Vad fick dig att le idag?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Årets första brasa utanför eldtunnan, var bra sur att få igång men sen så var jag vårlig amatör och tände i fel ände =/ Sambon var envisare än jag och fick igång den lilla brasan i brasan och sen var det bara att öka.

Läste att EU-jäveln kommit med förbud att elda trädgårdsavfall :4skrika Störtlöjligt men ska tydligen vara upp till varje kommun att avgöra åtminstone och ännu inget sagt om det hemmavid.

20240408-135201.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Såga sly med motorsåg är typiskt dåligt men lill-turbo brukar klara sig hjälpligt utan att kedjan skuttar. Nackdelen visa sig att säkerhetsspärren skavde finger med så många onoff det blir med smått.

Klura lite, stoppa allt snus i käften och knäckte till en bit av locket till en trekant med böj..? Fungera svinbra, tanten nöp den direkt med order om att inte göra sig illa för vem ska då vakta brasan? #njure

Barn gör nu inte som farbror morbror, börja inte snusa.

20240408-155916.jpg


20240408-155923.jpg
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Årets första brasa utanför eldtunnan...

Läste att EU-jäveln kommit med förbud att elda trädgårdsavfall :4skrika Störtlöjligt men ska tydligen vara upp till varje kommun att avgöra åtminstone och ännu inget sagt om det hemmavid.
Haha vad fan har dom smugit igenom nu då undrar jag.

Du bröt nog mot lagen trots allt.
"Det går dock att beviljas undantag från de nya reglerna.

Om man exempelvis har en trädgård på en skärgårdsö kan kommunen anse att det är orimligt att avfallet ska köras in till fastlandet.

– Dispensen får ges i fråga om avfall där utsortering inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna, informerar Naturvårdsverket.

Men man ska alltid kontrollera med sin hemkommun, eftersom grundregeln alltså är att man inte får elda."
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Haha vad fan har dom smugit igenom nu då undrar jag.

Du bröt nog mot lagen trots allt.
"Det går dock att beviljas undantag från de nya reglerna.

Om man exempelvis har en trädgård på en skärgårdsö kan kommunen anse att det är orimligt att avfallet ska köras in till fastlandet.

– Dispensen får ges i fråga om avfall där utsortering inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna, informerar Naturvårdsverket.

Men man ska alltid kontrollera med sin hemkommun, eftersom grundregeln alltså är att man inte får elda."
Ännu en folkpartistisk frihetsreform. ♥️ 😃
@BrooklynS
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha vad fan har dom smugit igenom nu då undrar jag.

Du bröt nog mot lagen trots allt.
"Det går dock att beviljas undantag från de nya reglerna.

Om man exempelvis har en trädgård på en skärgårdsö kan kommunen anse att det är orimligt att avfallet ska köras in till fastlandet.

– Dispensen får ges i fråga om avfall där utsortering inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna, informerar Naturvårdsverket.

Men man ska alltid kontrollera med sin hemkommun, eftersom grundregeln alltså är att man inte får elda."
Löv brukar jag mest köra över med gräsklipparen så att de förmultnar och matar gräsmattan.
Grenar och sånt skit kan man ju samla ihop och elda i ett fat som man kan grilla över och vips så eldar man inte avfall, man grillar.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Haha vad fan har dom smugit igenom nu då undrar jag.

Du bröt nog mot lagen trots allt.
"Det går dock att beviljas undantag från de nya reglerna.

Om man exempelvis har en trädgård på en skärgårdsö kan kommunen anse att det är orimligt att avfallet ska köras in till fastlandet.

– Dispensen får ges i fråga om avfall där utsortering inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna, informerar Naturvårdsverket.

Men man ska alltid kontrollera med sin hemkommun, eftersom grundregeln alltså är att man inte får elda."

Nja, kommunens ansvar heter det och den informationen har inte ändrats. Jag tolkar det som att dispens endast erfodras i det fall kommunen infört förbudet.

Naturvårdsverkets hemsida:

Är du privatperson?​

Trädgårdsavfallet ska antingen lämnas till återvinningscentral, samlas in av kommunen eller komposteras på tomten. I vissa undantagsfall kan man elda men då måste det vara tillåtet i din kommun. Ta därför kontakt med din kommun får att veta vad som gäller där du bor.

Låter varken tvingande eller krav på dispens.

Dagens brasa var f.ö. inte varken i trädgård eller trädgårdsavfall.

Jag sitter lugnt i båten tills vidare och tror många kommuner inte tar i detta med tång. Dels för att inte reta väljare och att dom inte har lust att införa förbud för något dom inte kan följa upp = hinna ingripa/kontrollera medan eldning faktiskt sker.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nja, kommunens ansvar heter det och den informationen har inte ändrats. Jag tolkar det som att dispens endast erfodras i det fall kommunen infört förbudet.

Naturvårdsverkets hemsida:

Är du privatperson?​

Trädgårdsavfallet ska antingen lämnas till återvinningscentral, samlas in av kommunen eller komposteras på tomten. I vissa undantagsfall kan man elda men då måste det vara tillåtet i din kommun. Ta därför kontakt med din kommun får att veta vad som gäller där du bor.

Låter varken tvingande eller krav på dispens.

Dagens brasa var f.ö. inte varken i trädgård eller trädgårdsavfall.

Jag sitter lugnt i båten tills vidare och tror många kommuner inte tar i detta med tång. Dels för att inte reta väljare och att dom inte har lust att införa förbud för något dom inte kan följa upp = hinna ingripa/kontrollera medan eldning faktiskt sker.
Gör samma tolkning. Många kommuner lär nog inte vilja forcera detta i första taget om de inte absolut måste (eller styrs av rabiata miljöpartister).

Kommunen jag bor skriver att man skall tänka på grannarna osv. vid eldning och så erbjuder de ett abonnemang för trädgårdsavfall om man inte kan ta sig till ÅV-centralen. Ett extra sopkärl som töms varannan vecka under säsong för någon tusenlapp/år. Men den lösningen funkar ju bara för sånt som ändå bara skulle hamnat i komposthögen, typ löv, gräsklipp, ogräsrens och småkvistar. Mer tänkt för en radhusträdgård.

Det som är aktuellt att elda för mig är ju snarare när jag kört med röjsågen och rensat sly. De volymerna skulle i princip kräva att man beställer en container av kommunen för sisådär 5 000 spänn och då erbjuder de inte ens tjänsten kompostering (vilket väl var hela poängen med EU-kravet) utan det kommer eldas upp.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Denna nyhet fick mig faktiskt att le. Tack Brute Force.

Hittade denna, verkar vara den som MO refererar till.

Men vad är ens poängen? Det blir samma mängd koldioxid till atmosfären oavsett om jag/kommunens fjv-verk eldar(nu ska folk dessutom nu sponsra med gratis bränsle och sedan betala för värmen som det bränslet ger), det komposteras eller bara förmultnar i naturen. Samma kolväten.

Här hemma ska det absolut inte eldas ngt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Räknas den nitiska kommuntjänsteman som kommer för att kontrollera detta som:
  1. Brännbart?
  2. Komposterbart?
  3. Farligt avfall?
Kommer bli seriösa problem att välja rätt när man skall åka till återvinningscentralen sen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är säkert bättre för miljön att lasta det på släpkärra, köra till åvc, som sedan lastar det på en lastbil, som sedan kör och lastar det på en pråm, som sedan seglas med ett 50år gammalt fartyg några hundra mil bort, där de sedan bränner det....
Eu - you go girl....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Årets första brasa utanför eldtunnan, var bra sur att få igång men sen så var jag vårlig amatör och tände i fel ände =/ Sambon var envisare än jag och fick igång den lilla brasan i brasan och sen var det bara att öka.

Läste att EU-jäveln kommit med förbud att elda trädgårdsavfall :4skrika Störtlöjligt men ska tydligen vara upp till varje kommun att avgöra åtminstone och ännu inget sagt om det hemmavid.

20240408-135201.jpg
Dags att förbjuda skogsbränder då mao...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är säkert bättre för miljön att lasta det på släpkärra, köra till åvc, som sedan lastar det på en lastbil, som sedan kör och lastar det på en pråm, som sedan seglas med ett 50år gammalt fartyg några hundra mil bort, där de sedan bränner det....
Eu - you go girl....
Så Sverige.
Folkpartiet rakt igenom.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
dom inte har lust att införa förbud för något dom inte kan följa upp = hinna ingripa/kontrollera medan eldning faktiskt sker.
Så fungerar det INTE i många kommuner.
Det viktigaste är inkomsterna från dom som gjort fel.
T.ex. parkerat fel.
Eller sågat ner ett träd på tomten (gråpäronträd på Stålbrogatan 2 i Lund #) som var skyddat.
Fastighetsägaren som sågade ner det gamla trädet för det var murket och kunde skada fastighetens hyresgäster fick betala till kommunen. För han inte begärt tillstånd och fått tillstånd innan nersågningen från kommunen.
Precis som med svartbyggen.
Betala extra för få svartbygget godkänt eller kanske betala för svartbygge och riva osv.

# Gråpäronträdet stod på tomten till det sk Strindbergshuset i Lund, hörnhus Grönegatan Stålbrogatan.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så fungerar det INTE i många kommuner.
Det viktigaste är inkomsterna från dom som gjort fel.
T.ex. parkerat fel.
Eller sågat ner ett träd på tomten (gråpäronträd på Stålbrogatan 2 i Lund) som var skyddat.
Fastighetsägaren som sågade ner det gamla trädet för det var murket och kunde skada fastighetens hyresgäster fick betala till kommunen. För han inte begärt tillstånd och fått tillstånd innan nersågningen från kommunen.
Precis som med svartbyggen.
Betala extra för få svartbygget godkänt eller kanske betala för svartbygge och riva osv.
Hur skall man riktigt få till en reform som minskar på denna överreglering?
Rimligtvis - min mark = mitt val.
Publika byggnader och områden bör regleras, men på privat mark så borde det bantas bed till - utgör detta någon direkt fara för utomstående -ja/nej.

Men ingen politisk gruppering har något som helst intresse av att minska på samhällets inflytande över privatlivet. :/
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top