Skapa rutter i Sygic eller Waze

Använd en AI och be den göra en rutt mellan de orter du vill. Du kan be den välja att undvika motorvägar, att välja smala kurviga vägar och/eller att göra sträckan mellan x och y mil lång.
Jag gjorde som du säger, bad AI om hjälp om en rutt runt Hjälmaren, och det gick.... sådär! :banana

Bifogat

• ChatGPT Image 19 aug. 2026 17_47_23.png
    ChatGPT Image 19 aug. 2026 17_47_23.png
    2.6 MB · Visningar: 15
Jag gjorde som du säger, bad AI om hjälp om en rutt runt Hjälmaren, och det gick.... sådär! :banana

Hur såg din prompt ut?

”Claude” skrev:
Claude säger:

Jag har zoomat in text- och kartdetaljerna för att läsa av dem mer noggrant, och det gav ytterligare bekräftelse på de fel jag redan misstänkte, samt några nya iakttagelser.

**Ruttlinjen bekräftar felet med färjan**

Vid närmare granskning ser jag att den orangea rutten för dag 1 faktiskt ritas som en sammanhängande linje rakt över sjön genom Vinön, med färjesymbolen inbakad i samma linje som den vanliga körvägen. Det förstärker den poäng jag gjorde tidigare. Kartan behandlar färjeturen som en genomfart i stället för en avstickare fram och tillbaka, vilket ger en missvisande bild av hur dagens sträcka faktiskt måste köras.

**Sundbyholm-rutan avslöjar var förväxlingen kommer ifrån**

Informationsrutan för övernattningsstoppet beskriver platsen med orden "slott, gästhamn, bokskog och Sigundristningen, mycket historia på samma plats". Detta är intressant, eftersom Sigurdsristningen och Europas nordligaste bokskog är verkliga och välkända fakta om just Sundbyholms Slott vid Mälaren utanför Eskilstuna. Det bekräftar bilden av att den AI-genererande modellen har hämtat korrekta fakta om fel slott och sedan placerat dem fel geografiskt, det vill säga längs Hjälmaren i stället för vid Mälaren. Den rimliga rättelsen är alltjämt att byta ut övernattningsplatsen mot Eskilstuna centralort eller mot Stora Sundby Slott, som verkligen ligger vid Hjälmarens strand.

**Avstånden ser kraftigt överdrivna ut**

Kartan anger dag 1 till 24–26 mil, dag 2 till 20–23 mil, och en totalsumma på 44–49 mil för hela turen. Det verkliga vägavståndet Örebro–Eskilstuna raka vägen är omkring 90 kilometer. Även med en betydligt slingrande sträckning längs Hjälmarens södra strand, med besök vid Hampetorp, Julita och Stora Sundby, är det svårt att motivera 240–260 kilometer för en enda dags körning mellan dessa två städer. Till jämförelse mäter det etablerade cykel- och motionsloppet Hjälmaren Runt, som följer i princip hela sjöns omkrets, omkring 150 kilometer i sin ordinarie sträckning och som mest omkring 190 kilometer i en förlängd variant. Det gör att bildens totalsumma på 440–490 kilometer förefaller kraftigt överdriven, sannolikt en eller ett par tior för hög.

**Ett mindre men påtagligt ordval**

Texten "perfekt för två dagar på skoter" är ett udda ordval i sammanhanget. I vardagligt svenskt språkbruk syftar "skoter" oftast på moped, sparkcykel med motor eller snöskoter, inte på en fullstor motorcykel av den typ som bilden i övrigt beskriver. Det är sannolikt ytterligare ett litet AI-genererat felsteg i texten.

**Det jag inte kan verifiera med säkerhet**

Bildens upplösning räcker inte till för att läsa av de exakta vägnumren, till exempel de siffror som ser ut att vara 214 och 534. Jag vill vara tydlig med att jag inte kan bekräfta eller dementera dessa utan att göra en fullständig kartläggning med ett verktyg som BRouter eller liknande, på samma sätt som du tidigare har använt för din Jämtlandsrutt. Om du vill ha en fullständig och verifierad GPX-fil med exakta vägnummer och sträckor kan jag ta fram det som ett separat steg.

**Förslag på en geografiskt sammanhängande, korrigerad tvådagarsrutt**

| Dag | Sträckning | Anmärkning |
|---|---|---|
| Dag 1 | Örebro → Fellingsbro/Arboga-hållet → Hjälmare kanal → Stora Sundby Slott → Julita Gård → Eskilstuna (övernattning) | Följer nordöstra och sydöstra sidan av sjön, med Stora Sundby och Julita som huvudsakliga sevärdheter |
| Dag 2 | Eskilstuna → Läppe → Hampetorp (avstickare tur och retur med färjan till Vinön) → Katrinelund Gästgiveri och Sjökrog → Örebro | Följer sydvästra sidan tillbaka, med Vinön som en tydligt markerad avstickare snarare än en genomfart |

Vill du att jag går vidare och tar fram en fullständig GPX-fil med verifierade vägar?

Kör snyggt!

Last edited:
Håller fullständigt med Lugn och Brooklyn, pappkarta e oslagbart.
Har sett många sitta och knappa på sina styrmonterade skärmar i evigheter innan dom kör, hur är det egentligen med skallens egen navigation ?
Man kollar kartan dagen före och memorerar olika orter man ska passera till mötesplatsen som kanske ligger 10 mil bort och vägrar stora landsvägar och motorvägar, plättlätt.

Hur såg din prompt ut?
Först frågade jag:
"Hej! Jag och en kompis ska köra "Hjälmaren Runt" på två skotrar. Vi gör det för att vi båda ska skriva om turen för var sin MC-tidning. Planen är att starta i Örebro och sedan söder om Hjälmaren tills vi stöter på väg 56. Där kör vi norrut, korsar Hjälmasen för att sedan fortsätta österut mot Eskilstuna. Där vänder vi runt, kör västerut (söder om Hjälmaren) och igen, när vi kommer fram till väg 56 kör vi norrut och väl norr om Hjälmaren kör vi västerut mot utgångspunkten Örebro. Vi tänker os att vara ute i två dagar med en övernattning. Kan du hjälpa oss med en vacker och trevlig rutt? Den ska gärna passera ställen (10 stycken) som kan vara av intresse att skriva om för en MC-tidning och som passar för ett stopp med fotografering. Vidare ska det finnas ett stopp med övernattning, igen gärna motorrelaterat. "

Då fick jag 10 trevliga förslag om platser att besöka. Då sa jag så här:
"Låter toppen! Kan du lägga in det på en karta?"

Och ut kom den kartan!
:)

Jag har sett några Sverigekartor som ChatGPT ”gjort” och man kan väl säga att de enklaste AI-modellerna (gratisvarianterna) inte alls duger till något sådant.

Men det finns modeller som självständigt gör research bland verifierade källor på internet, exempelvis vägdatabaser osv och då blir det andra bullar.

Jag lät tex Claude göra en 30-mils slinga på mindre vägar häromdagen via några orter och lämna en färdig gpx-fil och när jag körde in filen i Basecamp sedan behövde jag inte ens justera den. Claude hittade själv vägdatabas typ OSM och använde den, samt dubbelkollade med trafikverkets databas att det inte var asfalt.

Men ingen snygg (fast fel) karta kom ut!

Kör snyggt!

Jag har sett några Sverigekartor som ChatGPT ”gjort” och man kan väl säga att de enklaste AI-modellerna (gratisvarianterna) inte alls duger till något sådant.

Men det finns modeller som självständigt gör research bland verifierade källor på internet, exempelvis vägdatabaser osv och då blir det andra bullar.

Jag lät tex Claude göra en 30-mils slinga på mindre vägar häromdagen via några orter och lämna en färdig gpx-fil och när jag körde in filen i Basecamp sedan behövde jag inte ens justera den. Claude hittade själv vägdatabas typ OSM och använde den, samt dubbelkollade med trafikverkets databas att det inte var asfalt.

Men ingen snygg (fast fel) karta kom ut!

Kör snyggt!

Var tvungen att testa detta med ChatGPT gratis varianten. Testade fråga om en tre dagars tur och retur hemifrån till Lofoten men det funkade dåligt att få ut GPX filer från den.

Vad som dock funkarde var att få den att göra ruttern isom länkat till Google maps, dock fick jag skriva att den delar upp varje dagsetapp för att kunna använda Google maps som har begränsat antal anhalten. Verkar dom att den lyckades få till att då mycket som möjligt köra olika vägar dit och hem. Bad även att om lägga in stopp för boende på hotell eller vandrarhem lämpligt för en person vilket verkar funka.

Man ska nog dubbelkollade och inte bara lite på detta men det verkar ju enkelt att skapa en grund att utgå ifrån mot att sitta och planera rutterna helt själv.

Last edited:
Var tvungen att testa detta med ChatGPT gratis varianten. Testade fråga om en tre dagars tur och retur hemifrån till Lofoten men det funkade dåligt att få ut GPX filer från den.

Vad som dock funkarde var att få den att göra ruttern isom länkat till Google maps, dock fick jag skriva att den delar upp varje dagsetapp för att kunna använda Google maps som har begränsat antal anhalten. Verkar dom att den lyckades få till att då mycket som möjligt köra olika vägar dit och hem. Bad även att om lägga in stopp för boende på hotell eller vandrarhem lämpligt för en person vilket verkar funka.

Man ska nog dubbelkollade och inte bara lite på detta men det verkar ju enkelt mot att sitta och planera rutterna själv.

Du behöver använda en AI-modell som gör research och dubbelkollar allting mot verifierade källor, och som kan använda öppna verktyg för att skapa en .gpx som kan användas i en navigator.

I Claude Pro blev det såhär:

Jag: Jag vill åka asfalt mellan Rödupp (västra sidan av Kalix älv) i Norrbotten till Bodø, sedan färja till Moskenes och sedan via Riksgränsen tillbaka igen. Min motorcykel har ungefär 30 mils räckvidd och jag vill sova på vandrarhem eller i stugor. Lämpliga dagsetapper är i Sverige ca 50 mil och i Norge ca 35 mil.

C: Innan jag börjar med ruttberäkningen vill jag reda ut några saker. Eftersom Rödupp ligger nära finska gränsen, och du nämner Riksgränsen specifikt bara för återresan, misstänker jag att du tänker dig en annan väg norrut på utresan, till exempel via Finland längs E8 och vidare in i Norge, snarare än att köra samma väg åt båda hållen. Jag vill inte gissa mig till fel körväg på en sträcka av den här längden.

Q: Hur vill du åka från Rödupp till Bodø på utresan, eftersom du nämner Riksgränsen bara för återresan?
A: Via Arjeplog, Merkenes, väg 812 och Saltstraumen till Bodø.

Q: Vad vill du ha som slutresultat?
A: Båda delarna

Q: Vill du att jag söker fram konkreta övernattningsställen längs vägen?
A: Ja, föreslå konkreta vandrarhem/stugor per etapp

C: Innan jag går vidare med ruttberäkningen behöver jag lyfta något jag hittade i mina sökningar kring sträckan Arjeplog–Merkenes. Det verkar röra sig om väg 622, som går via Sandviken och Vuoggatjålme fram till Merkenes och vidare mot gränsen vid Graddis, där den ansluter till norska vägnätet ner mot Junkerdalen och Fauske-trakten. Problemet är att flera motorcyklister i forumtrådar beskriver att just den här sträckan periodvis haft grova bergkrossbeläggningar snarare än vanlig asfalt, åtminstone under 2014 och tidigare år. Jag har inte kunnat bekräfta hur vägen ser ut i dagsläget, eftersom det kan ha asfalterats sedan dess, men eftersom du uttryckligen vill köra asfalt vill jag inte utgå från att sträckan är körbar utan att du känner till eller accepterar den risken.

Q: Hur vill du hantera osäkerheten kring vägbeläggningen på sträckan Arjeplog–Merkenes–Graddis?
A: Jag känner till vägen och vet att den är asfalterad, fortsätt

Jag har nu ett tydligare underlag. Hela sträckningen består av två körsträckor uppdelade av färjan, totalt cirka 1416 kilometer körväg. Färjan mellan Bodø och Moskenes trafikeras året runt av Torghatten Nord, tar ungefär tre och en halv timme, och under högsäsong rekommenderas förbokning eftersom bara en del av platserna släpps i förväg.

Utifrån dina angivna dagsetapper på 50 mil i Sverige och 35 mil i Norge, samt en räckvidd på 30 mil, ser en rimlig uppdelning ut så här:

Dag 1: Rödupp till Arjeplog, 352 kilometer, helt i Sverige.
Dag 2: Arjeplog till Bodø via Graddis, Fauske och Saltstraumen, 302 kilometer, med gränspassage ungefär halvvägs.
Dag 3: Färja Bodø till Moskenes, cirka 90 kilometer sjöväg och tre och en halv timmes överfart, övernattning i Moskenes eller Reine-trakten på Lofoten.
Dag 4: Moskenes till Narvik, 346 kilometer, helt i Norge och precis under din gräns på 35 mil.
Dag 5: Narvik till Rödupp via Riksgränsen och Kiruna, 415 kilometer, med gränspassage tidigt på dagen och därefter i Sverige.

Det innebär fyra övernattningar, i Arjeplog, i Bodø-området eller på Lofoten efter färjan, i Narvik, och sedan hemma i Rödupp efter sista etappen.

Q: Stämmer dagsindelningen med fyra övernattningar (Arjeplog, Bodø/Lofoten, Narvik, samt hemma i Rödupp)?
A: Kör ända till Bodø första dagen, ta kortaste vägen och leta boende i Moskenes/Å eller någon mil därifrån.

Jag förstår, då slår vi ihop dag 1 och 2 till en enda lång körsträcka och behåller samma vägval som tidigare, alltså via Arjeplog, Graddis, Fauske och Saltstraumen till Bodø, men utan övernattning i Arjeplog på vägen. Den sträckan blir totalt 655 kilometer, vilket jag vill flagga överskrider både din svenska gräns på 50 mil och din norska gräns på 35 mil rejält, och sannolikt kräver två tankstopp med tanke på din räckvidd på 30 mil. Om det är en medveten avvikelse för just den här dagen fortsätter jag på det spåret.

Den reviderade planen blir då fyra dagar med tre övernattningar:

Dag 1: Rödupp till Bodø, 655 kilometer.
Dag 2: Färja Bodø till Moskenes, sedan vidare till boende i Moskenes, Å eller någon mil därifrån.
Dag 3: Moskenes/Å till Narvik, cirka 350 kilometer.
Dag 4: Narvik till Rödupp via Riksgränsen och Kiruna, 415 kilometer.

Q: Är den långa första dagen på 655 km ett medvetet val, trots att den bryter mot dina egna dagsgränser?
A: Ja, fortsätt så, 655 km dag 1 är medvetet

Jag har hittat lämpliga alternativ för samtliga tre övernattningar.

I Bodø föreslår jag Bodø Hostel & Motel på Sjøgata 57, ett vandrarhem med gott betyg som ligger precis vid färjeterminalen och tågstationen, vilket är praktiskt inför morgonens färja.

I Å/Moskenes-området finns flera bra alternativ inom en mil. Lofoten Å HI Hostel ligger i själva byn Å och är ett renodlat vandrarhem i gammal fiskebymiljö. Å-Hamna Rorbuer och Rorbu Kjell Arntzen ligger båda nära Moskenes färjeläge, det senare på gångavstånd, och erbjuder traditionella fiskestugor snarare än vandrarhemsrum.

I Narvik föreslår jag Sjømannskirka, ett vandrarhem centralt beläget en kort promenad från centrum, med god frukost enligt recensionerna.

Q: Vilket boende föredrar du i Å/Moskenes-området?
A: Loften Å HI Hostel (rent vandrarhem i Å)

Nu bygger jag ihop den slutliga gpx-filen med hela rutten och de tre övernattningsställena, samt en skriftlig dagsetappeplan.

Nu skapar jag den skriftliga dagsetappeplanen som markdown-dokument.

Båda delarna är klara. Gpx-filen innehåller fyra spårsegment, ett för varje körsträcka plus en markerad färjelänk mellan Bodø och Moskenes, samt elva namngivna vägpunkter för orter, gränsövergångar och övernattningsställen. Dagsetappeplanen sammanfattar samma resa i skriftlig form, med sträckor, vägval, färjeinformation och de tre boendeförslagen.

Sammanfattningsvis blir resan fyra dagar. Den första dagen till Bodø på 655 kilometer är betydligt längre än dina vanliga dagsgränser, vilket du bekräftat är avsiktligt. Färjan till Moskenes tar drygt tre och en halv timme, med en kort körning vidare till Å där du bor på ett riktigt vandrarhem i den gamla fiskebyn. Tredje dagen till Narvik ligger precis vid din norska gräns på 35 mil, och sista dagen hem via Riksgränsen och Kiruna håller sig bekvämt inom den svenska gränsen på 50 mil.

Eftersom färjetider och boendetillgänglighet förändras med säsong rekommenderar jag att du stämmer av båda närmare avresedatum, särskilt om resan sker under högsäsong när förbokning av färjan är klokt.

PDF och gpx-fil levererades till min mailbox och jag skickar dem vidare till dig så du kan prova i mobil/navigator.

Dock slarvade jag med promptningen så den trodde att jag både ville sova i Bodø och i Å - min tanke var att sticka tidigt på morgonen och hinna med 15.30-färjan och sedan sova någonstans kring Å. Så räkna bara bort en dag ur programmet.

Kör snyggt!

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...