Tre män med destination Gästboken

Det finns väl nått politiskt parti (några) som vill att "brukarna av vård" ska träffa samma läkare.
Kanske har Systembolaget, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Skatteverket kommit på att ge Svensken möjligheten att träffa samma handläggare när man först söker efter jobb hos Arbetsförmedlingen, hämtar ut pengar i Bankomaten hos Försäkringskassan och sedan när man handlar för lite av pengarna hos Systembolaget ? ? ?
What do you mean I "don't believe in God?"
I talk to him every day
What do you mean I "don't support your system?"
I go to court when I have to
What do you mean I "can't get to work on time?"
Got nothing better to do
And, what do you mean I "don't pay my bills?"
Why, do you think I'm broke? Huh?

If there's a new way, I'll be the first in line
But it better work this time
:yoparty:yoparty:hojraket

Planer är till för att ändras :)
Efter en natts god sömn och ett kanske inte helt konstruktivt överläggande gällande vädret... Skalden i all sin trötthet, tittade på väderprognosen, mumlade något om "dödsaväder", "det kommer vara bajs"! Sen började Skalden namedroppa olika norrländska orter till höger och vänster. Ena sekunden regnar det där, andra här och sen regnar det överallt!
Igår, ungefär vid lunch, då vi kände oss extremt ultratuffa, bestämde vi oss för att åka direkt upp till Vittangi från Sorsele under Söndagen, sedan bränner vi av gästboken på Måndag.
Meeeen -
1000012593.jpg

Baserat på de elaka blixtarna återgår vi till den ursprungliga planen... Vi kör till Murjek idag, en kortare sträcka där Stegra får leda oss framåt över fler norrländska grusvägar.
Alltid kul att se om 640in bestämmer sig för att släppa ifrån sig fler delar!

1000012591.jpg

Utmaningen med den fukt som kommit är Stigfinnarens intrikata inkoppling av sitt USB uttag... Sitter inte direkt skyddat, skorna saknar skydd. Men jag tog på mig att ordna en vädertätning åt honom. USB uttagen pekar rakt upp och vattenfylld såklart om det regnar på dem :)

1000012594.jpg

Proffsigt som tusan och harmoniserar verkligen perfekt med Hondans sensuella linjer, kanske till och med att den förhöjer dess "sex appeal" en aning :)

Kort inlägg.
Lämnade Laggträsk med sikte mot Murjek. Vi kom ganska exakt 2km innan min fina primus mugg höll på att offras till skogsgudarna!
Min intelligens till trots gjorde jag det klassiska misstaget "Äh, jag ställer den här och lägger ned den sen". Jomenvisst - det där "sen" kom aldrig!
Ändå imponerande att den klamrade sig fast i 2 kilometer innan den bestämde sig för att det var nog!
Efter ett väldigt litet gupp tog muggen ett graciöst skutt, studsade i asfalten, över ett amco räcke och försvann ned i sluttningen mot en sjö...
Trodde att den aldrig skulle återfinnas. Men Skalden som tydligen och trots sin albinism har nog form av falkögon, hittade både mugg och lock efter ett par minuter :)
Vägen fram till stugan är sådär, det är en skogsväg men riktigt dålig. På vägen satt vi och gjorde oss lustiga över att här kommer inte en enda taktältare, campervan eller annat löst pack våga åka!
Tro på fan att när vi ser den första skymten av stugan ser vi även en bil!? Man hör en tung suck från Skalden som är beredd att ge upp utan strid, Stigfinnaren stå kvar på med glatt sinne. Stigfinnaren är inte rädd för att sova skavfötters med okända människor :)
Väl framme ser vi att det är en helt vanlig Opel Zafira med Ukrainska skyltar. Ska man ringa polisen, lever de verkligen fortfarande. Kommer vi bli rånbögmördade under natten!? Det var många tankar som for igenom huvudet medans vi sadlade av våra stålhästar.
Stigfinnaren som är tuffast av oss alla stövlade fram och öppnade stugans dörr och kliver in. Det i sig är en imponerande bedrift då Stigfinnarens kropp är något större än den lilla dörren. Efter vad som känns som en evighet ropar han glatt att stugan är sopren - inte ett spår av någon människa. Där börjar tankarna snurra igen - har de blivit uppätna av en björn, gått vilse, ska vi ringa polisen...
Medans vi stod där och såg allt annat än intelligenta och modiga ut, ser vi en stor fiskehåv komma vinglandes genom skogen. Det var våra saknade ukrainare :) Bärplockare till yrket men nu på jakt efter kvällsmat. Efter en snabb och ganska ensidig dialog från vår sida, hoppade de in i Opeln och körde iväg.

Bilder på mugg, nattens stuga i Murjek och drycken som skall läppjas.
1000012603.jpg

1000012604.jpg

1000012605.jpg

Kort inlägg.
Lämnade Laggträsk med sikte mot Murjek. Vi kom ganska exakt 2km innan min fina primus mugg höll på att offras till skogsgudarna!
Min intelligens till trots gjorde jag det klassiska misstaget "Äh, jag ställer den här och lägger ned den sen". Jomenvisst - det där "sen" kom aldrig!
Ändå imponerande att den klamrade sig fast i 2 kilometer innan den bestämde sig för att det var nog!
Efter ett väldigt litet gupp tog muggen ett graciöst skutt, studsade i asfalten, över ett amco räcke och försvann ned i sluttningen mot en sjö...
Trodde att den aldrig skulle återfinnas. Men Skalden som tydligen och trots sin albinism har nog form av falkögon, hittade både mugg och lock efter ett par minuter :)
Vägen fram till stugan är sådär, det är en skogsväg men riktigt dålig. På vägen satt vi och gjorde oss lustiga över att här kommer inte en enda taktältare, campervan eller annat löst pack våga åka!
Tro på fan att när vi ser den första skymten av stugan ser vi även en bil!? Man hör en tung suck från Skalden som är beredd att ge upp utan strid, Stigfinnaren stå kvar på med glatt sinne. Stigfinnaren är inte rädd för att sova skavfötters med okända människor :)
Väl framme ser vi att det är en helt vanlig Opel Zafira med Ukrainska skyltar. Ska man ringa polisen, lever de verkligen fortfarande. Kommer vi bli rånbögmördade under natten!? Det var många tankar som for igenom huvudet medans vi sadlade av våra stålhästar.
Stigfinnaren som är tuffast av oss alla stövlade fram och öppnade stugans dörr och kliver in. Det i sig är en imponerande bedrift då Stigfinnarens kropp är något större än den lilla dörren. Efter vad som känns som en evighet ropar han glatt att stugan är sopren - inte ett spår av någon människa. Där börjar tankarna snurra igen - har de blivit uppätna av en björn, gått vilse, ska vi ringa polisen...
Medans vi stod där och såg allt annat än intelligenta och modiga ut, ser vi en stor fiskehåv komma vinglandes genom skogen. Det var våra saknade ukrainare :) Bärplockare till yrket men nu på jakt efter kvällsmat. Efter en snabb och ganska ensidig dialog från vår sida, hoppade de in i Opeln och körde iväg.

Bilder på mugg, nattens stuga i Murjek och drycken som skall läppjas.
View attachment 531474

View attachment 531475

View attachment 531476
Jävligt avis på er resa…

Fantastisk resa hittills, gårdagens 60+ mil tog ganska hårt ackompanjerat av en betongkeps pga lite för mkt gott att dricka första kvällen ;)

Men idag har det varit magiskt, och stugan här i Murjek är lika trevlig som jag mindes den från besöket för 2 år sedan.

Norrland levererar, varje gång :)

KTMen kämpar på, sjukt glad att jag bytte till keihin 41 förgasare på den iaf. Ligger på ca 0.6/mil och den svarar väldigt bra på gasen trots all packning.

Men nästa runda blir det nog asfalt och BMWn istället :D

Om nån kan området, om man rör sig från Murjek till Vittangi, vart äter man bäst kebabpizza? :)

Ni kan välja att antingen åka ”genvägen” över Nattavaara eller, om ni vill ha en god pizza, över Vuollerim till Jokkmokk där Pizzeria Opera står till tjänst med stenugn och allting. Det finns pizzeria i Hakkas också men oklart hur bra den är. I Gällivare var det länge sedan jag åt pizza så jag har inget betyg där.

Det är ju inte direkt restaurangmetropoler mellan Murjek och Vittangi om man säger så. Kanske skulle jag ändå satsa på Gällivare om jag inte orkar med den lilla omvägen över Jokkmokk.

Kör snyggt!

Jävligt avis på er resa…
Helt fantastisk! Syftet är " MC äventyr på låg budget".
Att visa att det funkar att äventyra med en gammal CBX600E, att utrustningen inte behöver resultera i ett skuldberg.

Det blir inte sämre av att få tillbringa 8-9 dagar med Skalden och Stigfinnaren. Två av de bästa människorna jag fått glädjen att lära känna!

Om nån kan området, om man rör sig från Murjek till Vittangi, vart äter man bäst kebabpizza? :)

Värt att notera om inget har hänt sen jag var i Vittangi sist för nåt år sen är att matutbudet i Vittangi är lika med noll. Så kolla upp om det finns mat, för oss var då alternativen Pajala och Svappavaara.

Istappen i Gällivare brukar vi äta på då det är crusing men då är det burgare och sånt som gäller. I övrigt så finns Allemans med pizza och annat men inget som sticker ut men är inte dåligt utan bra för priset, där käkar vi då vi är på skytte.

Ni kan välja att antingen åka ”genvägen” över Nattavaara eller, om ni vill ha en god pizza, över Vuollerim till Jokkmokk där Pizzeria Opera står till tjänst med stenugn och allting. Det finns pizzeria i Hakkas också men oklart hur bra den är. I Gällivare var det länge sedan jag åt pizza så jag har inget betyg där.

Det är ju inte direkt restaurangmetropoler mellan Murjek och Vittangi om man säger så. Kanske skulle jag ändå satsa på Gällivare om jag inte orkar med den lilla omvägen över Jokkmokk.

Kör snyggt!
Tack för tipsen !

Blir nog lite sovmorgon imorrn och ett besök i Jokkmokk till lunch :) sen full gas norrut. Verkar bli spännande väder imorrn så det blir faktiskt en stuga på Vittangi camping imorrn kväll, och så en tidig start för att nå gästboken i vettig tid på tisdag.

Ny dricker vi ett par öl och stirrar på molnen som drar in över oss :)

Tack för tipsen !

Blir nog lite sovmorgon imorrn och ett besök i Jokkmokk till lunch :) sen full gas norrut. Verkar bli spännande väder imorrn så det blir faktiskt en stuga på Vittangi camping imorrn kväll, och så en tidig start för att nå gästboken i vettig tid på tisdag.

Ny dricker vi ett par öl och stirrar på molnen som drar in över oss :)

Då startar ni liiite tidigare och diskar av spegeldammen i Vuollerim, tillbaka och vägen över Messaure till Jokkmokk så får ni se en riktig kraftverksdamm. Lite turistande hinner ni med och det är väl kanske en halvtimme som är värd varje minut.

Kör snyggt!

Blir inte riktigt klok på bilden, är det ett gammalt plogblad konverterat till grill som syns där i bakgrunden eller vad har det eventuellt varit för något en gång i tiden? :va
Det är exakt vad det är, insidan/baksida på ett plogblad som dom svetsat grill och fästen för att kunna snurra ett spett mm. Väldigt fint hade dom fixat till det där !

Då startar ni liiite tidigare och diskar av spegeldammen i Vuollerim, tillbaka och vägen över Messaure till Jokkmokk så får ni se en riktig kraftverksdamm. Lite turistande hinner ni med och det är väl kanske en halvtimme som är värd varje minut.

Kör snyggt!

Även om jag är alldeles för ung eller att alls känna nån med kopplingar till Messaure så är ju dammen imponernade. Även hur man byggde upp ett helt fungerande samhälle för att den sen helt skulle försvinna.

Jag har bara kört förbi " fd samhället" men hade tänkt stanna förra hösten men fick pyspunka mellan Nattavaara och Messaure så jag ville ta mig till mer civiliserade trakter fortast möjlighet för att fylla luft i framhjulet. Nu är i alla fall en laddningsbar kompressor inköpt.

Morgonen bjöd inte på en luftfuktighet över 100% - väldigt trevligt!
Stigfinnaren satte igång kaminen som jag preppat igår, tydligen genererades det värme värdig en finsk bastu därinne :)
Jag kan ha varit aningens generös då jag staplade in torr fin ved, slutade ändå innan jag själv var helt nöjd...

Vi har hunnit med lite fordon underhåll på Hondan och Freewinden.

Hondan får ny blöja på höger gaffelben, den gamla mättades av resan igår.
1000012617.jpg

Freewinden får ett snyggt buntbands förband för att fixera min så kallade "gubbskärm" Jag ser det mer som en föregångare till "huggers", funktion före form :)

1000012618.jpg

Den stora dammen ska vi absolut åka förbi under dagen! Stanna och ta oss tid för en stunds eftertanke om människans dårskap!

Helt fantastisk! Syftet är " MC äventyr på låg budget".
Att visa att det funkar att äventyra med en gammal CBX600E, att utrustningen inte behöver resultera i ett skuldberg.

Det blir inte sämre av att få tillbringa 8-9 dagar med Skalden och Stigfinnaren. Två av de bästa människorna jag fått glädjen att lära känna!
Har ju en Triumph Sprint från -98, inköpt för 15.000:- för 5 år sedan…

Det är exakt vad det är, insidan/baksida på ett plogblad som dom svetsat grill och fästen för att kunna snurra ett spett mm. Väldigt fint hade dom fixat till det där !
Coolt, då såg jag ju inte helt fel iallafall :D Tackar så mycket för infon! :tummenupp

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret