vill så kommer infästningen av push-rod i svingen att vara justerbar i längsled +-~30mm med 8mm intervaller.

Det är ialla fall den arbetstes jag har just nu, klockan 12:18 på en lördag.
Om 40min kan jag ha en annan syn på det och ha ändrat mig igen.
Men det är ett problem för framtida jag. :)

Snart måste jag beställa dom där 2 stötdämparna också...

I går kom grejerna, jag packade upp och slog några snabba ögon på dom och det såg ut som förväntat.
1745516796018.png

Så idag hade jag tid att börja med provmontaget för att se vad jag har gjort bort mig på.
För att göra en lång historia kort så SER det bra ut. :hihi

1745516958909.png

Jag har uppenbarligen inte haft en tanke på att man ska kunna ta isär grejerna när jag ritade dom.
Både inre och yttre lagerbana på "styrlagret" har 0,1mm presspassning. Vilket är bra. Tills man ska ta isär det och inte har gjort nån specialavdragare till den där underliga formen som lagren sitter i.
Jag måste ha isär och byta ena lagerbanan som jag tror fick sig en liten grad vid pressning. Så det blir ett jobb för framtida mig att rita en avdragare och svetsa ihop.

Jag var lite orolig att centrumaxeln inte skulle bli pressad ordentligt av båda lagren så jag la in ett litet glapp mellan lager och yta för att få dra ihop det. Nu när jag monterar så ser det ut som att det glappet är större än vad jag tänkt och då vet jag inte längre om axel är ordentligt centrerad. Så får ta isär och mäta upp. Kanske lägga nåt shims.

1745517712537.png100mm lagren som jag använder som hjullager hade jag köpt kapslade. Men dom är trögrullande av nån anledning. När jag tog dom ur kartongen så kändes dom väldigt stabila. Väl ihopmonterat så går det trögt.
Jag gissar att det kommer bygga värme när man väl kör sen så dom kommer jag försöka att byta ut.

Bromsskivans infästningar har för mycket spel.
Jag vet inte varför jag inte har låtit Proforger skära ut den i 2D plåt innan bara för att dubbelkolla. Det ska jag göra nu efter att jag justerat måtten, innan jag beställer nya lager/bromskivebärare.

Jag överväger att göra om centrumaxeln i stål också. Jag råkade tydligen pressa mot ena kanten på den vid ett tillfälle så den fick en kantstötning. Jag kan putsa till det med filen, men jag vill ju kunna pressa ihop isär utan att vara så rädd om grejerna. Kan vara bättre med stål bara för att slippa eventuella framtida skador.

Hjulet blir tyngre, det kan man säga.
Frågan är ju vad man ska jämföra vikten mot. På en gaffel så borde man väl räkna med innerbenen i ofjädrad vikt?
Men det finns lite vikt att hämta i det inre lagerhuset. Men det är ett senare problem.

1745517733506.png

1745517792853.png

EDIT (3min senare):
Det visade sig att dumm-i-hövves pojken hade varit i farten och monterat styrlagren i fel riktning. :hihi
Så jag får väl ta isär och göra rätt. Jag får göra en avdragare för att ta isär och sen slänga bort den för om man monterar rätt så behövs den inte, och då centrerar vi rätt också.
Japp, det blev fel.
1745518361903.png

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...