Skapa rutter i Sygic eller Waze

Använd en AI och be den göra en rutt mellan de orter du vill. Du kan be den välja att undvika motorvägar, att välja smala kurviga vägar och/eller att göra sträckan mellan x och y mil lång.
Jag gjorde som du säger, bad AI om hjälp om en rutt runt Hjälmaren, och det gick.... sådär! :banana

Bifogat

• ChatGPT Image 19 aug. 2026 17_47_23.png
    ChatGPT Image 19 aug. 2026 17_47_23.png
    2.6 MB · Visningar: 9
Jag gjorde som du säger, bad AI om hjälp om en rutt runt Hjälmaren, och det gick.... sådär! :banana

Hur såg din prompt ut?

”Claude” skrev:
Claude säger:

Jag har zoomat in text- och kartdetaljerna för att läsa av dem mer noggrant, och det gav ytterligare bekräftelse på de fel jag redan misstänkte, samt några nya iakttagelser.

**Ruttlinjen bekräftar felet med färjan**

Vid närmare granskning ser jag att den orangea rutten för dag 1 faktiskt ritas som en sammanhängande linje rakt över sjön genom Vinön, med färjesymbolen inbakad i samma linje som den vanliga körvägen. Det förstärker den poäng jag gjorde tidigare. Kartan behandlar färjeturen som en genomfart i stället för en avstickare fram och tillbaka, vilket ger en missvisande bild av hur dagens sträcka faktiskt måste köras.

**Sundbyholm-rutan avslöjar var förväxlingen kommer ifrån**

Informationsrutan för övernattningsstoppet beskriver platsen med orden "slott, gästhamn, bokskog och Sigundristningen, mycket historia på samma plats". Detta är intressant, eftersom Sigurdsristningen och Europas nordligaste bokskog är verkliga och välkända fakta om just Sundbyholms Slott vid Mälaren utanför Eskilstuna. Det bekräftar bilden av att den AI-genererande modellen har hämtat korrekta fakta om fel slott och sedan placerat dem fel geografiskt, det vill säga längs Hjälmaren i stället för vid Mälaren. Den rimliga rättelsen är alltjämt att byta ut övernattningsplatsen mot Eskilstuna centralort eller mot Stora Sundby Slott, som verkligen ligger vid Hjälmarens strand.

**Avstånden ser kraftigt överdrivna ut**

Kartan anger dag 1 till 24–26 mil, dag 2 till 20–23 mil, och en totalsumma på 44–49 mil för hela turen. Det verkliga vägavståndet Örebro–Eskilstuna raka vägen är omkring 90 kilometer. Även med en betydligt slingrande sträckning längs Hjälmarens södra strand, med besök vid Hampetorp, Julita och Stora Sundby, är det svårt att motivera 240–260 kilometer för en enda dags körning mellan dessa två städer. Till jämförelse mäter det etablerade cykel- och motionsloppet Hjälmaren Runt, som följer i princip hela sjöns omkrets, omkring 150 kilometer i sin ordinarie sträckning och som mest omkring 190 kilometer i en förlängd variant. Det gör att bildens totalsumma på 440–490 kilometer förefaller kraftigt överdriven, sannolikt en eller ett par tior för hög.

**Ett mindre men påtagligt ordval**

Texten "perfekt för två dagar på skoter" är ett udda ordval i sammanhanget. I vardagligt svenskt språkbruk syftar "skoter" oftast på moped, sparkcykel med motor eller snöskoter, inte på en fullstor motorcykel av den typ som bilden i övrigt beskriver. Det är sannolikt ytterligare ett litet AI-genererat felsteg i texten.

**Det jag inte kan verifiera med säkerhet**

Bildens upplösning räcker inte till för att läsa av de exakta vägnumren, till exempel de siffror som ser ut att vara 214 och 534. Jag vill vara tydlig med att jag inte kan bekräfta eller dementera dessa utan att göra en fullständig kartläggning med ett verktyg som BRouter eller liknande, på samma sätt som du tidigare har använt för din Jämtlandsrutt. Om du vill ha en fullständig och verifierad GPX-fil med exakta vägnummer och sträckor kan jag ta fram det som ett separat steg.

**Förslag på en geografiskt sammanhängande, korrigerad tvådagarsrutt**

| Dag | Sträckning | Anmärkning |
|---|---|---|
| Dag 1 | Örebro → Fellingsbro/Arboga-hållet → Hjälmare kanal → Stora Sundby Slott → Julita Gård → Eskilstuna (övernattning) | Följer nordöstra och sydöstra sidan av sjön, med Stora Sundby och Julita som huvudsakliga sevärdheter |
| Dag 2 | Eskilstuna → Läppe → Hampetorp (avstickare tur och retur med färjan till Vinön) → Katrinelund Gästgiveri och Sjökrog → Örebro | Följer sydvästra sidan tillbaka, med Vinön som en tydligt markerad avstickare snarare än en genomfart |

Vill du att jag går vidare och tar fram en fullständig GPX-fil med verifierade vägar?

Kör snyggt!

Last edited:
Håller fullständigt med Lugn och Brooklyn, pappkarta e oslagbart.
Har sett många sitta och knappa på sina styrmonterade skärmar i evigheter innan dom kör, hur är det egentligen med skallens egen navigation ?
Man kollar kartan dagen före och memorerar olika orter man ska passera till mötesplatsen som kanske ligger 10 mil bort och vägrar stora landsvägar och motorvägar, plättlätt.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis