Kort inlägg.
Lämnade Laggträsk med sikte mot Murjek. Vi kom ganska exakt 2km innan min fina primus mugg höll på att offras till skogsgudarna!
Min intelligens till trots gjorde jag det klassiska misstaget "Äh, jag ställer den här och lägger ned den sen". Jomenvisst - det där "sen" kom aldrig!
Ändå imponerande att den klamrade sig fast i 2 kilometer innan den bestämde sig för att det var nog!
Efter ett väldigt litet gupp tog muggen ett graciöst skutt, studsade i asfalten, över ett amco räcke och försvann ned i sluttningen mot en sjö...
Trodde att den aldrig skulle återfinnas. Men Skalden som tydligen och trots sin albinism har nog form av falkögon, hittade både mugg och lock efter ett par minuter

Vägen fram till stugan är sådär, det är en skogsväg men riktigt dålig. På vägen satt vi och gjorde oss lustiga över att här kommer inte en enda taktältare, campervan eller annat löst pack våga åka!
Tro på fan att när vi ser den första skymten av stugan ser vi även en bil!? Man hör en tung suck från Skalden som är beredd att ge upp utan strid, Stigfinnaren stå kvar på med glatt sinne. Stigfinnaren är inte rädd för att sova skavfötters med okända människor

Väl framme ser vi att det är en helt vanlig Opel Zafira med Ukrainska skyltar. Ska man ringa polisen, lever de verkligen fortfarande. Kommer vi bli rånbögmördade under natten!? Det var många tankar som for igenom huvudet medans vi sadlade av våra stålhästar.
Stigfinnaren som är tuffast av oss alla stövlade fram och öppnade stugans dörr och kliver in. Det i sig är en imponerande bedrift då Stigfinnarens kropp är något större än den lilla dörren. Efter vad som känns som en evighet ropar han glatt att stugan är sopren - inte ett spår av någon människa. Där börjar tankarna snurra igen - har de blivit uppätna av en björn, gått vilse, ska vi ringa polisen...
Medans vi stod där och såg allt annat än intelligenta och modiga ut, ser vi en stor fiskehåv komma vinglandes genom skogen. Det var våra saknade ukrainare

Bärplockare till yrket men nu på jakt efter kvällsmat. Efter en snabb och ganska ensidig dialog från vår sida, hoppade de in i Opeln och körde iväg.
Bilder på mugg, nattens stuga i Murjek och drycken som skall läppjas.
View attachment 531474
View attachment 531475
View attachment 531476