Stora Mellanösterntråden

Det är nästan så att ord inte betyder någonting längre :va

Man, kvinna, ledare, vapenvila, krig, fred, mod, frihet :dummer

Skönt att se att dom flesta här är tillräckligt intelligenta och öppensinnade iaf, vad folk säger kan man egentligen skita i. Man får kolla på vad dom gör helt enkelt, ignorera bruset :tummenupp

Nice åska här just nu :yoparty
Enligt gamla sagor är det nu "gud" utrotar alla människor i vrede, för att sedan skapa en ny värld. Ungefär som när jag lekte med lego som 5-åring.

Sen har jag varit lite nyfiken på fler krig här på vår stora planet, och var exakt dom finns. Krigen ute i världen, varsågoda.

war map.jpg

Noterar ni, som jag, att det krigas mest kring platser där det som varmast?

Sen har jag varit lite nyfiken på fler krig här på vår stora planet, och var exakt dom finns. Krigen ute i världen, varsågoda.

View attachment 529745

Noterar ni, som jag, att det krigas mest kring platser där det som varmast?

Forna kolonialområden där olösta konflikter frodas. Svält, dålig utbildning, kassa framtidsutsikter. Arbetslöshet. Krigsherrar och diktaturer som vill utöka sin makt.

Vill man koppla värme till konflikt får man nog vara ganska historielös.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Forna kolonialområden där olösta konflikter frodas. Svält, dålig utbildning, kassa framtidsutsikter. Arbetslöshet. Krigsherrar och diktaturer som vill utöka sin makt.

Vill man koppla värme till konflikt får man nog vara ganska historielös.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jamen jag är helt historielös. Kollade bara på geografin, krigen finns (rödmarkerat) närmast ekvatorn, samt ökenområdena. Undantaget Ukraina och Ryssland som inte har palmer och monsuner.

Men, det har krigats där det är kallt som attan, om än på mindre skala. T ex i Kugluktuk (Qurluqtuq), en liten historisk by i Nunavut, Kanada.

Människan är ett klurigt djur, det där med hämnd. Finns en bok om eländet där uppe:

Hahah.. iphone möter spikklubban!

"In the winter of 1913, high in the Canadian Arctic, two Catholic priests set out on a dangerous mission to do what no white men had ever attempted: reach a group of utterly isolated Eskimos and convert them. Farther and farther north the priests trudged, through a frigid and bleak country known as the Barren Lands, until they reached the place where the Coppermine River dumps into the Arctic Ocean.

Their fate, and the fate of the people they hoped to teach about God, was about to take a tragic turn. Three days after reaching their destination, the two priests were murdered, their livers removed and eaten. Suddenly, after having survived some ten thousand years with virtually no contact with people outside their remote and forbidding land, the last hunter-gatherers in North America were about to feel the full force of Western justice."

.. ursäkta lite OT här. Det måste vara värmen ;)

Inga stora krig, men relativt till befolkningsmängden. Hepp, tror jag ska ut och slå ihjäl bollen lite, spela padel mot tegelvägg (inga inuiter).

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back