Navstyrd supermono

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har tillbringat några timmar i sadeln på en Yamaha GTS1000 med navstyrning och jag tyckte den ändå kändes ganska normal. Det var mest att den inte dök vid broms och det redan nämnda bristen på feedback från framdäcket. Det var svårt att känna vad däcket gjorde helt enkelt. Jag tror att med rätt mängd timmar så kommer man att finjustera sina sinnen nog mycket för att få den här feedbacken, den är bara mycket mer precis men den finns där!

Ricken, jag kommer såklart att följa det här med spänning, som jag brukar när det gäller dina projekt...

...men garaget!?!?!?? Det första du behöver är att städa och skaffa ett större garage... :D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har tillbringat några timmar i sadeln på en Yamaha GTS1000 med navstyrning och jag tyckte den ändå kändes ganska normal. Det var mest att den inte dök vid broms och det redan nämnda bristen på feedback från framdäcket. Det var svårt att känna vad däcket gjorde helt enkelt. Jag tror att med rätt mängd timmar så kommer man att finjustera sina sinnen nog mycket för att få den här feedbacken, den är bara mycket mer precis men den finns där!

Ricken, jag kommer såklart att följa det här med spänning, som jag brukar när det gäller dina projekt...

...men garaget!?!?!?? Det första du behöver är att städa och skaffa ett större garage... :D
Vet du, i år är det 3:e året på rad som vi säger att vi ska bygga det där garaget. 😬

Nu är det bara för litet så det är svårt att hålla ordning. Om man ska hämta momentnyckeln så klättrar man över en hoj. Ska man använda bänken så får man bära ut en motor. Svetsen står längst in höger, så ska man ha den så vill man ha lite mer plusgrader ute så man kan ställa ut nån hoj.
Japp, ett större garage finns på önskelistan.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade en bra konversation med en annan herre.
Han påpekade att ett av problemen med att sätta en journalist på en hoj med navstyrning är ju just det du säger. Man hoppar från en hoj med en konventionell gaffel till nånting som beter sig helt annorlunda. Och så får man 2-3 pass på bana och förväntas inse hur jävla bra tekniken är och hur bra dom ställt in grejerna.
En hel del av mina timmar i excel har gått åt till att försöka förutse främre svingvinkel och fjäderkonstant just för att kunna ha den justeringsmånen i framänden. Om man kan skapa inställningar som ger nya piloter en 3-4 pass övergång där man börjar med en framände som niger ordentligt vid inbromsning och succesivt justerar det till det läget där man tror att hojen ska jobba. Då tillåter man piloten att bli mer bekväm med tekniken och förhoppningsvis hjälpa dom i övergången så att man kan få lite bättre feedback ur deras tester.
Min erfarenhet är att du kan(=ska) ha en betydligt mjukare fjäder om du har lite till ingen pro-dive under inbromsning än om du simulerar en vanlig gaffel men metoden med tillvänjning är intressant.

Jag själv som överanalyserar körning och teknik men underpresterar gravt när det gäller att få fart i sadeln skulle nog rätt snabbt komma upp i samma blygsamma tempo som vanligt men en någorlunda vass RR-förare som har lagt tusentals timmar i sadeln på en vanlig hoj kan nog få svårt att anpassa sig. Dessutom har vassa RR-förare ofta svårt att känslomässigt acceptera att något som är långsammare skulle kunna vara bättre men att det kräver några säsongers tillvänjning. Det ligger inte i deras natur att acceptera att bli långsammare.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Min erfarenhet är att du kan(=ska) ha en betydligt mjukare fjäder om du har lite till ingen pro-dive under inbromsning än om du simulerar en vanlig gaffel men metoden med tillvänjning är intressant.

Jag själv som överanalyserar körning och teknik men underpresterar gravt när det gäller att få fart i sadeln skulle nog rätt snabbt komma upp i samma blygsamma tempo som vanligt men en någorlunda vass RR-förare som har lagt tusentals timmar i sadeln på en vanlig hoj kan nog få svårt att anpassa sig. Dessutom har vassa RR-förare ofta svårt att känslomässigt acceptera att något som är långsammare skulle kunna vara bättre men att det kräver några säsongers tillvänjning. Det ligger inte i deras natur att acceptera att bli långsammare.
Låter som att du är frivillig att testa Rickens projekt när det är färdigt :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Spännande planer du har Ricken!
Den här projektet ska följas nogsamt (från insidan ;)).
/BG
Japp, BG ska få äran att sätta sig på nånting som kanske är en skitdålig ide. 😁
Men det är ok, jag är villig att offra ett eller två av Björns nyckelben för att vi ska kunna lära oss hur en sån här motorcykel fungerar. 😉
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Låter som att du är frivillig att testa Rickens projekt när det är färdigt :)
Så in i helvete. Men jag är tämligen övertygad om att Björn är en mycket bättre testförare än jag.

En gång i tiden var tanken att jag skulle konstruera och bygga en navstyrd elracer som kanske hade landat i bg:s händer på tävlingsbanan. Jag hoppas att Ricken lyckas bättre med att ro iland projektet än vi gjorde och kan jag hjälpa till med att bolla idéer eller annat så står jag till förfogande.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Så in i helvete. Men jag är tämligen övertygad om att Björn är en mycket bättre testförare än jag.

En gång i tiden var tanken att jag skulle konstruera och bygga en navstyrd elracer som kanske hade landat i bg:s händer på tävlingsbanan. Jag hoppas att Ricken lyckas bättre med att ro iland projektet än vi gjorde och kan jag hjälpa till med att bolla idéer eller annat så står jag till förfogande.
Aha, vad kul!
Hur långt kom ni?

Det kanske finns en kebab eller pizza nånstans i framtiden med lite navstyrningssnack helt enkelt? #mandate
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Aha, vad kul!
Hur långt kom ni?

Det kanske finns en kebab eller pizza nånstans i framtiden med lite navstyrningssnack helt enkelt? #mandate
Jag gjorde en hel del research/design och hade möten med Acke och Stellan Egeland. Harriern var klar och var mycket spännande att titta närmare på men tyvärr blev det ingen provkörning.
Vi kom 7:a i el-VM (TTXgp) med en köpehoj 2010 och tanken var att bygga något eget som kunde vinna innan de stora drakarna kom in på scenen.

Den ekonomiska delen låg inte på mitt bord och vi fick aldrig ihop pengar till satsningen. Jag har fortfarande framhjulet vi skulle använda hemma i garaget men det är så långt bygget kom.

Jag står som sagt till förfogande, säg bara till.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag gjorde en hel del research/design och hade möten med Acke och Stellan Egeland. Harriern var klar och var mycket spännande att titta närmare på men tyvärr blev det ingen provkörning.
Vi kom 7:a i el-VM (TTXgp) med en köpehoj 2010 och tanken var att bygga något eget som kunde vinna innan de stora drakarna kom in på scenen.

Den ekonomiska delen låg inte på mitt bord och vi fick aldrig ihop pengar till satsningen. Jag har fortfarande framhjulet vi skulle använda hemma i garaget men det är så långt bygget kom.

Jag står som sagt till förfogande, säg bara till.
Då ska vi absolut boka nån mat med skitsnack.

Du har ett BMW-hjul alltså?

Jag har gjort en konstruktion som får plats i ett Dymag/R1 hjul.
Jag har pratat med Dymag om det. Jag har också ett namn på en person på OZ som eventuellt kan hjälpa till.
Skiter det sig helt så tar jag ett standard R1 hjul och fräser ur för en hylsa.

Jag har varit hos Acke ett gäng ggr och pratat. Han har ju en del erfarenhet den gubben.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Då ska vi absolut boka nån mat med skitsnack.

Du har ett BMW-hjul alltså?

Jag har gjort en konstruktion som får plats i ett Dymag/R1 hjul.
Jag har pratat med Dymag om det. Jag har också ett namn på en person på OZ som eventuellt kan hjälpa till.
Skiter det sig helt så tar jag ett standard R1 hjul och fräser ur för en hylsa.

Jag har varit hos Acke ett gäng ggr och pratat. Han har ju en del erfarenhet den gubben.
Vi hörs om käk via PM så slipper vi spamma sönder din fina tråd.
Jag har ett set smidda fälgar från en HP2 Sport. Jag sparade extrafälgarna när jag sålde HP2an och tänkte använda framhjulet till elhojen men de kommer säkert till nytta ändå så småningom så de får ligga.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Jag tänkte egentligen inte lägga mig i denna diskution men då jag ju är ägare till just en navstyrd Nico Bakker QCS och då rimligtvis bör ha lite erfarenhet i ämnet vore det kanske läge att ändå lägga ett par ord. Som jag upplever min Bakker är det största problem just bristen på backfeet. Jag har kört mc i typ 50år men det är ändå en helt annan lite difus känsla att köra Bakkern. Den har justeringsmöjligheter som övergår min fattningsförmåga men ändå lyckas man inte få just den där finkänsla som en mc med tradisionell framgaffel vilket antagligen är som nån i tidigare inlägg påpekat orsaken till begränsad framgång vid bankörning. Dock finns nått gäng i endurance VM (Metiss tror jag) som försöker övertygga omvärlden om navstyrningens förträfflighet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Honda Elf, fanns flera varianter av den, men den enda riktiga framgången var 1986 då Ron Haslam vann Macaus GP med Elf 5
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tänkte egentligen inte lägga mig i denna diskution men då jag ju är ägare till just en navstyrd Nico Bakker QCS och då rimligtvis bör ha lite erfarenhet i ämnet vore det kanske läge att ändå lägga ett par ord. Som jag upplever min Bakker är det största problem just bristen på backfeet. Jag har kört mc i typ 50år men det är ändå en helt annan lite difus känsla att köra Bakkern. Den har justeringsmöjligheter som övergår min fattningsförmåga men ändå lyckas man inte få just den där finkänsla som en mc med tradisionell framgaffel vilket antagligen är som nån i tidigare inlägg påpekat orsaken till begränsad framgång vid bankörning. Dock finns nått gäng i endurance VM (Metiss tror jag) som försöker övertygga omvärlden om navstyrningens förträfflighet.
Klart du ska lägga dig i. Är det inte det som är hela syftet med internet? 🙂
Nu vet jag inte måtten på den hojen du har, hur upphängning och styrning är utfört.
Men du får gärna beskriva mer i vilka lägen du känner att du saknar känsla?
Inbromsning, insvängning, på gas eller är det till och med på raksträckor?
Ju mer data man har desto mer kan man lära sig.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Jag är som du förstår till åren kommen och åker inte med bredsladd och knä och armbåge i asfalten så med andra ord ingen vidare avanserad körning. Vidare har jag inte lagd ner nån större energi på att analysera beteendet utan kan bara konstatera att den destinkta känsla man har i styret på en framgaffelmonterad cykel har man inte på min Bakker QCS. Ungefär som skilnaden på en bil med servostyrning och utan. Jag kan varmt rekommendera dig att leta upp artiklar skrivna av tex Mat Oxley mm som provkörd QCSn då de till skilnad från mig vet vad de pratar om.
 

Bifogat

  • NicoBakkerQCS325%.jpg
    NicoBakkerQCS325%.jpg
    234.3 KB · Visningar: 56
  • NicoBakkerQCS125%.jpg
    NicoBakkerQCS125%.jpg
    253.8 KB · Visningar: 57
  • NicoBakkerQCS225%.jpg
    NicoBakkerQCS225%.jpg
    250.8 KB · Visningar: 58

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Riktigt vågat projekt! Det ska bli spännande att följa detta!
Själv har jag många timmar med min Ducati med Hossack-gaffel som inte är navstyrning men som jag kan tänka mig ger likande körkänsla. Det häftigaste är att den inte ”dyker” vid kraftiga inbromsningar utan det sker helt odramatiskt och man kan trycka på riktigt hårt. En annan fördel är att tyngdpunkten inte förflyttas nämnvärt vid kraftig inbromsning som med traditionell gaffel när den komprimeras. Som sagt, häftigt att se dessa specialare.
 

Bifogat

  • IMG_0353.png
    IMG_0353.png
    5.8 MB · Visningar: 57
  • IMG_0354.png
    IMG_0354.png
    6.1 MB · Visningar: 54

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag är som du förstår till åren kommen och åker inte med bredsladd och knä och armbåge i asfalten så med andra ord ingen vidare avanserad körning. Vidare har jag inte lagd ner nån större energi på att analysera beteendet utan kan bara konstatera att den destinkta känsla man har i styret på en framgaffelmonterad cykel har man inte på min Bakker QCS. Ungefär som skilnaden på en bil med servostyrning och utan. Jag kan varmt rekommendera dig att leta upp artiklar skrivna av tex Mat Oxley mm som provkörd QCSn då de till skilnad från mig vet vad de pratar om.
Jag letar fortfarande efter Oxley´s artikel men jag sprang på den här. Där verkar dom säga att hojen ska vara trögstyrd i lågfart och kännas normal när det börjar rulla. Så det kanske är nån som justerat din lite åt fel håll?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag letar fortfarande efter Oxley´s artikel men jag sprang på den här. Där verkar dom säga att hojen ska vara trögstyrd i lågfart och kännas normal när det börjar rulla. Så det kanske är nån som justerat din lite åt fel håll?
Lite kommentarer från Haslam
1709068409113.png
o ett reportage med den avklädd
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top