Harley Davidson m fl glidarhojar

Ett mycket bra och informativt klipp som går på djupet med CV-förgasaren, som är vanlig i äldre Harlysar.

Samt lite ai-google på hur vi kan justera vår förgasare att fungera optimalt i svalare klimat. Jag kommer titta på min cv-förgasare i sportstern lite senare, den har sina små 'spott' ibland när man drar ner på gasen och låter hojen rulla med kopplingen intryck, och sen drar på gasen igen. Jag måste kolla vilka munstycken man har satt i, och kanske peta lite på bränsle/luft-skruven.

Jetting a Harley carburetor requires adjusting the pilot jet (idle), needle (mid-range), and main jet (wide-open throttle) to compensate for air density changes. As a rule, change jet sizes by one step for every 20°F to 30°F temperature drop (or rise), and richen the mixture in the cold. [1, 2, 3]

Temperature and Air Density Guidelines
Colder air is denser, meaning it contains more oxygen, which forces the engine to run lean unless you add more fuel. [1, 2]
  • Winter / Freezing (Below 45°F): Engine runs leanest. You may need to go 1-2 sizes richer on your pilot and main jets to prevent sputtering.
  • Spring / Fall (45°F–70°F): This is usually the baseline temperature for factory jetting.
  • Summer (Above 70°F): Air is less dense. You generally run the leanest setups or stock factory jets. [1, 2, 3, 4, 5]

Step-by-Step Jetting Process
  1. Warm up the engine: Always jet or tune your carb with a fully warmed-up motor. Ride for about 15–20 minutes first. [1, 2, 3]
  2. Adjust the Pilot Jet (Idle to 1/4 throttle): If the bike has trouble idling or coughs at low speeds, adjust the idle mixture screw. Turn the screw out (counter-clockwise) to richen or in (clockwise) to lean. The ideal sweet spot is usually between 1.5 to 2.5 turns out from being gently seated. If it falls outside of this range, swap to a larger or smaller pilot jet. [1, 2, 3, 4]
  3. Adjust the Needle (1/4 to 3/4 throttle): If the bike bogs or surges when you roll on the throttle, you can adjust the needle. Moving the clip down raises the needle, letting in more fuel. Moving the clip up lowers it, leaning out the mixture. [1, 2, 3, 4, 5]
  4. Adjust the Main Jet (3/4 to Full throttle): If the bike lacks power at wide-open throttle, you need to change the main jet size. [1, 2, 3]

How to Check Your Jetting (Plug Reading)
The most reliable way to tell if your jetting is accurate is to read your spark plugs. After running the bike through the throttle range, kill the engine, pull over, and check the plug color: [1, 2, 3]
  • Tan or Light Brown: Perfect air/fuel ratio (aiming for ~12.5:1 to 15:1).
  • Dark Brown or Black: Running too rich. (Needs smaller jets or a lowered needle).
  • Light Gray or White: Running dangerously lean. (Needs larger jets or a raised needle). [1, 2, 3]

Strax på väg till Nordkapp Blir sista resan med lilla HD:n, Heritage är på ingång närsomhelst nu.
15b304b514e702d93cee8171dcc75044.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fick låna denna en stund idag. High output-motorn är verkligen en riktigt monster Vilket galet vrid genom hela registret. Det går lätt undan
f4ad55714c9e08c4d6c2fe47ca4dd03a.jpg

Fick låna denna en stund idag. High output-motorn är verkligen en riktigt monster Vilket galet vrid genom hela registret. Det går lätt undan
f4ad55714c9e08c4d6c2fe47ca4dd03a.jpg

M8-motorn kan onekligen leverera vrid. Min är förvisso bara en 114 standardmotor i grunden, men med ett 131" big-bore kit, vridkam samt luft och buller så flyttar hon på sig :yoparty :tummenupp
Besten bänkpapper.jpg

Låter gott gör hon också :kär

Vad är det här med tjatet om ”vrid” på stora HD-motorer?
Det är ju bottendrag som är grejen med en massa kubik?

Motorns effekt står i direkt proportion till dess vridmoment och varvtal, utan vrid har du ingen effekt. Det du kallar bottendrag är väl om något en icketerm, förmågan att accelerera kraftigt från låga varv kommer av motorns vridmoment då det är det som styr vilken effekt motorn kan leverera vid ett visst varvtal enligt formeln: Vrid*varvtal/7022=hk.

Om vi studerar min hojs bänkpapper här ovan så ser vi att den har ca 175Nm vrid vid ca 1600rpm. Om vi sätter in dessa värden i formeln så får vi 175*1600/7022=39.9hk, det är den effekt som motorn levererar vid detta varvtal och det är också ganska precis vad bänkpappret visar. Ponera att min motor istället hade haft ca 100Nm vrid vid 1600 varv, då får vi istället 100*1600/7022=22.8hk vilket är nära nog halva effekten. Vilken motor tror du levererar bäst "bottendrag"?

Last edited:
Motorns effekt står i direkt proportion till dess vridmoment och varvtal, utan vrid har du ingen effekt. Det du kallar bottendrag är väl om något en icketerm, förmågan att accelerera kraftigt från låga varv kommer av motorns vridmoment då det är det som styr vilken effekt motorn kan leverera vid ett visst varvtal enligt formeln: Vrid*varvtal/7022=hk.

Om vi studerar min hojs bänkpapper här ovan så ser vi att den har ca 175Nm vrid vid ca 1600rpm. Om vi sätter in dessa värden i formeln så får vi 175*1600/7022=39.9hk, det är den effekt som motorn levererar vid detta varvtal och det är också ganska precis vad bänkpappret visar. Ponera att min motor istället hade haft ca 100Nm vrid vid 1600 varv, då får vi istället 100*1600/7022=22.8hk vilket är nära nog halva effekten. Vilken motor tror du levererar bäst "bottendrag"?
Så Jason Fenske har alltså fel?

Har du provkört en nyare HD med M8 motorn?

Min kollega har just fått sin CVO ST som jag ska prova, den har ju drygt 190 Nm i vrid så den måste ju gå bra då. Min 118 kg Starka Varg har 960 Nm i vrid så den måste ju flyga till månen när man gasar?

Så Jason Fenske har alltså fel?
Ja, påståendet att vrid är helt oväsentligt är faktamässigt helt felaktigt. Vridmoment och varvtal är det som bestämmer motorns effekt, inte omvänt. En motor utan vrid kan inte producera någon effekt, det är fysiskt omöjligt. Effekt(hk)=vrid(Nm)*varvtal/7022. Konstanten är beroende av vilka enheter vi utgår från, men oavsett vilket: Om vrid=0 så blir resultatet av ekvationen 0.

Tänk såhär: Om du ska ut och cykla så behöver du applicera kraft på pedalerna för att komma framåt. Kraften du applicerar multiplicerat med hävarmens längd resulterar i ett vridmoment som driver dig framåt, trampar du hårdare så accelererar du snabbare och ju snabbare du trampar desto fortare går det. Om du inte trampar över huvud taget, dvs om du inte applicerar någon kraft alls på pedalerna, så resulterar detta i noll vridmoment och därför så står du still. Det är fysiskt omöjligt för dig att trampa med något varvtal över huvud taget om du inte applicerar någon kraft på pedalerna, eller hur?

När vi vill färdas snabbare med ett motorfordon så gasar vi, vilket resulterar i att mer luft och bränsle förs in och förbränns i förbränningsrummet. Detta genererar en kraftigare explosion vilket resulterar i att kolven förflyttas med ökad kraft=mer vrid, jämförbart med att du trampar hårdare på cykelpedalen.

En motor med större cylindervolym genererar generellt sett mer vrid, och därför producerar en sådan motor högre effekt på låga varvtal (jämfört med en mindre motor som varvar desto högre, där uppnås toppeffekten av ett lägre vridmoment men desto högre varvtal) vilket är det du benämner som "bottendrag".

Last edited:

Vid 7022 rpm är alltså vrid=effekt?

Min kollega har just fått sin CVO ST som jag ska prova, den har ju drygt 190 Nm i vrid så den måste ju gå bra då. Min 118 kg Starka Varg har 960 Nm i vrid så den måste ju flyga till månen när man gasar?

Det gör den garanterat

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026