Skapa rutter i Sygic eller Waze

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, Suzuki GSX1100EF -84
Jag ska åka en runda i Norge och tänkte skapa rutter för att ha något att hålla mig till även om det blir avstickare hit och dit.
Planen var att använda Sygic eller Waze.
Min Garmin är värdelös på rutter och tycker dessutom att grusvägar och motorvägar är samma sak oavsett inställning.
Men jag har inte lyckats hitta någon funktion för skapande av rutt i varken Sygic eller Waze.
Google Maps är ju enkelt och till nöds får det bli det.
Fördelen med Sygic är att man kan ange dimensioner för fordonet och slippa hamna i knipa.

Förslag på lösning av problemet?

Waze är inte skapat för rutter. Som bäst kan du lägga till en destination och sedan lägga till ett delmål.
Med det sagt tycker jag att det ändå är den bästa navigeringsappen.
Söker du mer äventyr och grusvägar skulle jag välja Stegra istället.
Sygic har jag inte hört talas om tidigare.

Använd en AI och be den göra en rutt mellan de orter du vill. Du kan be den välja att undvika motorvägar, att välja smala kurviga vägar och/eller att göra sträckan mellan x och y mil lång. Säg åt den att spara rutten som spår och rutt i en gpx avsedd för Garmin navigatorer (så optimerar den antalet punkter).

Det finns öppna verktyg på nätet som de letar upp och använder.

Jag har provat några gånger och det funkar otroligt bra! Jag kör Claude men de flesta fungerar nog på samma sätt.

Annars ruttplanerar jag i Basecamp (dator, trögt, pillrigt); BMW Motorrad-appen (snabbt men man måste tydligen ha en BMW med TFT-skärm) eller scenic.

Kör snyggt!

Jag gör ruttplaneringen på Kurviger.com via datorn, sedan kan man exportera filen i flera olika format.

Funkar det att använda gratis eller man måste ha en betal-version av programmet?
Grundfunktionerna fungera gratis, det vill säga skapa en grund rutt och exportera den. Funktionen "Extra curvy" är en del av betal-version.
Jag gjorde ett snabbt exempel utan betal-version, start Växjö och mål Värnamo och fick första bilden som förslag. Sedan kan man högerklicka och använda en "shaping point" som du kan ändra rutten med (punkt 1 och 2 i andra bilden)

1787049039974.png
1787049331458.png

Under min Norge sväng körde jag med OsmAnd och Google maps tillsammans med en Aoocci C3, Montana 700:an fick ligga i packväskan om detta skulle visa sig funka dåligt. Resultatet var att Garminen legat oanvänd i de 360 milen som det totalt blev.

Då jag velat åka en specifik rutt har jag planerat den och kört navigeringen med OsmAnd men om jag bara skulle åka till ett visst ställe tycker jag att Google maps är smidigt. Efter gjort avstickaren i google maps så gick jag tillbaka till OsmAnd som då styr mig tillbaka till den planerade rutten, dock får man ha lite koll själv för ibland så vill den att man ska åka nån omväg för att komma tillbaka till ruttens "waypoints".

OsmAnd tycker jag är bra men också en ganska jobbig app då den har så mycket funktioner och gud vet vad så jag måste hålla på hela tiden för att komma ihåg hur den funkar, var småjobbigt så det blev en del googlande över var funktionerna jag ville åt gömde sig men nu är jag igång igen. Har betaversionen av OsmAnd så man har tillgång till kartor och alla funktioner.

Tidigare har jag planerat rutter i TopoGPS och sen kört över GPX filen till Montanan med Garmin Explore, TopoGPS tycker jag är enkel och bra att planera rutter i och jag tror att kartan över Sverige kostar typ 59 kr, tror Norge kostar samma. Hade bara den funkat med Android Auto hande jag nog kört med den.

Fördelen med OsmAnd och Google maps är smidigtheten mot Garmin Montanan, nackdelen att detta säger batteri ur telefon speciellt med skrämen men jag klarar en hel dags körning fulladdad telefon med två 10000 mA powerbanks. Väljer två små powerbankar då jag kan ladda telefonen i jackfickan, skulle nåt gå dåligt och man flyger från hojen och blir liggandes vill jag ha telefon på mig så jag förhoppningsvis kan larma själv.

Vad är det för Garmin du har?

Tycker min XT2 funkar hyfsat men önskar det fanns ett läge där den prioriterar populära MC-vägar som den ändå har nån databas för. Har provat andra verktyg som Stegra t ex. Det hade varit fint. Funkade inte så bra sist jag provade men det var längesedan och de har uppdaterat en del på senaste, så nog dags att prova igen.

Den är ganska kinkig min XT2 jämfört med min Edge mot hur GPX-filen är uppbyggd verkar det som.

Furkot finns också, en webbtjänst där man kan ruttplanera och exportera gpxfil sedan.

Kör snyggt!

Använd en AI och be den göra en rutt mellan de orter du vill. Du kan be den välja att undvika motorvägar, att välja smala kurviga vägar och/eller att göra sträckan mellan x och y mil lång. Säg åt den att spara rutten som spår och rutt i en gpx avsedd för Garmin navigatorer (så optimerar den antalet punkter).

Det finns öppna verktyg på nätet som de letar upp och använder.

Jag har provat några gånger och det funkar otroligt bra! Jag kör Claude men de flesta fungerar nog på samma sätt.

Annars ruttplanerar jag i Basecamp (dator, trögt, pillrigt); BMW Motorrad-appen (snabbt men man måste tydligen ha en BMW med TFT-skärm) eller scenic.

Kör snyggt!

Gör jag fel när jag försöker använda BMW-appen? Tycker den är väldigt dålig på att föreslå alternativa rutter och använder den enbart i ”snabbaste” läget de få gånger jag behöver vägledning via displayen.

Känns väldigt 1900-tal varje gång man försöker använda den.

Gör jag fel när jag försöker använda BMW-appen? Tycker den är väldigt dålig på att föreslå alternativa rutter och använder den enbart i ”snabbaste” läget de få gånger jag behöver vägledning via displayen.

Känns väldigt 1900-tal varje gång man försöker använda den.

Det går att välja snabbaste-kortaste-kurvig men jag har bara använt den antingen med mobilen i cradle eller i kombination med Connected Ride Navigator. Pilarna i instrumentet är bara irriterande, brukar slå av det om det startar av misstag…

En nyttig feature som appen har är att om man importerar en rutt bestående av säg fem waypoints så räknar den om hela rutten om man försöker navigera efter den. Värdelöst.

Men - om man öppnar rutten och genast exporterar den till sig själv eller någon annan, ja då skapas ett SPÅR av den befintliga rutten! Detta spår kan sedan användas i en Garmin el dyl och ett spår räknas inte om! Ta-daa!

Upptäckte detta i Slovakien när jag försökte få de gamla rutterna att funka med min BMW NavVI navigator. Exporterade rutten via mejl till kamrat med Garmin XT, han lade in den i sin navigator och den kan kommunicera trådlöst med NavVI så det blev en omväg innan spåret hittade ned i min. Sedan funkade det perfekt.

Budskapet: Ibland går det att hitta smarta workarounds.

Men funktionen att kunna köra anvisningar i instrumentet är ju bättre än inget. Även om det inte går att jämföra med en ”riktig” navigator. Har du tumhjulet och navigatorförberedelse kan du nog montera en cradle till mobilen på din hoj. Då uppför den sig precis som navigatorn och man styr allt med tumhjul. De brukar säljas beg för 1200-1500…

Kör snyggt!

Jag provade med google's AI , och den gav mig exakt den rutt jag förväntade mig och som jag själv skulle ha valt.

Nu behöver jag ju bara en äventyrshoj med stora korvlådor och fotpinnar man kan stå på

Det går att välja snabbaste-kortaste-kurvig men jag har bara använt den antingen med mobilen i cradle eller i kombination med Connected Ride Navigator. Pilarna i instrumentet är bara irriterande, brukar slå av det om det startar av misstag…

En nyttig feature som appen har är att om man importerar en rutt bestående av säg fem waypoints så räknar den om hela rutten om man försöker navigera efter den. Värdelöst.

Men - om man öppnar rutten och genast exporterar den till sig själv eller någon annan, ja då skapas ett SPÅR av den befintliga rutten! Detta spår kan sedan användas i en Garmin el dyl och ett spår räknas inte om! Ta-daa!

Upptäckte detta i Slovakien när jag försökte få de gamla rutterna att funka med min BMW NavVI navigator. Exporterade rutten via mejl till kamrat med Garmin XT, han lade in den i sin navigator och den kan kommunicera trådlöst med NavVI så det blev en omväg innan spåret hittade ned i min. Sedan funkade det perfekt.

Budskapet: Ibland går det att hitta smarta workarounds.

Men funktionen att kunna köra anvisningar i instrumentet är ju bättre än inget. Även om det inte går att jämföra med en ”riktig” navigator. Har du tumhjulet och navigatorförberedelse kan du nog montera en cradle till mobilen på din hoj. Då uppför den sig precis som navigatorn och man styr allt med tumhjul. De brukar säljas beg för 1200-1500…

Kör snyggt!

Finns det någon anledning till att appen inte kan lägga fram alternativa resvägar på samma sätt som tex Google Maps? Utan att behöva gå fram och tillbaka i inställningarna?

Uppskattar att jag troligen inte är användaren de fokuserar på då jag har en sporthoj och inte vill ha andra tillbehör monterade runt styre/skärm. Samtidigt är det i nuvarande form sämre än att köra med en papperskarta i tankväskan a la 1999.

/gnällspik

Många har undrat vad i helvete teamet bakom BMW Connected Ride App/Nav håller på med egentligen… ingen har nog fått ett vettigt svar.

Papperskarta är fortfarande det bästa!

Eller rättare sagt MC-karta med lösa blad i tåligt plastlaminat som man har i tankväskans kartfack.

/gubbe

Kör snyggt!

Calimoto har jag provat också, funkar bra där du vill köra med din hoj.

Tyvärr är väl de flesta vettiga appar prenumerationer numer…

Kör snyggt!

Ska köra dessa vägarna.
Nedre rutten har fått en liten ändring som inte är med på den bilden.
1787080478614.jpeg
1787080500960.jpeg

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!