Skapa rutter i Sygic eller Waze

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, Suzuki GSX1100EF -84
Jag ska åka en runda i Norge och tänkte skapa rutter för att ha något att hålla mig till även om det blir avstickare hit och dit.
Planen var att använda Sygic eller Waze.
Min Garmin är värdelös på rutter och tycker dessutom att grusvägar och motorvägar är samma sak oavsett inställning.
Men jag har inte lyckats hitta någon funktion för skapande av rutt i varken Sygic eller Waze.
Google Maps är ju enkelt och till nöds får det bli det.
Fördelen med Sygic är att man kan ange dimensioner för fordonet och slippa hamna i knipa.

Förslag på lösning av problemet?

Waze är inte skapat för rutter. Som bäst kan du lägga till en destination och sedan lägga till ett delmål.
Med det sagt tycker jag att det ändå är den bästa navigeringsappen.
Söker du mer äventyr och grusvägar skulle jag välja Stegra istället.
Sygic har jag inte hört talas om tidigare.

Använd en AI och be den göra en rutt mellan de orter du vill. Du kan be den välja att undvika motorvägar, att välja smala kurviga vägar och/eller att göra sträckan mellan x och y mil lång. Säg åt den att spara rutten som spår och rutt i en gpx avsedd för Garmin navigatorer (så optimerar den antalet punkter).

Det finns öppna verktyg på nätet som de letar upp och använder.

Jag har provat några gånger och det funkar otroligt bra! Jag kör Claude men de flesta fungerar nog på samma sätt.

Annars ruttplanerar jag i Basecamp (dator, trögt, pillrigt); BMW Motorrad-appen (snabbt men man måste tydligen ha en BMW med TFT-skärm) eller scenic.

Kör snyggt!

Jag gör ruttplaneringen på Kurviger.com via datorn, sedan kan man exportera filen i flera olika format.

Nyheter
Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!