Noll vision - i praktiken

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De norrbottningar som tittar på kvällens TV-nyheter skrattar…Återigen ett sydsvenskt trafikkaos på grund av ett snöfall som inte ens är ett rejält snöfall. Återigen bilister som blir stående i timmar längs en motorväg…

Man kan tycka mycket om Bengt Olsson, Roberto Mariano och Trafikvärket…Men - det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven monterar av vinterdäcken i förtid…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven inte tittar på väderleksrapporten, alternativt inte är kompetenta nog att tolka samhällsviktig information…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven numera är en samling inkompetenta, initiativlösa, HBTQ-certifierade zombier…?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
De norrbottningar som tittar på kvällens TV-nyheter skrattar…Återigen ett sydsvenskt trafikkaos på grund av ett snöfall som inte ens är ett rejält snöfall. Återigen bilister som blir stående i timmar längs en motorväg…

Man kan tycka mycket om Bengt Olsson, Roberto Mariano och Trafikvärket…Men - det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven monterar av vinterdäcken i förtid…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven inte tittar på väderleksrapporten, alternativt inte är kompetenta nog att tolka samhällsviktig information…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven numera är en samling inkompetenta, initiativlösa, HBTQ-certifierade zombier…?
Jag brukar ofta fundera på om den allmäna värnplikten hade kunnat göra skillnad?
Men....jag hamnar allt oftare i tvivel där....
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
De norrbottningar som tittar på kvällens TV-nyheter skrattar…Återigen ett sydsvenskt trafikkaos på grund av ett snöfall som inte ens är ett rejält snöfall. Återigen bilister som blir stående i timmar längs en motorväg…

Man kan tycka mycket om Bengt Olsson, Roberto Mariano och Trafikvärket…Men - det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven monterar av vinterdäcken i förtid…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven inte tittar på väderleksrapporten, alternativt inte är kompetenta nog att tolka samhällsviktig information…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven numera är en samling inkompetenta, initiativlösa, HBTQ-certifierade zombier…?
De sammanfattade orsaken nånstans, långtradare med dåliga däck orsakade de flesta störningarna, Jönsköpingsbacken RV40 var tydligen svår att forcera även denna morgon pga låg temp med fast fuktighet.

(å andra sidan så läste jag om avkörningar och köer uppåt landet i höstas när första snön kom i övre Norrland)

Ett sätt att delvis komma tillrätta med problemet är ju att bara tillåta inkommande långtradare med +lagligt mönsterdjup på däcken.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har konstaterat att det är isgata i kombination med puckelpist på Oxenstiernsgatan utanför SVT så de har rätt i att det är besvärligt i trafiken.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De norrbottningar som tittar på kvällens TV-nyheter skrattar…Återigen ett sydsvenskt trafikkaos på grund av ett snöfall som inte ens är ett rejält snöfall. Återigen bilister som blir stående i timmar längs en motorväg…

Man kan tycka mycket om Bengt Olsson, Roberto Mariano och Trafikvärket…Men - det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven monterar av vinterdäcken i förtid…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven inte tittar på väderleksrapporten, alternativt inte är kompetenta nog att tolka samhällsviktig information…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven numera är en samling inkompetenta, initiativlösa, HBTQ-certifierade zombier…?

Jag kan iofs ha en viss förståelse för att folk har bråttom att skifta däck när hjulen ligger på däckhotell där samtliga ska bytas inom loppet av bara två veckor så det är knappast lätt att boka tid och efter 15/4 är det helt plötsligt olagligt köra bilen.

Så tror ju de flesta åtminstone ifall de inte är redo att ljuga ihop en historia om skidresa till Norrland. Ett undantag som många inte ens känner till.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du är snäll för jag har tamejfan inte mycket förståelse för detta ”fenomen”…Man har redan lagt på sommardäcken och man ser klart och tydligt en orange vädervarning, vilket betyder ”allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten”. Lik förbannat ger man sig ut i trafiken…Sannolikt i tunna kläder lämpade för en kort sommarutflykt…Och när man väl har kört fast så fullbordar man självförnedringen med att gråta ut i TV. ”Buu huu, Roberto Mariano är jättedum, han har ju inte skickat ut plogbilen, jag måste ju faktiskt fram”…

Vad hände med sunt förnuft och personligt ansvar…?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du är snäll för jag har tamejfan inte mycket förståelse för detta ”fenomen”…Man har redan lagt på sommardäcken och man ser klart och tydligt en orange vädervarning, vilket betyder ”allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten”. Lik förbannat ger man sig ut i trafiken…Sannolikt i tunna kläder lämpade för en kort sommarutflykt…Och när man väl har kört fast så fullbordar man självförnedringen med att gråta ut i TV. ”Buu huu, Roberto Mariano är jättedum, han har ju inte skickat ut plogbilen, jag måste ju faktiskt fram”…

Vad hände med sunt förnuft och personligt ansvar…?

Snäll vet jag inte om särskilt många anser mig vara men jag tycker nog att tex moderatpolitikern som yttrade sig borde hålla käften med tanke på att han till viss del är skyldig till att det blir så här när folket bara har två veckor på sig att få jobbet gjort hos fullbokade däckhandlare.

Sen kan jag väl också dra på munnen åt dom som sitter där i diket med sommardäck men det vore smakfullt av politikerna att inte peka finger för enligt mig är det dom som främst bär skulden till att folket har så bråttom att skifta däck.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Däckvalet i all ära. Visst kan det bli stressigt för alla stockholmers med tummen mitt i handen och däcken på däckhotell. Men de personliga beslut som fattas efter själva däckbytet, då...? Man vet att man har sommardäck på. Man ser snö och en orange vädervarning på väderleksrapporten. Lik förbannat ger man sig ut. Och när det går åt helvete är det någon annans fel. Sunt förnuft ut. Skylla på någon annan in...

Är detta rent av utkomsten av Trafikverkets politik under ett antal år...? Man skapar en skock människor som inte längre är förmögna att tänka själva...?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
De norrbottningar som tittar på kvällens TV-nyheter skrattar…Återigen ett sydsvenskt trafikkaos på grund av ett snöfall som inte ens är ett rejält snöfall. Återigen bilister som blir stående i timmar längs en motorväg…

Man kan tycka mycket om Bengt Olsson, Roberto Mariano och Trafikvärket…Men - det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven monterar av vinterdäcken i förtid…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven inte tittar på väderleksrapporten, alternativt inte är kompetenta nog att tolka samhällsviktig information…? Det är väl knappast deras fel att folk söder om Dalälven numera är en samling inkompetenta, initiativlösa, HBTQ-certifierade zombier…?
Jag säger det igen. Stockholmare är inget vidare på att köra bil, inget snack om saken, men det är inte övriga svenskar eller människor i andra delar av världen heller för den delen. Säg att 50% är ganska bra förare, 20% riktigt dåliga och av dessa är det hälften som inte borde vara ute i trafiken alls. När det är typ 50 000 bilister på en yta stor som en norrländsk farstukvist och 5000 av dem inte borde ha klivit upp ur sängen, så blir det problem så fort det kommer en vindpust.

I norrland märks det inte. Någon drar i diket, men blir hjälpt av nästa person som kommer på vägen 20 minuter senare. I Stockholm har det kommit 2000 personer på samma tid, varav 200 inte kan ta sig förbi bilen som står halvt i diket utan att få panik.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det finns en till dimension och det är utländska tunga fordon med slicks som stoppar upp allt.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag blir förundrad att det inte händer fler olyckor. Här är ett axplock från veckan:
  • En kvinna stannar nästan 50m före en rondell, och rullar framåt i 5-10kmh, medan hon sitter och visar saker på sin mobil för sina barn, helt omedveten om att hon sitter i en bil. Hon såg förvirrad och skamsen när hon upptäckte mig vid övergångsstället, och då var hon mitt framför mig.
  • I förrgår kom en bil i 60-70 på en smal 30-väg i ett villaområde och var en hårsmån från att bredsladda in i en parkerad bil.
  • På väg hem från dagis igår saktade en bil in för att släppa fram oss på övergångsstället, då kör en kvinna om på busshållplatsen bredvid bilen som stannade för oss.
  • Otaliga bilister som har 5-10cm snö på bilen, och enbart har kört vindrutetorkarna för att se rakt fram.
  • Normalt avstånd till bilen framför, oavsett väglag, oavsett väder, oavsett hastighet, är 1 billängd.
Jag slänger med en bonus också, mängder med folk med Converse, ankelstrumpor, för korta byxor och en ajfån i näven, i blötsnöstorm. Men står det inte på Snap eller Tiktok att det är snöstorm så händer det väl inte antar jag. Dom kanske har en sommarapp som löser problemet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag säger det igen. Stockholmare är inget vidare på att köra bil, inget snack om saken, men det är inte övriga svenskar eller människor i andra delar av världen heller för den delen. Säg att 50% är ganska bra förare, 20% riktigt dåliga och av dessa är det hälften som inte borde vara ute i trafiken alls. När det är typ 50 000 bilister på en yta stor som en norrländsk farstukvist och 5000 av dem inte borde ha klivit upp ur sängen, så blir det problem så fort det kommer en vindpust.

I norrland märks det inte. Någon drar i diket, men blir hjälpt av nästa person som kommer på vägen 20 minuter senare. I Stockholm har det kommit 2000 personer på samma tid, varav 200 inte kan ta sig förbi bilen som står halvt i diket utan att få panik.

Håller med, trots ursprung. Det finns kassa bilförare överallt men de märks inte när de är nästan ensamma på vägen.

Undviker man E4/E10 så är man i princip väglagsoberoende med rätt bil/däck. Inga hinder whatsoever. Man kommer fram.

Men finns det tung trafik och många bilister typ E4/E10 blir det tvärstopp även i norra delen av landet. Därför kör jag tex gärna Boden-Jokkmokk-Gällivare istället för E10 när vi åker till Kiruna. Tyvärr är sista biten E10 men man har inget val och man sparar massor av tid på att åka några få mil längre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du är snäll för jag har tamejfan inte mycket förståelse för detta ”fenomen”…Man har redan lagt på sommardäcken och man ser klart och tydligt en orange vädervarning, vilket betyder ”allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten”. Lik förbannat ger man sig ut i trafiken…Sannolikt i tunna kläder lämpade för en kort sommarutflykt…Och när man väl har kört fast så fullbordar man självförnedringen med att gråta ut i TV. ”Buu huu, Roberto Mariano är jättedum, han har ju inte skickat ut plogbilen, jag måste ju faktiskt fram”…

Vad hände med sunt förnuft och personligt ansvar…?
Orange vädervarning kan ju vara allt mellan att det kommer eventuellt regna lite mer än vanligt till att taken blåser av från husen. Sedan kollar folk inte på vädret överlag längre och har ingen aning om varningarna.
Sen som sagt, de flesta vägproblemen vid tveksamt väglag beror på utlänska lastbilar med skräpdäck som fastnar i minsta backe. Far fick ett år åka ut och dra upp samma jävla lastbil i samma jävla backe tre dagar i rad, sedan vägrade han att göra det igen och tyckte att dumfan i lastbilen gott kunde stå där tills töväder.
Sedan kan nog Stockholmarna vara lite sämre på det där med skruvande än snittet, men det är helt sinneslöst dyrt att ha plats att lagra däcken om man bor inne i stan. Så mycket dyrare att det kan vara billigare att ha däcken på däckhotell och om man ändå har de där så kan man ju lika gärna använda däckverkstans montörer. Att det sedan blir lite jobbigt att byta till säsongens däck på två veckor tillhör.
Sedan har nog många i Tokholmen friktionsdäck istället för dubbdäck, och de är ju lagliga på sommaren med, även om det är lite dumt.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Orange vädervarning kan ju vara allt mellan att det kommer eventuellt regna lite mer än vanligt till att taken blåser av från husen. Sedan kollar folk inte på vädret överlag längre och har ingen aning om varningarna.
Sen som sagt, de flesta vägproblemen vid tveksamt väglag beror på utlänska lastbilar med skräpdäck som fastnar i minsta backe. Far fick ett år åka ut och dra upp samma jävla lastbil i samma jävla backe tre dagar i rad, sedan vägrade han att göra det igen och tyckte att dumfan i lastbilen gott kunde stå där tills töväder.
Sedan kan nog Stockholmarna vara lite sämre på det där med skruvande än snittet, men det är helt sinneslöst dyrt att ha plats att lagra däcken om man bor inne i stan. Så mycket dyrare att det kan vara billigare att ha däcken på däckhotell och om man ändå har de där så kan man ju lika gärna använda däckverkstans montörer. Att det sedan blir lite jobbigt att byta till säsongens däck på två veckor tillhör.
Sedan har nog många i Tokholmen friktionsdäck istället för dubbdäck, och de är ju lagliga på sommaren med, även om det är lite dumt.
Jag tycker att du har lite dåligt statistiskt underlag angående skräpdäck på utländska lastbilar!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur ligger det egentligen till i Norge...? Någon sa att de kan tvinga utländska lastbilar att lägga om däcken redan vid gränsstationen...? Ändå finns ett TV-program på någon högt numrerad TV-kanal som kallas "Ice Road Rescue", eller något liknande. Ett TV-program som i princip handlar om norska bärgningskårens kamp mot polska, rumänska och bulgariska långtradare med bakelitdäck...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur ligger det egentligen till i Norge...? Någon sa att de kan tvinga utländska lastbilar att lägga om däcken redan vid gränsstationen...? Ändå finns ett TV-program på någon högt numrerad TV-kanal som kallas "Ice Road Rescue", eller något liknande. Ett TV-program som i princip handlar om norska bärgningskårens kamp mot polska, rumänska och bulgariska långtradare med bakelitdäck...

Ja.

För några år sedan blev en öst-chaufför strandad vid tullen i Tärnaby strax före jul pga dåliga däck. Efter några dagar reagerade lokalbefolkningen på att han var kvar i lastbilen (vi pratar juldagen typ). Det visade sig att han inte fått kontakt med sin arbetsgivare, inte hade pengar till vare sig mat eller att låta lastbilen stå på tomgång för värme. Självklart fick han mat och värme lokalt men ilskan mot hans arbetsgivare blev allt större medan dagarna gick.

Det tog 10 dagar innan de skickade upp bättre däck och han kunde åka vidare.

Vi skall komma ihåg att det inte är chaufförernas fel, de arbetar under slavliknande förhållanden ibland.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja.

För några år sedan blev en öst-chaufför strandad vid tullen i Tärnaby strax före jul pga dåliga däck. Efter några dagar reagerade lokalbefolkningen på att han var kvar i lastbilen (vi pratar juldagen typ). Det visade sig att han inte fått kontakt med sin arbetsgivare, inte hade pengar till vare sig mat eller att låta lastbilen stå på tomgång för värme. Självklart fick han mat och värme lokalt men ilskan mot hans arbetsgivare blev allt större medan dagarna gick.

Det tog 10 dagar innan de skickade upp bättre däck och han kunde åka vidare.

Vi skall komma ihåg att det inte är chaufförernas fel, de arbetar under slavliknande förhållanden ibland.
Såg nåt sånt program där det stod något baltekipage med paraffinerad diesel. Uppåt landet, minns inte var. Det var rätt solitt i tanken. Han skulle vänta ut situationen…
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top